OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Vi gennemførte en række interview ifm
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
Interessenthåndtering
Potentialevurdering.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Quality Management Systems
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Fortæl, hvordan I har brugt den oprindelig innovation Fejr gevinsterne med jeres egen organisation Spred den nye innovation.
Rethink Offentlig IT v. Ole Thomsen, koncern direktør, Region Midtjylland Årskonferencen Rethink Business, it-forum 29. september 2016.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
…………Skal blive så dygtige som de kan
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Aftale format – Use cases
SUF - gevinstrealisering
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Introsidernes betydning
Metoden fælles beslutningstagning
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ

Elementer i værktøjet Proces for fastlæggelse af projektets målhierarki 2. Skabelon til opstilling af konkrete mål og succeskriterier

Proces for fastsættelse af projektets målhierarki

Effektmålingens proces Centrale spørgsmål for de enkelte niveauer og trin Hele eller dele af processen gentages i tråd med projektets udvikling Der laves en ny version af effektmålingsværktøjet ved store ændringer (LÆRING!) Effektmålingens proces FORMÅL EFFEKT LANG EFFEKT KORT KRAV LØSNING DELMÅL/LØSNING MÅL Niveau 1 Hvorfor projektet? Hvad er merværdien? Formålet er opfyldt når..? Hvordan måler vi? Hvilke data bruger vi? Målene er opfyldt når…? Hvordan måler vi? Hvilke data bruger vi? Niveau 2 Hvordan gør vi? Dækker målene formålet? Niveau 3 Hvordan ser leverancerne ud? Dækker delmålene målene? Hvad skal løsningen kunne?

Huskeliste Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Lav én effektmåling for hver bundlinje: borger/patient, offentlig og privat Huskeliste Er der efterspørgsel? Overvej hvem der skal involveres og hvornår, så den rette viden kommer med i form af ledelse, fagpersoner, styregruppe etc. Business casen kan hjælpe på niveau 1 og 2 FORMÅL EFFEKT LANG EFFEKT KORT KRAV LØSNING DELMÅL/LØSNING MÅL Niveau 1 Overvej hvilke data, der allerede findes, fx registre, patientsamtaler etc. Niveau 2 OPI Screening giver bud på mål/værditilvækst Niveau 3 Krav-oversigten kan bruges, når der skal udarbejdes funktionskrav til kommende udbud. Innovation = iterativ proces Pilene udtrykker antagelser om hvad der fører fra A til B. Ny indsigt, test af proto- type mv. kan betyde at mål og effekter skal ændres, hvis antagelsen ikke længere holder.

Hvem gør hvad (eksempel) Projektlederen (PL) holder styr på effektmåling og opdateringer. Dokumentet er også et styringsværktøj gennem projektet! Hvem gør hvad (eksempel) PL laver et første udkast til effektmåling fra projektets start baseret på antagelser sammen med OPI-gruppen og inddragelse af ledelsen. Hvorfor (formål) og hvad forventer vi at opnå (effekt lang)? De forventede effekter identificeres tidligt bl.a. via business casen og forventningsafstemmes med ledelsen. Hvordan mener ledelsen de langsigtede effekter skal anvendes og hvad gør PL/ledelsen, hvis ny viden i stedet leder til andre effekter end forventet? Bedre ernæringstilstand for svage patienter Økonomisk besparelse (sygehus) Bedre helbredelse Vægtforøgelse Formidling Personlig kontakt Appetit -stimulerende Køleskabe el. Madambassadør? Adgang til mad El øget appetit? Niveau 1 Sammen med OPI gruppen og relevante fagpersoner defineres mål/delmål baseret på første faglige antagelser, fx at patienter vil spise mere hvis de har bedre adgang til mad. Hvis vores antagelser holder, hvad fortæller os så, at vi har gjort det godt (effekt)? PL er løbende opmærksom på, overensstemmelsen mellem mål, effekt og ressource- forbrug. Sammen med det første fulde udkast til effektmåling identificerer OPI gruppen og relevante fagpersoner, hvilke data der skal vise effekten og hvornår. Prioritering af effektmål og ressourceforbrug aftales med ledelsen. Fx kun at måle vægtforøgelse, men ikke inddrage patienternes oplevelse. Hvad er need to know og nice to know? Niveau 2 Niveau 3 Når brugernes behov undersøges, prototypen testes og ny viden opstår, justeres mål, effekt mv. så de fundne sammenhænge vises, fx da det står klart at appetitten skal stimuleres frem for tilgængeligheden for at øge madindtagelsen, kræver det en anden type løsning (madambassadør i stedet for køleskab). Opdateringen gennemgås med OPI gruppe og fagpersoner og der laves en ny version af effektmålingsværktøjet. Ledelsen skal orienteres og tage stilling til projektets udvikling og potentielle konsekvenser.

Skabelon for fastsættelse af projektets mål og succeskriterier

Effektmåling skabelon (#bundlinje) #indsæt formål #indsæt mål, tilføj kasser efter behov #indsæt delmål ift. mål, tilføj kasser efter behov #indsæt krav til ønsket løsning – evt. til brug for udbud #indsæt effekt, tilføj kasser og sammenhænge efter behov Formål (Behov/problem) Mål (nødvendig værditilvækst) Delmål/Output (løsning, der skaber værdi) løsning Krav til Effekt – kort sigt Effekt – lang sigt

Eksempel: Tværsektorielt Samarbejde (Borger-bundlinje) Bedre tværsektorielt samarbejde Ensartet tilgang til borgeren på tværs Nye arbejdsgange på tværs Ugentligt møde Færre kontakter med sundhedssystem Sundhedspersonale er opdateret på borgersituation Øget tryghed Borger oplever sundhedssystemet som én indgang Hot spot, der samler data Data skal kunne deles Færre fejl (UTH) i overgang/sek-torovergang Øget kvalitet i behandlingen hjemme hos borger Hot spot løsning hos borgeren Behandlingen bliver mere individuelt tilpasset God oplæring, nem brugerflade, pænt i hjemmet Selvmonitorering af egen sygdom Øget egenmestring kompetence, tryghed, motivation Borgeren i stand til at håndtere egen medicin Formål (Behov/problem) (nødvendig værditilvækst) Mål Delmål/Output (løsning, der skaber værdi) løsning Krav til Effekt – kort sigt Effekt – lang sigt Færre indlæggelser Tidsbesparelse for borgeren Tid Tid til effekt på kort og lang sigt anslås af projektleder

Eksempel: Tværsektorielt Samarbejde (offentlig bundlinje) Mål (nødvendig værditilvækst) Delmål/output (løsning der skaber værdi) Krav til løsning Formål (behov/problem) Effekt – kort sigt Effekt – lang sigt Opgaveglidning/ bedre arbejdsdeling Effektivisering/ færre ansatte Øget indsigt i ”hinanden” på tværs Mindre tid på konsultation (pga. selvmonitorering) Tidsbesparelse Øget samarbejde på tværs Ensartet indsigt i borgeren på tværs Nye arbejdsgange på tværs Fælles møder med patienten Flere konflikter/ udfordringer Færre fejl – UHT (økonomisk besparelse) Bedre tværsektorielt samarbejde Hot Spot der indsamler data på tværs Tilgængelige for alle involverede – skal køre på alle platforme Hurtigere overblik over sygdomshistorik - Øget anvendelse af Hotspot Oplever øget kvalitet i samarbejdet på tværs Medicinske effektmål opfyldt Øget kvalitet i behandlingen Hot Spot løsning hos borgeren som bruges på tværs Let at betjene god teknisk back-up Oplever øget kvalitet i behandlingen – tilfredshed i arbejdet Øget viden om medicinhåndtering Øget tilgang til viden om borgeren Færre/kortere indlæggelse (økonomisk besparelse) Bedre mulighed for at møde borgerens behov Tid til effekt på kort og lang sigt fastlægges af projektlederen Tid