IDA koordinatorer – en historie fra hverdagen 5A ApS ArbejdsmiljørådgivningArbejdssikkerhed 49 14 44 04Arbejdssundhed www.aaaaa.dkwww.aaaaa.dkArbejdstrivsel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Inddrag nu Kick-off møde
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon ∙ Bygherren og koordinatorerne Udviklingschef.
Kørekort og højresving
Markedsovervågning af byggevarer
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
Erfaringsudvekslings-Cafe Hver gruppe beskriver/tegner (brainmap, flowchart og lignende) hvordan casene forløber: Case-start opstilling af læringsmål.
Nøgletal i alment boligbyggeri
DUA seminar den 5. oktober 2010
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Entrepriseforsikring
Dansk Byggeri´s Procesudvalg 28. februar 2007
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Skal dit barn med på sommerkoloni ?
Darum skole 4. november 2013.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
© Copyright, Grontmij A/S 2011 Visualisering: BIG – Bjarke Ingels Group Udarbejdelse af journal ved projektering af bygge- og anlægsprojekter AMK - Sam.
Arbejdstilsynets indsats på Brand- og redningsstationer Baggrund Arbejdstilsynets initiativer i 2013 Status Indtryk fra tilsynsarbejdet Jens Skovgaard.
BL 11. kreds weekend 13. November 2010 Udsættelser Ulla Gregor, DAB.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
ORGANISERING OG DIALOG I BYGGEPROCESSER FRONTHOUSE WORKSHOP 16. JUNI 2011 Jakob Klint, Kuben Management.
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Materielkonferencen om - Bæredygtighed Hvad forventer rådgiveren - krav og ønsker i udbudsmatrialet Danish Rental Association, 12. maj 2011 Niels Anker.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Det Nye Universitetshospital
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Projekt Kvægbyg Projektleder Thomas Andersen og landskonsulent Jan Brøgger Rasmussen, Landscentret.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
Navn på oplæg - Navn på oplægsholder - Dato for afholdelse af oplæg Program den 3. februar Velkomst og nyt fra grupperne - Oplæg om finansiering,
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?
Seminar Per Stig Jørgensen. Dansk Byggeri..
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Workshop Dansk Byggeris arbejdsmiljøkonference 16/3 2017
Velkommen til.
Hvor og hvordan sker ulykken?
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Hvor og hvordan sker ulykken?
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
Tilfredshed over hele linjen
Tæt trafik.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Konference Rådet for bedre Hygiejne september 2019
Præsentationens transcript:

IDA koordinatorer – en historie fra hverdagen 5A ApS ArbejdsmiljørådgivningArbejdssikkerhed Arbejdssundhed Autoriseret arbejdsmiljørådgiverArbejdsudvikling 3. og 4. november 2014Arbejdsmiljø

Én byggeplads Fortov med materialeoplag, færdselsveje, fodgængere og cyklister Rekreativt grønt område Vej

Byggeprojekterne Renovering af flere ældre beboelsesejendomme i Aarhus fra omkring år 1900 Ejendommene ligger rundt om en baggård med snævre passager, kroge og niveauforskelle Formål med renovering er etablering af restauranter, cafeer, kontorbygning og ny renovering af en hel ejendom Byggeperioden er fra 1. maj til 1. november undtagen for ny renoveringen, som fortsætter efter 1. november Beboerne, fodgængere og trafikanter færdes og opholder sig på fællesområderne Tre projekter med hver sin total entreprise, men samme bygherre Fællesarealer er baggård, områderne for de enkelte byggeprojekter og fortove

Rådgivningspåbud om PSS Arbejdstilsynet besøger pladsen slut september og giver rådgivningspåbud om PSS og anmeldelse af byggeplads Rådgivningsprocessen påbegyndes i starten af oktober, og der ses på de konkrete arbejdsmiljøforhold på pladsen og Revision af PSS i sammenhæng

PSS PSS mangler FX Afgrænsning af fællesområderne (baggård og fortove) Byggeriets organisering, og hvem har hvilke roller, Klar oplysning om og organisering af arbejdsmiljøorganisation herunder deltagelse i sikkerhedsmøder Byggepladstegninger (ajourføring), farligt arbejde (asbest) Oplysning om koordinator P Beskrivelse af byggeprojekterne Inddragelse af beboerne

Konstateringer Koordinator B´s aftale er ikke uddybet. Kun at han alene koordinerer baggårdsarealet, og at aftalen udløber 1. november. Koordinator har fået koordinator uddannelsen i f. m. denne opgave Bygherrerådgiver har på grund af mangler i PSS flere gange vejledt koordinator om indhold af PSS Totalentreprenørerne koordinerer i deres eget projektområde Ingen byggepladsledelse i baggårdsarealet 1. okt.-1. nov. Ingen sanktionsmuligheder overfor entreprenører, der ikke overholder deres aftaler om arbejdsmiljø Ingen konkretiserede aftaler med entreprenørerne om indhegninger, afmærkninger og færdselsarealer – men aftale om at de har ansvar for arbejdsmiljøet i fællesområderne – bygherre har betalt for arbejdsmiljø Gående og kørende trafik på fællesarealer – manglende adskillelse I starten af oktober falder en ældre beboer over en pressending der er henkastet på terræn og brækker hoften

Besigtigelser og ændring af PSS 1. besigtigelse Manglende oprydning, støv, færdselsveje manglende adskillelse af gående og kørende trafik, maskinbeskyttelse, tunge løft af byggekomponenter, tidspres i f. til aflevering 1. nov. Koordinator er usikker på arbejdsmiljøregler, egen og andres rolle, opbygningen af byggeriets organisation (Mangler påtales umiddelbart af koordinator og efterfølgende igen af bygherre) 2. Besigtigelse (tæt på aflevering af to af projekterne) Forbedring af oprydning, men stadig problemer PSS PSS ændres sideløbende med besigtigelserne. Der rådgives i flere omgange om ændringer i PSS.

Spørgsmål til drøftelse Bliver koordinator altid inddraget tidligt nok og på relevant måde i byggeprocessen, bl.a. af den projekterende? Hvis koordinator ikke inddrages tidligt nok og på relevant måde, har I så forslag til hvordan koordinator kan sikre at det sker, eller sikre at der kommer styr på den byggeproces, man overtager? Er aftalerne om koordinators (både P og B) funktioner og roller i byggeprocessen altid tydelige nok? Hvis de ikke er tydelige nok hvor er det jeres erfaring, at der især er mangler, og har I forslag til hvordan kan man sikre gode og tilstrækkelige aftaler? Er det jeres erfaring, at der mangler aftaler om fx sanktionsmuligheder overfor entreprenørerne? Har I eksempler på forskellige typer af aftaler og erfaring med hvilke typer aftaler, der er særlig effektive? Er det jeres erfaring, at der i de tilfælde hvor der er sanktionsmuligheder, i nogen tilfælde mangler drøftelse af hvordan sanktionerne skal udmøntes (hvem gør hvad, hvordan og hvornår)? Har I eksempler på gode og effektive måder til at udmønte sanktionsmulighederne, så det gode samarbejde på pladsen bevares? Har koordinator altid viden og information nok? Hvis dette ikke er tilfældet på hvilke områder er det jeres erfaring der mangler viden og information, og har I forslag til hvordan koordinator kan sikre, at han får denne viden og information?