Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Assens Kommune 16. November 2012
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
PPRs roller og kunsten at inkludere
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Lærerprofessionen - en definition.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Inklusion og inkluderende processer
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Opsamling: Lokale kulturstrategier i spændingen mellem mangfoldighed og fællesskab Kulturkonferencen 2010 Vejle marts Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21 Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21. januar Klaus Majgaard

Indhold Samfundsmæssige ændringer – børns og unges liv i forvandling Brug for nyt ideal for dannelse og kompetencer Lærings- og udviklingsmiljøer Faglighed Inklusion Integration Organisering og struktur Forælderinddragelse og demokratisering

Samfundsmæssige forandringer Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

Fællesskabets nødvendighed: Kompetenceidealer Faglige Relationelle & innovative Kompetencer Etiske & eksistentielle Fællesskabets nødvendighed: Individ og fællesskab er hinandens forudsætninger Vi skal have alle med!

Kompetenceidealer Målepunkter Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Dagtilbud Skole Ungdomsudd. Fritidstilbud Sociale tilbud

Deltagelse i samfundsliv og kultur Overordnede kerneprocesser Politik og strategier Alder Alle unge skal gennemføre en ungdoms- uddannelse Udvikling og læring Sundhed og trivsel Og deltage aktivt i samfunds- liv og kultur Deltagelse i samfundsliv og kultur Børn og unge skal sikres sundhed, trivsel og mere lige muligheder for at deltage

Fremtidens læringsmiljøer Faglighed Individ og fællesskab er hinanden forudsætninger Anerkendelse af individuelle intelligenser og læringsstile Socialisering til mangfoldighed og fællesskab Balancering af krav, færdigheder og lyst Individuelle mål Mulighed for at øge eller sænke udfordringsnivauet Leg og læring Variation og oplevelsesrigdom Lokaler, læremidler, interaktiv teknologi, arbejdsformer Mere tid – til variation og fordybelse Samspil mellem faglig læring og fritidslæring Fremadrettede test

Fremtidens læringsmiljøer Inklusion Barnets ret til fællesskab Fra fejlfinder til ressourcespejder Gentænke skellet mellem ”det normale” og ”det specielle” Inkluderende miljøer - og de specialiserede ressourcer tæt på Sæt ressourcerne fri - ressourcemodeller

Fremtidens læringsmiljøer Integrationsstrategier Sprogindsats og fagligt løft Kulturmøder Påvirkning af fordelinger af to-sprogede: Magnetskoler Distriktsændringer ”Bussing”

Organisering Dagtilbud Skoler Lokalt Distrikt Centralt Klubber Rådgivning/ specialindsats Småbørnsfora B&U fora Distrikt B&U rådgivning, PPR, sundhed, dag- og døgninstitutioner Ungdomsskole Distriktsbaseret klubarbejde Distrikts- forum Centralt Bydækkende tilbud & specialfunktioner Pædagogisk strategi og udvikling Bydækkende klubarbejde

Samspillet mellem styringsniveauerne Medarbejder Borger Lokal borgerdialog, udforskning og eks- perimenter Mødet Lokalt Distriktet Rammesætning: Fokus på kernen Hele kommunen Staten

Demokrati Demokratitrappen Selvbestemmende og udførende h Deltager i fælles proces Informant i dialog Informant

Demokratiseringens veje Repræsentation Brugerbestyrelser/elevråd Forældresamråd/kontaktudvalg/topmøder Borgerdrevet innovation Enqueter og paneler/fokusgrupper Feltarbejde Workshops og samskabende processer Deltagerdemokrati Selvorganisering DISKUSSION: Fra forbruger til medborger Responsivitet vs. Institutionel integritet