Lars Olsen, journalist og forfatter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Social mobilitet er bremset op
Lars Olsen, journalist og forfatter
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Det delte samfund Segregeringen på boligområdet og dens konsekvenser for samfundet Lars Olsen, journalist og forfatter.
Invitation til skolebestyrelserne
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Regeringens globaliseringsudspil
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Indbydelse SFO Bakkeskolens forældreråd indbyder hermed til det årlige forældremøde for alle forældre i SFO Tirsdag d kl Mødet foregår.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Brobygning – EUD og efterskolerne
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Præsentationens transcript:

Lars Olsen, journalist og forfatter En skole for de mange Lars Olsen, journalist og forfatter

Disposition: En fortælling fra Nordjylland Fra videnssamfund til videns- og produktionssamfund Sociale klasser og skole/uddannelse - uddannelseskulturens rolle Folkeskolereform – store potentialer, men også risici

Videnssamfund? Ja, tja, bum, bum, bum… Større krav om omstillingsevne + højere fagligt / bogligt niveau i mange job Overskud af ufaglærte, men mangel på både videreuddannede og faglærte Skifte i erhvervspolitikken: Danmark er både videnssamfund og produktionsland Vigtigt at forene teori og praksis – og samarbejde ml teoretikere og praktikere

Overklassen – 1 % Højere middelklasse – 9 % Middelklassen – 24 % Arbejderklassen – 47 % Underklassen – 20 %

Den klassedelte skole Karakterer i dansk ved Folkeskolens Afgangsprøve 2009/10 Kilde: ”Det danske klassesamfund”

Unge uden uddannelse Andel der ikke har/er i gang med en ungdomsuddannelse som 25-26-årige Kilde: ”Det danske klassesamfund”

Folkeskolereform – mål og principper ”Danmark er både et videns- og produktionssamfund” Mål: Alle elever skal udfordres + social baggrunds betydning skal mindskes Alle skoler skal tilbyde lektiehjælp – aktivitetstimer ny ramme Skolen ændres gennem daglig praksis: Udrykningshold. Ny Nordisk Skole. Aktivitetstimer – leg og læring, praktiske projekter, foreninger og virksomheder

Den stærkeste sociale arv Andel der har/er i gang med en akademisk uddannelse som 25-26-årige Kilde: ”Det danske klassesamfund”

Unge uden uddannelse Andel 25-årige der ikke har en ungdomsuddannelse og heller ikke er i gang, 2009 % Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Drenge Piger Kilde: AE-Rådet / Danmarks Statistik

Skolekulturer og ulighed Karaktergennemsnit ved studentereksamen 2008-10 Alment gymnasium Htx 6,1 6,1 % % Ufaglærte / faglærte Mellemlang vid. uddannelse Kun gymnasium / kort vid.uddannelse Lang vid. uddannelse / ph.d. Kilde: Undervisningsministeriets database

Skolens sociale pyramide Forskerudd. Lang vid.udd. Mellemlang vid.udd. Kort vid.udd. Kun gymnasium Faglært Ufaglært % Gennemsnitskarakterer i mundtlig dansk 2010 Kilde: Undervisningsministeriet