Validitet og reliabilitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Analyse og fortolkning
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Dataindsamling og kildebearbejdning
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Metode og videnskab Henriette Lungholt
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Kreative metoder og analyse af kvalitative data
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kulturanalyse i teori og i praksis
Om meningsmålingers kvalitet
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Konference om Almen Studieforberedelse
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Hvad er målgruppeanalyse
Teori, metodologi og metode
11. Kursusgang Generaliserbarhed.
11. Kursusgang Generaliserbarhed
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Metode Henriette Lungholt Uge
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Validitet og reliabilitet
Problemorienteret projektarbejde
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Validitet og reliabilitet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Kvantitativ metode og triangulering
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kursus i Målgruppeanalyse
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Validitet, reliabilitet og generaliserbarhed
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Validitet og reliabilitet 11. Kursusgang Validitet og reliabilitet

På programmet Validitet og reliabilitet (10-10.30) - i teori og praksis De kvalitative kriterier De kvantitative kriterier Vejledning

Miniprojekt Opgave: Vurder validiteten og reliabiliteten af jeres undersøgelse. Forhold jer til metodekravene til de forskellige metoder. Evaluer jeres undersøgelse i forhold til disse. Deadline er tirsdag d. 20.11 kl. 10.

Metodekravene Lund, Anker Brink (1986): Habermass i hovedet og Gallup på papiret, s.

Kvalitativ validitet Validitet (gyldighed) "Validitet handler om at sikre sig, at man konkret undersøger det, som man sætter sig for at undersøge." (Bente Halkier 2001: "Fokusgrupper, s.109)   Har man undersøgt det, man skal undersøge? (vands kogepunkt) Indre validitet (konsensus) Ydre validitet (autencitet og dybde)

3 former for validitet, 1 Kvale definere 3 former for validitet: Validitet som håndværksmæssig kvalitet Hovedtanke: kvaliteten af fremgangsmåden er en validering i sig selv. At validerer er: - at kontrollere - at spørge (selvkritisk/djævlens advokat) - at teoretisere (anvendelse af teori til forståelse)

3 former for validitet, 2 At validerer bliver at dokumentere: 2. Validering som kommunikation Hovedtanke: Viden udvikles i dialog mellem involverede parter som begge lærer og forandrer sig. At validerer er, at spørge og svare på: - Hvordan kommunikation - Hvorfor kommunikation - Med hvem kommunikation 3. Pragmatisk validitet/Validitet som handling At validerer bliver at dokumentere: - Hvordan det er relevant - For hvem det er relevant - Hvor det er relevant - Hvorfor det er relevant

Validitet i praksis Lav et systematisk stykke håndværk Gør det gennemskueligt for andre Fremlæg præmisserne for din bearbejdning Argumenter for dine resultater

Styrk validiteten ved Metodetriangulering At have nogle fornuftige udvælgelseskriterier "Når samfundsforskere nævner tre ting, der har betydning for validiteten burde de sige systematik, systematik, systematik" (Bente Halkier 2001: "Fokusgrupper, s.113)

Sammenhæng ”Med traditionel metodisk sprogbrug skal man altså sikre sig, at man laver nogle fornuftige operationaliseringer af de vidensinteresser, som kan udmøntes fra problemstillingen i projektet, og som er i vis samklang med det empiriske felt. Både når det gælder udvælgelse, spørgeguide, moderation, analyse og fortolkning. Derfor handler validitet også om, at de anvendte begreber og kategorier hænger sammen med projektets vidensinteresse.” (Halkier 2002, 110)

Den røde tråd Validitet (gyldigheden) = den røde tråd fra problemformuleringen. Hvis dette er vores erkendelsesinteresse (problemformulering) og denne vores målgruppe Har vi valgt at undersøge det sådan og sådan.. Ved hjælp af disse teorier (operationaliseret på denne måde…) Og disse metoder (anvendt således…) På denne empiri (udvalgt således..)

Kvalitativ reliabilitet Reliabilitet (pålidelighed) Har man målt rigtigt? (termometeret på 80 grader) "I dag handler reliabilitet om at gøre sine måder at producere og bearbejde data eksplicitte og gennemskuelige for andre, så andre kan vurdere, om der er lavet et ordentligt stykke håndværk." (Bente Halkier 2001: "Fokusgrupper, s.111) Anker Brink Lund definerer 'intersubjektiviteten' som gyldighedskriteriet for reliabiliteten i kvalitative undersøgelser, og ikke repræsentativitet.

Håndværket i metodearbejdet Reliabilitet (pålideligheden) = håndværket i metodearbejdet De faktiske respondenter Vi har konkret talt med/uddelt spørgeskema til disse personer (hvorledes forholder dette sig til det planlagte?) Undersøgelsens forløb Det foregik således … (fly og høns..) Dokumentation Vi har optaget på bånd/taget noter/ observationsskemaer… Analyse og fortolkning Vi har været flere om at analysere for at undgå ensidig subjektivitet, og i fortolkningen inddraget disse teorier…evt. jeres indledende forforståelse Ved vi nok… Husk både Styrker samt Svagheder/fejlkilder

Sammenhæng validitet og reliabilitet Halkier (2002): 110

Kriterier fra den kvantitative metode Objektivitet Kan tilstræbes – men kan vi nogensinde ikke være subjekter? Det væsentlige kriterium er intersubjektivitet, både i forhold til de interviewede og de andre forskere   Repræsentativitet Næsten uladsiggørlig, forbeholdt den kvantitative metode Men Frederiksborg Amts gymnasier og vejledere

Kvantitativ validitet Her er validiteten spørgsmålet om, i hvor høj grad spørgeskemaundersøgelsen i virkeligheden måler det, den skal måle. Kriteriet for den ydre validitet er repræsentativitet. Der er 3 former for validitet: Prædikativ validitet: måleinstrumentets forudsigelseskraft – hvad kan denne undersøgelse faktisk sige noget om? Hvad kan vi måle noget om? Indholdsvaliditet: belyser måleinstrumentets repræsentativitet for det fænomen, der skal måles – ex. hvilken kunstoplevelse er mødet med Mona Lisa? Hvor stor gyldighed vil et spørgeskema med en skala på 1-5 kunne forklare kunstoplevelsen? Konstrukt validitet: belyser, om et givent mål er et validt udtryk for det, man har ville måle. Handler om operationaliseringen af forskningsinteressen. Hvordan skal mine ssvarmulighederl se ud for at kunne måle en kunstoplevelsen skala eller udsagn f.eks. stor oplevelse, etc.

Kvantitativ reliabilitet Reliabilitet er spørgsmålet om målingens kvalitet. Og kriteriet er objektivitet. Man kan vurdere reliabiliteten i forhold til følgende potentielle fejlkilder: Subjekt-reliabiliteten: karakteristika hos respondenten under undersøgelsen, humør, tid... Observatør-reliabilitet: fortolkning eller påvirkning af respondentens svar fra interviewerens side. Instrument-reliabilitet: ex. var spørgsmålene klare for alle? Situationsreliabilitet: omgivelsernes påvirkning i indsamlingssituationen (DDA-nyt (1983):15-16)