Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen
Slide 2 1.Hvorfor tale om digitale læremidler? 2.Producer et digitalt læremiddel (opret en wiki og en live broadcast med chat-funktion fra din android-mobil) 3.Hvad har vi lige set, og hvad kan vi så lære af det? 4.Visioner for digitale læremidler: Et ledelsesperspektiv 5.Hvad byder fremtiden? 6.Kompetencer: hvad er det, og hvad tror vi på? 7.Fra digitale læremidler til en mangfoldighed af læremidler Vi holder til på: fremtidensundervisning.wikispaces.com Formiddagens program:
Hvorfor tale om digitale læremidler? Samfundsudvikling Arbejdsmarked Teknologi Tænkning om undervisning Elevforudsætninger Elev/forældreforventninger Slide 3
Slide 4
Slide 5 Ole Christensen og René B. Christiansen
Producer et digitalt læremiddel Opret en wiki Live broadcast –med chat-funktion fra din android-mobil Sammensæt læremiddel Slide 6
Hvad har vi lige set, og hvad kan vi så lære af det? Diskussion af hvad vi så Lærerproduktion Elevproduktion Samproduktion, kollaboration Deltagelse og motivation Inklusion, flere stemmer Hvorfor gør vi det ikke bare? Slide 7
Slide 8
Visioner for digitale læremidler: Et ledelsesperspektiv Slide 9 Visioner for digitale læremidler: Et ledelsesperspektiv
Ledelsens krav til digitale læremidler Mobilitet Fleksibilitet Kombinationsmuligheder Differentiering – men både på elev- og lærerside Opdateringsmuligheder skal være uproblematiske Digitale læremidler skal være enkle og ikke skabe unødig frustration blandt lærerne Slide 10
Slide 11 Perspektiver LærereLedelse Elever Lærere Tydelig differentiering Perspektiver
Slide 12 Kompetenceudvikling
Hvad byder fremtiden? Netværkssamfundet, Homo Conexus Slide 13
Kompetencer At netværke At samarbejde At skabe (sammen) At løse opgaver udensikker viden At tænke divergent At være kreativ At tage udgangspunkt iegne kompetencer Slide 14
Slide 15 Innovation Diskret innovation –Forbedringsperspektiv? –Forandringsperspektiv? –Forankringsperspektiv? Radikal innovation –Nyt curriculum –Paradigmeskift
Slide 16