Obligatorisk digital selvbetjening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Porteføljestyring
Teststrategi Engrosmodellen
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Obligatorisk digital selvbetjening
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Cuneco – en del af bips.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Teststrategi Engrosmodellen
Udviklingsplaner Sønderborg
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Tillid Temadag for AMIR
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Vores projektorganisering
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
ORGANISATORISK FORANKRING I KOMMUNERNE Flemming Engstrøm, programleder Nils Thor Rosted, seniorkonsulent Digitaliseringsmessen 2013.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Digitaliseringsstyrelsen
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Organisation og kommunikation
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
Kommunernes Ydelsessystem
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Den Regionale LEAN Enhed
Obligatorisk digital selvbetjening
KIGO og kommunernes opgaver
Ledelse i forskellige retninger
Indhold, indsatser, implementering
Ny regering, nye tider – dag 1
At deltage i projektarbejde
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Implementering i Region Midt
Obligatorisk digital selvbetjening
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Engrosmodellen - Kort status
digitaliseringsstrategi
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
De nye it-konsulent- og projektaftaler
KIGO og kommunernes opgaver
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Systemejer organisation
forretnings-modeller
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Borgerens adgang til egne data
Statens HR – Implementeringskoncept
Opsætning.
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Obligatorisk digital selvbetjening Drejebog for implementering af bølgeplanen - Fase- og milepælsplan

Om drejebogen OM DREJEBOGEN Drejebogen beskriver processen for implementering af bølgerne i obligatorisk digital selvbetjening. Drejebogen er udviklet sammen med 45 kommuner på to workshops i Jylland og på Sjælland i februar 2014. Drejebogen beskriver de overordnede trin frem mod 1. december 2015, hvor bølge 4 af obligatorisk digital selvbetjening skal være implementeret, og borgerne skal kunne bruge gode selvbetjeningsløsninger på de berørte områder. Processen stopper ikke her, men fortsætter med fokus på at realisere de ønskede gevinster. Drejebogen er en beskrivelse af en generisk proces. Det er derfor vigtigt, at indholdet i den og de ord man bruger til at beskrive milepæle og interessenter, tilpasses den enkelte kommunes sprog, brug af programorganisering, ledelsesstruktur og organisering. KOMBIT OG KL UNDERSTØTTER PROCESSEN Se information og materiale på kombit.dk/EDS. PROGRAM OG PROJEKT Drejebogen er bygget op efter, at arbejdet med tredje bølge bygges op som et program, hvor hvert område indgår som et projekt. Derfor står der programleder i rollebeskrivelsen. Kommunen bør oversætte dette til egen program/projekttermer. BØLGE 4 INDEHOLDER Almindeligt helbredstillæg Udvidet helbredstillæg Personligt tillæg Sygedagpenge  

Faseplan for obligatorisk digital selvbetjening Opfølgning af KL/Kombit 15. juni Opfølgning af KL/Kombit 1. okt. Opfølgning af KL/Kombit 15. nov. Gevinst- realisering Planlægning Indkøb Implementering 1.dec. 2015 OM FASEN I planlægningsfasen skal kommunen skabe klare rammer for implementering af fjerde bølge obligatorisk digital selvbetjening. Når fasen er afsluttet, så skal kommunen være i stand til at gå i gang med at købe løsninger. De vigtigste opgaver i planlægningsfasen er: Viden indhentes om nuværende systemer og arbejdsgange Organisering af opgaven, afklaring af roller, ressourcer og økonomi Fastsættelse af gevinster RESULTAT Programbeskrivelse og plan for indkøbsfasen vedtaget og programressourcer afsat OM FASEN I indkøbsfasen skal kommunen indhente tilbud og indkøbe de nødvendige løsninger, der lever op til kommunens og de fællesoffentlige krav. De vigtigste opgaver i indkøbsfasen er: Fastlæggelse af krav til løsning og afsøgning af løsninger på markedet ift. krav Forhandling om pris og kvalitet, inddragelse af netværk og forhandling med tredje part Indkøb af løsninger og opdatering af business case RESULTAT Kontrakt indgået med leverandører og plan for implementeringsfasen vedtaget OM FASEN I implementeringsfasen skal kommunen sikre, at løsningerne virker og er blevet en del af arbejdsgange og kommunikation til borgerne inden 1. december 2015. De vigtigste opgaver i implementeringsfasen er: Teknisk implementering på egen hjemmeside og borger.dk Organisatorisk implementering, fastlæggelse af arbejdsgange og uddannelse af medarbejdere Kommunikation til borgere og virksomheder RESULTAT Grundlag for gevinstrealisering skabt, ansvar for drift og udvikling fastlagt OM FASEN Grunden for gevinstrealisering lægges i planlægningsfasen, hvor gevinsterne fastsættes. Der foreligger fra bølge 3 en metode og tilhørende redskabssamling, som kan anvendes i bølge 4.

Milepælsplan for obligatorisk digital selvbetjening 1. PLANLÆGNING 2. INDKØB 3. IMPLEMENTERING 1.1 Ejerskab for opgaven besluttet og projektressourcer afsat 2.1. Exitstrategi fra eksisterende løsninger beskrevet 3.1. Ansvarlig for opsætning, drift og support udpeget 2.2. Koordinering med 3 part. (fx forsyningsselskab) foretaget 3.2. Kompetenceudviklingsplan besluttet MILEPÆLE 1.2. Samarbejde med fagområder etableret 3.3. Test af løsning gennemført 1.3. Viden om as is i kommunen indsamlet 2.3. Krav til løsninger beskrevet 1.4. Afhængigheder til andre projekter og systemer kortlagt 3.4. Teknisk implementering gennemført 2.4. Sparring med kommuner og input fra leverandørdag 3.5. Undervisning gennemført 1.5. Visioner, gevinster og kobling til kanalstrategi beskrevet til brug for kommunens to be- billede 2.5. Overblik over godkendte løsninger indhentet 2.6. Tilbud indhentet og leverandørmøder afholdt 3.6. Ændring af arbejdsgange realiseret 1.6. Kommunens to be-billede beskrevet 2.7. Dialog om pris med kommunalt netværk 3.7. Løsning lagt på borger, virk.dk og egen hjemmeside 1.7. GAP-analysefor it og arbejdsgange foretaget 2.8. Beslutning om indkøb truffet 3.8. Intern og ekstern kommunikation gennemført 1.8. Program- og detailplan for indkøb er udarbejdet 2.9. Kontrakt indgået 3.9. Afrapportering opad i kommunen og til KL/Kombit foretaget 1.9. Økonomi ift. obligatorisk digital selvbetjening afklaret, inkl. business case etableret 2.10. Business case opdateret 3.10. Fejring afholdt! 1.10. Plan for intern og ekstern kommunikation udarbejdet 2.11. Implementeringsfasen organiseret og planlagt 1.11. Programbeskrivelse godkendt og politisk behandlet Som noget af det første bør kommunen beslutte, hvordan arbejdet med bølge 4 organiseres. Hvem har ansvaret – for at allokere ressourcerne, realisere gevinsten, for programmet og projekterne? En bred række af aktører i kommunen skal involveres og tages i ed til at deltage, det er fx alle relevante fagafdelinger og fagledere, it, indkøb og økonomi og ikke mindst direktionen. I indkøbsfasen er det vigtigt, at sikre sig de bedste rammer for et køb ved at inddrage indkøb og it i processen. Samtidig er det vigtigt, at det er fagområderne, der er med til at beslutte systemindkøbet. Forhandling af pris og kvalitet kan styrkes ved at inddrage andres erfaringer og viden om løsningerne på markedet. Det kan ske i dialog med kommuner, KL og KOMBIT. Succesfuld implementering afhænger af, om alle relevante parter inddrages i arbejdet. Det gælder medarbejderne, der skal lære nye måder, og det gælder systemejer og it. Borgere og virksomheders øgede anvendelse af digitale løsninger kræver klar kanalstrategi og kommunikation, så borgere og virksomheder kan vænne sig til at gøre noget andet. ROLLER

Redskaber Kommunens egne tal og strategier Fællesoffentligt grundlag Fælleskommunale værktøjer Arrangementer Netværk Kommunens KOMHEN-tal eller anden dokumentation Giver baselinemåling for anvendelsen af selvbetjening. Økonomiaftalen 2015 Aftale mellem regeringen og KL, hvor rammerne for kommunernes økonomi i 2015 blev fastlagt. Områderne i bølge 4 blev aftalt som en del af Økonomiaftalen. Fakta-ark For områderne i bølgeplanen har KL/Kombit formuleret et fakta-ark, der kort beskriver opgaven, dens afgrænsning og dens nuværende digitaliseringsgrad Leverandørdage KL/KOMBIT afholder leverandørdage 15. og 16. juni 2015. Her kan kommunerne komme i dialog med leverandørerne om deres løsninger Netværk for obligatorisk digital selvbetjening KL og KOMBIT har etableret et netværk, hvor alle kommuneansvarlige for obligatorisk digital selvbetjening inviteres til videndeling og inspiration. Netværket holder møde ca. 6 gange om året. Kommunens kanalstrategi Vigtigt at skabe kobling til kanalstrategi. Kan bruges som argument for selvbetjening. Moderniseringsaftalen Som led i økonomiforhandlingerne for 2013 blev gevinsterne for de to første bølger aftalt som del af den såkaldte moderniseringsaftale. Gevinsterne bliver i kommunerne, og kan bruges på andre områder, fx. Velfærdsområderne. Brugerrejser – as is og to be To be-materialet beskriver, hvordan de digitale løsninger bør understøtte borgernes og kommunernes behov, dvs. et forslag til den optimale brugerproces. As is-materialet beskriver den aktuelle situation. Digitaliseringsmessen KL afholder Digitaliseringsmesse 1. oktober 2015. Her er mulighed for at få inspiration til køb af løsninger og implementeringsstøtte. . Dialogværktøj KL og KOMBIT har etableret et dialogværktøj på Yammer for de kommuneansvarlige. Her kan du komme i dialog med andre kommuner og KL/Kombit.. Kommunens digitaliseringsstrategi Vigtigt at koble til digitaliseringsstrategi, der ofte vil indeholde prioritering af obligatorisk digital selvbetjening. Løsningskatalog En liste over løsninger, der lever op til de krav, der stilles i Udviklingsvejledningen. Listen udarbejdes i september hvert år af KL/KOMBIT og baserer sig på leverandørernes vurdering af egne løsninger. Netværk mellem kommuner eller i kommunen En god støtte i arbejdet er dialog med andre, der arbejder med programmer i kommunen og program- og projektledere fra andre i kommuner. Lovgivning For hver bølge vedtages en lovgivning, som gør det obligatorisk for borgere og virksomheder at anvende digital selvbetjening på årets områder i bølgeplanen. Drejebog til implementering af bølgeplanen En generisk guide til processen for implementering af bølge 3 i obligatorisk digital selvbetjening Krav til selvbetjeningsløsninger Fastlægger minimumskrav vedr. brugervenlighed og tilgængelighed til de selvbetjeningsløsninger, som anvendes på opgaveområderne i bølgeplanen.

Roller og organisering Organiseringen af arbejdet med obligatorisk digitale selvbetjening er forskellig fra kommune til kommune. Organiseringen afhænger af, hvordan driftsorganisationen er organisereret, fx om man har en it- afdeling, der har ansvaret for digitaliseringsprojekter eller om det er borgerservice eller en udviklingsafdeling. For at inspirere til en god organisering af arbejdet vil der være roller, som vil være gode at have besat uanset, hvilke afdeling der har ansvaret. Rollerne er beskrevet nedenfor og tager udgangspunkt i, at arbejdet er organiseret i et program. Hvis det er projektorganiseret, så erstattes program blot med projekt og projektgruppen erstatter programgruppen. Ved beskrive rollerne beskriver vi funktioner, der skal være tilstede i processen og som godt kan håndteres af samme person. Således kan projektlederen være kommuneansvarlig og gevinstejeren vil ofte også deltage i styregruppen. Rollerne kan oversættes til egen organisation for at se om man har de væsentligste roller med. Beskrivelsen af roller vil blive opdateret med eksempler på, hvordan kommuner har valgt at organisere arbejdet. Hvis du ønsker at dele din organisering, så send en mail til Vibeke Normann i KL på VNO@kl.dk Programejer Er overordnet ansvarlig for programmets succes. Allokerer ressourcer og er ansvarlig for programmets økonomi. Er formand for programstyregruppen. Programstyregruppe Sikrer de nødvendige ressourcer og faglige kompetencer til programmet. Træffer beslutninger i programmet Gevinstejere Ansvarlige for at programmet når de beskrevne gevinster. Sidder i program- styregruppen, og tager ofte også rollen bruger repræsentant. Programleder Er programmets daglige leder, og har det operationelle ansvar for gennemførelsen af hele programmet. Projektleder Er ansvarlig for projektets gennemførelse indenfor de rammer programlederen udstikker. Projektdeltagere Fagspecialister, it personer og andre der bidrager direkte i programmets projekter. Kommuneansvarlig Person i kommunen, der har ansvar for at koordinere og videndele ift. KL og KOMBIT. Herunder at kende til krav og deadlines og afrapportere på fremdrift.

Overordnet proces for obligatorisk digital selvbetjening