KVIK processen på Det Jyske Musikkonservatorium 06/07

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Prioritering.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Udviklingsplaner Sønderborg
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Konsensusprocessen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Præsentation af materialer på personalemøde
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Læse/studiegrupper.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
3-timersmødet 2017.
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
3-timersmødet 2017.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

KVIK processen på Det Jyske Musikkonservatorium 06/07 Ved koordinator Keld Hosbond

Formål med præsentation At vise hvordan DJM har brugt KVIK sammen med andre tiltag At fortælle om fordele og udfordringer ved KVIK At lægge op til diskussion om KVIK og kvalitetsudvikling generelt

Baggrund Facts om Det Jyske Musikkonservatorium Institution under Kulturministeriet 300 studerende Ca 120 ansatte – heraf mange timelærere Kunstnerisk personale Mange interne kulturer (klassisk, rytmisk, elektronisk, TAP, DJØF..) Det Jyske Musikkonservatorium har som statsinstitution under Kulturministeriet til opgave at varetage den højeste uddannelse i musik og musikpædagogik og i øvrigt bidrage til fremme af musikkulturen i Danmark. Konservatoriet skal endvidere udøve kunstnerisk og pædagogisk udviklingsvirksomhed og kan drive videnskabelig forskning inden for sine fagområder.

P-dag 1 - Dagens program 09.00: Fællessang og Introduktion til dagen 09.15: Ekstern oplægsholder: Madeleine Røn Juul: ”Fisken på disken!”. 10.00: Oversigt over kvalitetsmålinger på DJM 10.30: Pause 10.45: Ledelsens reaktioner og visioner på baggrund af kvalitetsmålingerne 11.30: KVIK 1: Baggrund og metode – ved KVIK-konsulent Erik Kristiansen 12.00: DJM byder på frokost i kantinen 12.45: Gruppearbejde med udgangspunkt i KVIK modellen. Deltagerne fordeles i 8 grupper. 14.00: Kaffe og kage 14.15: Musikindslag ved Anne Øland 14.30: Opsamling på gruppearbejdet: kort fremlæggelse fra hver gruppe 15.30: KVIK 2: Hvordan forløber processen på DJM?, næste Personaledag 15.50: Fællessang 16.00: Slut

Kvalitetsmålinger DJM Kandidat- undersøgelse Ad hoc evalueringer Beskæftigelses- analyse Kvalitet DJM UVM Evaluering 05 APV Evaluering 06

KVIK modellen se vejledning side 6

Oplæg til Gruppearbejde Vælg ordstyrer (ikke ledelsesrepr.) Vælg referent (der noterer på ark) Vælg 2 temaer fra KVIK vejledningen, som I vil arbejde med (et indsatstema og et resultattema) Tag udgangspunkt i vejledningens spørgsmål – oversæt dem selv til ”DJM-sprog” Noter stikord på store ark, 1 ark for ”Hvad har vi gjort godt (styrker)”, og 1 ark for ”Hvad kan vi gøre bedre” (forbedringer) Gør det samme for det andet tema I vælger. NB! Det er vigtigt at I når både at diskutere et indsats og et resultattema!

Resultater af gruppearbejde P-dag 1 Bord 3 Styrker •Vi skaber rammer hvor de studerende kan byde ind, fx omkring koncerter •Individuel kontakt til de studerende -nærhed •Ift omverdenen: Praktik, koncerter, projekter –det er vigtigt (både for os og omverdenen) Forbedringer •Vi vil gerne have et formaliseret samarbejde mellem faggrupperne •At der bliver et ”frirum” til spontane ting, der kan opstå •Vi stiller ikke spørgsmålet: Hvad vil du lære? •Udnytte mulighederne ved musikhusplaceringen optimalt –udadvendt at få Århus sat på landkortet som et musikalsk centrum Bord 4 Styrker •Studenterråd •Den dialog der er mellem lærerne og de studerende Forbedringer •Formaliser den evaluering der finder sted •At møde kandidaterne •Specificering af hvad vi forventer af TAP’erne

Selvevalueringsfasen https://intra.musik-kons.dk/aktiviteter/kvik/index.php Det udvidede kvalitetsudvalg ”KVIK-gruppen” KVIK værktøjet – introduktion og igangsættelse De tusind udfordringers land – se mails!!! Opsamling – store data-mængder!

P-dag 2 DJM’s 2. Personaledag - Musikhuset Aarhus Hvornår: Tirsdag den 14. november 2006, kl. 8.30 – 15.30 Hvor: Kantinen, Musikhuset Aarhus Hvem: Alle fastansatte (TAP, lærere, ledelse) samt de timelærere der ønsker at deltage Hvorfor: At følge op på KVIK-processen og i fællesskab at nå frem til hovedprioriteterne for udvikling af DJM de kommende år. Program 08.30 Morgenmad 08.45 Velkomst og morgensang 09.00 Gennemgang af KVIK-resultater 09.30 1. runde gruppearbejde – drøftelse af KVIKs gruppens resultater og herefter arbejde med udviklingstræ 10.30 Pause 10.45 Opsamling – opbyggelse af DJMs fælles udviklingstræ og valg af vigtigste prioriteter 11.45 Frokost 12.30 Rundvisning i det nye konservatorium som det ser ud lige nu. 13.30 2. runde gruppearbejde – opdeling i prioritetsområder 14.30 Opsamling 15.30 Slut Se ark med gruppespørgsmål

P-dag 2 Første gruppearbejde (1 tema pr gruppe) Vælg ordstyrer – evt et medlem af KVIK-gruppen Læs KVIK-gruppens kommentarer til jeres tema igennem Diskuter udsagnene og suppler med jeres egne tilføjelser Lav ”tema-udviklingstræ” med grene og undergrene Hvis I synes der skal flere hovedgrene på, så gå op til Keld Skriv jeres tema-udsagn på gule sedler, som kan klistres på det store ”DJM-udviklingstræ” Gør klar til en kort fremlæggelse, hvorunder I klistrer jeres gule sedler på træet

De prioriterede områder Faglighed Trivsel Kommunikation Rekruttering

P-dag 2: 2. runde gruppearbejde Tema: Succeskriterier (hvert bord har et af de prioriterede temaer som område) Vælg en gruppe ved et af bordene Vælg ordstyrer og referent Drøft følgende spørgsmål: ”Hvad skal der til for at vi om et år vil synes at indsatsen vedrørende vores tema vil opleves som en succes?” Nedskriv konkrete forslag Overvej om du har lyst til at tilmelde dig en arbejdsgruppe

Fasen efter P-dag 2 Ugler i mosen - Opdagelse af underskud Udskydelse af processen Ny ansøgning til SCKK: UO fonden – ”overtallige medarbejdere” Nyt projekt: ”Coaching” – 3 faser. Hvordan kobler vi de to projekter? P-dag 3 31/8-07

Hovedpointer Oversættelse nødvendig - terminologi kan være kultur-fremmed Godt at blande KVIK med ”eget proces-design” Vigtigt at have styr på hvor mange ressourcer der kan puttes i opfølgningen på KVIK