God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Social Kapital – rig på relationer
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Social kapital – rig på relationer
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Til dig kære GS medlem. Festudvalget arbejder med at formidle og levendegøre vort fællesskab, samt med at segmentere vor pagtfulde klubtraditioner.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Vi gennemførte en række interview ifm
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Mødeledelse og deltagelse
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Boligkontoret Danmark
Velkommen til Grundkursus Tema 1
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Kommunikation Intern kommunikation
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Elevrådsstruktur. § 1. Der nedsættes elevråd på alle erhvervsskoler, der er godkendt i henhold til § 1 i lov om erhvervsskoler. Elevrådet er elevernes.
Skolereformen og ”FUF”
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
BL 11. kreds weekend 13. November 2010 Udsættelser Ulla Gregor, DAB.
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
FORSIDEVARIANT 2 1 LEDER MIN LEDER MIT ARBEJDSMILJØ – OG HVEM LEDER HANS/HENDES? VED GRETE CHRISTENSEN, FORMAND, DANSK SYGEPLEJERÅD PÅ FAGDAG I KREDS MIDT.
Læsning.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Status på Badminton ift. visionsarbejdet
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Repræsentantskabsmøde BS’61
Arbejdet i bestyrelsen
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
Referat af bestyrelsesmøde den 21
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Præsentationens transcript:

God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014

Bestyrelsens rolle ift. ledelsen Varetage aktionærernes/beboernes interesser Repræsentere det fælles/offentlige ansvar Instruerer ledelsen i udmøntningen af beslutninger KontrollereUdfordre

Ledelsens rolle ift. bestyrelsen Udmønte bestyrelsens beslutninger Faglig vejledning af bestyrelsen Forbereder bestyrelsen på fremtiden RådgiveInspirere

Kontrollere vs. Udfordre Rådgive vs. Inspirere

Hvem har rattet og hvem står klar i pitten ?

Ledelsesdilemma Du er direktør i et større sjællandsk boligselskab, som udlejer almennyttige boliger. Der er 35 medarbejdere ansat, hhv. i den daglige administration og ude i de tre boligområder. Du har haft posten som direktør et halvt års tid, og lige fra dag ét har du følt, at du har haft opbakning fra bestyrelsen til din indsats for at styrke jeres økonomi gennem effektivisering af driften og en strammere kurs over for lejere med ondt i økonomien. På det seneste er bestyrelsesformanden begyndt at blande sig i dine daglige dispositioner. Formanden er kendt som en magtfuld herre, der som regel kommer igennem med sine dagsordener. Senest har han sagt til dig, at han ikke er tilfreds med den måde administrationen kommunikerer til lejere, som er bagud med huslejen. Et par lejere har klaget til ham over jeres metoder til at få krævet huslejen ind. Han har i samme åndedrag anbefalet dig at afskedige Jeanette, som er udlejningschef i selskabet: ”Få hende ud af vagten hurtigst muligt – jo før, jo bedre. Vi skal altså ikke have vores lejere på nakken selvom vi skal hente huslejerne hjem”. Hvad gør du? 1.Du følger bestyrelsesformandens anbefaling om at afskedige Jeanette, selv om du er uenig. For det er trods alt ham, som er den øverst ansvarlige. 2.Du beslutter dig for at tage en alvorlig snak med bestyrelsesformanden og fortæller ham, at du ikke kan lede selskabet, hvis han blander sig i den daglige drift. 3.Du vælger at ignorere bestyrelsesformandens formaning og regner med hans udbrud hurtigt går i glemmebogen – jeres resultater er jo gode. 4.Du beder bestyrelsesformanden tage sagen op med hele bestyrelsen, næste gang I holder bestyrelsesmøde, for at undgå lignende tilfælde.

Hvad er tilstede i en velfungerende relation mellem to mennesker? (f.eks. én ansat og én frivillig)

”Gamle” kodeks

Et kodeks for god afdelings-ledelse ? 1. Afklar ledelsesrum mellem bestyrelse og ansatte ledelse. 2. Brug jeres ret og pligt til at lede – også når det upopulært. 3. I har en fast procedure for at evaluere og udvikle samarbejdet mellem ansatte og bestyrelsesmedlemmer. 4. I arbejder strategisk fremadrettet for at udvikle afdelingen. 5. I tager ansvar for en løbende dialog med beboerne om mål gavner som fællesskabet.

Tak for ordet, Niels Henriksen,

Til debat 1) Hvad mener du er vigtigst - at kontrollere de ansattes allerede løste opgaver eller udfordre dem på udførelse af kommende opgaver? 2) Hvad kan du bidrage med for at få god relation – eller et bedre partnerskab - med din chef/ bestyrelsesformand ? 3) Hvordan efterlever vi aftaler/spilleregler/kodeks for god afdelingsledelse i hverdagen?