Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development 08-09-2005 IdeLab Et projektkontor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Advertisements

REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Nyt ansvar.
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Ledelse af innovative medarbejdere
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Kapitel 3.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Implementering af brandingstrategi på nettet
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Processer og værktøj Værdianalyse.
på en specialkostskole
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Kodeks for offentlig topledelse
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
GNU - projektet projektmetode og design
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
1 IRC Denmark. 2 TTT T ransnational T echnology T ransfer.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development Partnerskab i innovation.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Energy Engineering Seminar Offshore Oil and Gas Technology platform – Future technology challenges Enhanced oil recovery in the North Sea Sector.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Løftestænger til forbedring af leverandørudvikling 1 ProduktivitetKvalitet Produkt og specifikationer Logistik og planlægning Arbejdskapital.
Workshop om Center for Bygningssimulering - med støtte fra PSO midler fra ELFORSK DTU, Bygning 101, mødelokale S01 Fredag 29. okt
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010.
Master i Projekt- og innovationsledelse
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Software Architecture in Practice
Company programme - Veda
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
forretnings-modeller
Region Midtjyllands opgave
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development IdeLab Et projektkontor til formidling af kontakt mellem studerende og virksomheder

© Technical University of Denmark, Department of Mechanical Engineering, Section of Engineering Design and Product Development Bindeled Uddannelse-Praksis-Forskning Design & innovations industripraktik Hvad er IdeLab? IdeLab Produktanalyse og redesign4 stud., 240 timer Workspace Design5 stud., 240 timer Bachelor projekt3-5 stud., 360 timer Helhedsdesign3-5 stud., 240 timer Metodeprojekt3-5 stud., 240 timer Eksamensprojekt2 stud., 840 timer Bidrag til centers serviceydelser ”Partnerskab” Kreativ innovativ opgaveløsning Research, kortlægning, analyser Nye metoder Nye medarbejdere IdeLab

© Technical University of Denmark, Department of Mechanical Engineering, Section of Engineering Design and Product Development IdeLabs virke Formidle samarbejde mellem studerende og virksomheder Modtage bestillinger begge veje Formidle campus-teknologi via studenter-projekter Formidle D&I – metodik via studenter-projekter Fungere som kontaktflade i ”Partnerskab” (web) Skabe koncepter, ideer Systematisere, afsøge løsningsrum Analysere og strukturere behov og brugerindsigt Analysere markedssituationer Arrangere brugerinddragelse i design Udforme, designe Betjeningsdesign Workspace design Arrangere multidisciplinær design Iscenesætte designopgaver Formidle metoder og approaches Husk: design = ingeniørdesign ~ bredspektret produktudvikling. Formidle industriel professionalisme til stud. Fungere som inspirationskilde til samarbejde (web) Levere analytisk kapacitet vedr. tema-ideer (brancher, videnområder, markeder…) Levere syntesekapacitet til ”mærkesager”. Formidle ny teknologi Eksperimentere, eksplorative analyser og designs Modularisere, platformtankegang, masters Re-design, opdatere, reverse engineering Diagnosticere udviklingsaktiviteter Benchmarke Miljødesign Produktionsorienteret design Systemdesign, komplekse systemanalyser Materiale/proces-orienteret design Dokumentere, kommunikere, udstille, modellere Hvad kan IdeLab? Hvad kan de studerende?

© Technical University of Denmark, Department of Mechanical Engineering, Section of Engineering Design and Product Development IdeLabs virke Gerne åben problemstilling Gerne ideoplæg Fortrolighed kan sikres Udnyttelsesret kan sikres Ingen betaling Gerne omkostningsdækning Sjældent resultataftale/kontrakt Afrapporteret, fleksibelt forløb Afrapporteret resultat Evt. metodedialog Helst lærer – leder aftale Nye øjne, nye metoder, bredt angreb Gerne eksperimenter Gensidig inspiration og videnoverførsel Stor kapacitet, lille virksomhedsindsats Samfundsopgave, værdiformidling Novo: arbejdspladsindretning Post Danmark: Kort og godt butiksindretning Hvidovre Hospital: Anæstesi-arbejdsopgaver Ambu: Redesign af træningsdukker/emballagedesign B&O: Mobiltelefon-design Danfoss: Platform og modularisering af tryktransducere Nyborg Vaskemaskiner: Konstruktion af 1500 l tørretumbler Voss: Udvikling af downdraft til high performance køkkenudstyr (M-prisen 2002) DTU: Hjemmesidedesign Lego: Modularisering/platform design Danfoss: Modularisering af flowmålere B&O: Beosound 3000 reengineered (Apparatprisen 2001) Danfoss: Miljømetodik i produktudvikling Glunz & Jensen: Virksomhedsbesøg for D&I-studerende Novo Nordisk: Udvikling af insulin-devices Rockwool International: Virksomhedsbesøg for M-studerende Coloplast: Virksomhedsbesøg for M-studerende Radiometer: Virksomhedsbesøg for produktudviklingskurser Coloplast: Konceptudvikling af automatisk pakkesystem for færdigvarer Safe Pay: Redesign af seddelenhed med henblik på implementering i delikatessebutikker Sonion: Udvikling af nyt koncept til ørepropper (Plast- og Medicoprisen 2004) Samarbejdsformalia Styrker Opgaveeksempler

© Technical University of Denmark, Department of Mechanical Engineering, Section of Engineering Design and Product Development Hvad siger I til det? Er dette relevant for jer? Peg på interessante ting Er jeres medarbejdere motiverede for samarbejde? Hvilke betænkeligheder har I? Tror I dialog og partnerskab kan bliver betydningsfuldt for jer? – så I vil bruge tid derpå? Er det dig eller din kollega? Hvilke områder savner I? Kan I se det her som en slags efteruddannelse? Hvad overrasker jer? Vil I lægge billet ind? Vil I have direkte henvendelser?