Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksempel på grafisk opstilling
Advertisements

Status på implementering af digitaliseringsstrategi
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Undervisning i ”Relation”
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Energi- & Vandværkstedet
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Viden over vandet Et Interregprojekt mellem Sverige, Norge og Danmark blue water paint, Kristian M, Flickr.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Dag 2 varekatalog Broadcast: session-id (samme session-id hver gang) Formiddagens arbejde:
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Inklusion med læring Hvilke navne??.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
3D og FOT - dagen Program for 3D og FOT-dagen 4. marts 2009 kl. 9:30-16 i Århus Jesper Skovdal Christiansen Sekretariatschef for Geoforum.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Digital skriftlig- og mundtlighed
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Eksamen og det omkring Rene B Christiansen Britta Hørdam – Ankerhus, 14. juni 2012.
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
DIGITAL ANTI-MOBNING - FIN Morten Ovesen - konsulent i dansk, it og medier14. marts 2012.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Ideer til indretning Flere ”Hyggekroge” Mere åbent og lyst
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Innovation.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Præsentationens transcript:

Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen

Slide 2 1.Hvorfor tale om digitale læremidler? 2.Producer et digitalt læremiddel (opret en wiki og en live broadcast med chat-funktion fra din android-mobil) 3.Hvad har vi lige set, og hvad kan vi så lære af det? 4.Visioner for digitale læremidler: Et ledelsesperspektiv 5.Hvad byder fremtiden? 6.Kompetencer: hvad er det, og hvad tror vi på? 7.Fra digitale læremidler til en mangfoldighed af læremidler Vi holder til på: fremtidensundervisning.wikispaces.com Formiddagens program:

Hvorfor tale om digitale læremidler? Samfundsudvikling Arbejdsmarked Teknologi Tænkning om undervisning Elevforudsætninger Elev/forældreforventninger Slide 3

Slide 4

Slide 5 Ole Christensen og René B. Christiansen

Producer et digitalt læremiddel Opret en wiki Live broadcast –med chat-funktion fra din android-mobil Sammensæt læremiddel Slide 6

Hvad har vi lige set, og hvad kan vi så lære af det? Diskussion af hvad vi så Lærerproduktion Elevproduktion Samproduktion, kollaboration Deltagelse og motivation Inklusion, flere stemmer Hvorfor gør vi det ikke bare? Slide 7

Slide 8

Visioner for digitale læremidler: Et ledelsesperspektiv Slide 9 Visioner for digitale læremidler: Et ledelsesperspektiv

Ledelsens krav til digitale læremidler Mobilitet Fleksibilitet Kombinationsmuligheder Differentiering – men både på elev- og lærerside Opdateringsmuligheder skal være uproblematiske Digitale læremidler skal være enkle og ikke skabe unødig frustration blandt lærerne Slide 10

Slide 11 Perspektiver LærereLedelse Elever Lærere Tydelig differentiering Perspektiver

Slide 12 Kompetenceudvikling

Hvad byder fremtiden? Netværkssamfundet, Homo Conexus Slide 13

Kompetencer At netværke At samarbejde At skabe (sammen) At løse opgaver udensikker viden At tænke divergent At være kreativ At tage udgangspunkt iegne kompetencer Slide 14

Slide 15 Innovation Diskret innovation –Forbedringsperspektiv? –Forandringsperspektiv? –Forankringsperspektiv? Radikal innovation –Nyt curriculum –Paradigmeskift

Slide 16