Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
James Bond går tur i en park...
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Struktur: ”Quiz og byt”
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Den urolige chef kigger på uret,
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Innovation og iværksætteri
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Spilleregler.
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Kate-QUIZ-mus.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Reduktion AM 2009.
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Workshop Sund By Netværket
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Skrivekursus 1.e ..
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper

Idé-udvikling i grupper

I Alaska, har de problemer med overisning af højspændingskabler Michalko, M. (2001). Cracking Creativity, Berkeley, Ten Speed Press

Ja og kødet flyver vi ud med helikopter Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan ryste isen af Helikopterne kan flyve lavt over højspændings- ledningerne og blæse isen af? Der skal anbringes benzin depoter i området Hvad med at brænde isen af med benzin? Der er mange bjørne i Alaska Idé avler idé

1. Dan grupper med 2 par I hver (4 personer) – det er de samme par som lige har arbejdet sammen. 2. Bed grupperne finde et bord og placere deres idekoncepter (A3 ark med videre udviklet ideer) på bordet Gruppen udarbejder et fælles idé-koncept

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) 1. Stil holdet op på en række efter fødselsdato med 1/1 forest 2. Inddel rækken I grupper af 3-4 personer 3. Grupperne skal stå I en “cirkel” 4. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 5. Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 6. Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien 7. Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 8. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 9. Historien udvikles “med uret” 10. Den, der sidst har kørt med tog, starter

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) 1. Behold samme grupper som I forrige øvelse 2. Grupperne skal stå I en “cirkel” 3. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 4. Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” 5. Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre 6. Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning 7. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 8. Den, der sidst har spist en banan, starter

PRACTICE: Group creativity 3D CASE: Gruppe ideudvikling (DING-mand) 1. Inden gruppearbejdet går I gang laves denne øvelse ved borderne 2. Hver gruppe får en bunke blandede stimuli kort 3. De skal sammen få ideer til at gøre det mere interessant at vente ved et busstoppested 4. På skift vender de et stimulikort og får en ide 5. De andre må tilføje flere ideer der bygger videre på den første 6. The DING-man er ikke med I ideudviklingen, men skal sige DING hver gang en I gruppen ikke følger reglerne for JA OG… 7. The DING-man bestemmer hvornår der skal vendes et nyt kort 8. Den, der sidst har været ved tandlæge starter med at være DING-man 9. Byt DING-man efter ca 4-5 minutter så flere prøver rollen

Gruppen udarbejder et fælles ide-koncept 1. Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres idekoncept om dating bureauet. De andre lytter. 2. Gruppen udarbejder et fælles ide-koncept på en poster der ligger midt på bordet 3. De oprindelige idekoncepter skal opfattes som stimuli der kan benyttes til udviklingen af det fælles 4. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud” 5. Den der sidst har været ude at flyve starter som DING-man 6. Du skal skifte DING-man ud efter hver 10 minutter 7. Der er ? minuutter til opgaven

DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide

Udarbejd et ide-koncept Hvad sker der så? Nyt bud DING-MAND