Spøttrup Borg som udviklingsstrategi Fokus på kernen Formidling af bygningen, senmiddelalderen og reformationen
Udgangspunkter Det unikke i det historiske perspektiv De unikke bygninger Det stedbundne Udfordring Vi må kunne bruge ”stedet” til meget mere !
Historie Opført i begyndelse af 1500-tallet Staten overtager stedet, fredning Spøttrup Borgmuseum, 1988 Egen museumsinspektør, 1994 Udviklingsstrategi, 2000
Spøttrup Borgmuseum Problemer Faldende besøgstal Begrænset sæson Fastlåst indhold Få udviklings- muligheder Få økonomiske og faglige ressourcer Handlinger Der skal skabes flere aktiviteter på stedet Stedet skal have et større økonomisk og fagligt volumen Ny bygning
Spøttrup Kommunes vinkel på landdistriktsudviklingen
Forankring Lokalbefolkning Egnen Erhverv Turisme Fagligt
Lokalbefolkningen Spøttrups Venner Aktivitetsgrupper (tøj, smed og træ) Levendegjorte rundvisninger Guider Spøttrup Turistforening Større arrangementer (Middelaldermarked)
Egnen Kulturhus – en helt speciel ramme (Kulturelle) arrangementer Profilering
Erhverv Sponsorer Konferencer Udstillingsfaciliteter Markedsføring af lokale produkter
Turisme Turistinformation Synliggørelse af lokale (turist)virksomheder Landskabet (landbrug)
Faglighed Unik faglig formidling Tilknytning til uddannelsesinstitutioner Formelle samarbejdspartnere Opbygning af netværk
4 samfundsmæssige enheder
Hybride mellemformer