Netværkskursus Vejledning i Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
IKV i den politiske kontekst
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI afdelinger Regionale kurser, september 2007.
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
EU Socialfondsprojektet
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Den brændende platform
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Tillid Temadag for AMIR
Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Hvad er realkompetencevurdering?
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
Empowerment og sundhed
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
KLIKOVAND møde, 27. maj 2013 Klimatilpasning på den politiske dagsorden - Konkrete projekterfaringer i Fredensborg kommune / Thomas Lykke Pedersen Borgmester.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Velkommen til forældremøde
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
NOV 2014, Fredericia Peter Plant
Karriereveiledning - ka er det? Peter Plant, DPU
Stedet som indgang til digital forvaltning
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
CMS I ELGPN og på nordisk
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
1 Regionernes bidrag til Europa 2020 benchmark af den danske vækstmodel Konference – Regionernes Hus – Mandag den 4. april 2011 Claus Kondrup Generaldirektoratet.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Præsentationens transcript:

Netværkskursus Vejledning i Danmark Peter Plant, DPU/AU Fredericia NOV 2014 www.youtube.com/watch?v=gV5OAfKhe34

Valg 1 Min far han er bager og han bager kager og boller til byen. Og jeg er hans bud når jeg bringer det ud er jeg rask som et lyn. Jeg skal selv være bager og det er jo trist, når jeg hel're vil være cirkusartist. 2 Min mor har et cirkus et gammeldags cirkus som ikke er stort. Det' derfor jeg træner - det' noget jeg skal - jeg bli'r slet ikke spurgt. Men hvad skal jeg med savsmuld og telt og musik, når jeg hel're vil stå i en bagerbutik.

Hvorfor vejledning? Om indførelse af den offentlige erhvervsvejledning ‘For nogle kan komme så vidt, at de vagabonderer fra beskæftigelse til beskæftigelse. For sådanne er fristen til at træde uden for lovens område større end for dem, som har fundet et sikkert fodfæste i samfundet’ Ungdomskommisionen, DK,1946

Grundlæggende principper (DK) Ungdomskommissionen (1946) om vejledningens principper: "... (Vejlederen) maa aldrig lægge Pres paa den unge eller optræde paa en saadan Maade, at den unge føler sig bundet til hans Raad. Tværtimod maa Erhvervsvejlederen gaa den mere besværlige Vej at søge at klarlægge Situationen for den unge selv og hans Forældre, men overlade selve Valget til dem, som Sagen mest angaar, nemlig den unge selv og hans Forældre. En videregaaende Fremgangsmaade vil efter Kommissionens Opfattelse være uforsvarlig, ogsaa allerede af den Grund, at man ikke raader over Hjælpemidler til at stille en sikker Diagnose om den unges Evner og Karakter, eller en sikker Prognose for Udviklingen paa Arbejdsmarkedet." (Ungdomskommissionen, 1946, s. IX)

Poul Bahnsen: Psykoteknisk Institut

Psykoteknik med metronom & målepind

Lauvås/Handal

Mange opgaver udover individuel vejledning Informing Advising Assessing Teaching Enabling Advocating Networking Feeding back Managing Innovation/Systems change Mentoring Sampling work experience or learning tasters Following up Scages, 1992

Ramme & sigte For at kunne ramme smalt (marginaliserede unge; særlige vejledningsbehov; udvidede vejledningsbehov) må man sigte bredt - mod alle unge + All Age Guidance Watts (2004) http://www.vejlederforum.dk/page3.aspx?recordid3=80

Række ud: opsøgende vejledning & SMS & twitter

Uformel OG formel vejledning fotoreportage fra www. vejlederforum Uformel OG formel vejledning fotoreportage fra www.vejlederforum.dk - et dansk professionelt vejledningstidsskrift

Meso: Samarbejde? En partnerskabs taksonomi Informere: informerer andre parter om vejlednings-indsats, fx gennem pjecer/plakater/websider Samarbejde: arbejder sammen om specifikke/ tids-mæssigt afgrænsede projekter. Ændrer ikke på egne rutiner Samordne: koordinerer vejledningsindsatser for at skabe synergi, arbejder i forlængelse af hinanden ud fra en fælles forståelse for at undgå overlap og spild af ressourcer: gensidig organisatorisk læring Integrere: det ikke længere er muligt at skelne de enkelte vejledningsinstitutioners særlige bidrag: vejledning er et sammenhængende hele med fælles mål

Pligt eller ret Norge Stortingsmelding ”… og ingen sto igjen” (2006): ret til vejledning Island (2009) lov om ret for alle til vejledning af en kompetent vejleder - med en mastergrad i vejledning DK (1946; Ungdomskommission) vejledning er ikke ”et Redskab i Statsmagtens Haand, men tværtimod et hjælpende Instrument for den unge, saaledes at Muligheden for et frit Erhvervsvalg i højere Grad bliver virkeliggjort for Ungdommen” DK (2011): uddannelsespligt - vejledningspligt

Policy Massiv politisk interesse i vejledning social inklusion OG international konkurrencedygtighed + økonomisk vækst Career guidance reviews: OECD (også Norge) World Bank EU / CEDEFOP / ETF

EU Livslang vejledning Resolution 2004 ’Livslang vejledning bidrager til at opfylde Den Europæiske Unions mål om økonomisk udvikling, et effektivt arbejdsmarked og erhvervsmæssig og geografisk mobilitet ved at øge effektiviteten i uddannelse og erhvervsuddannelse, livslang læring og humankapital og arbejdskraftudvikling. Sådanne aktiviteter omfatter bl.a. oplysning og rådgivning, konsulentarbejde, kompetencevurdering, mentorordninger, advocacy samt undervisning i beslutningstagning og karriereplanlægning.’ http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/resolution2004_da.pdf

For alle – og særligt nogle (EU, 2004) ’Alle europæiske borgere bør, hvor det er relevant og under hensyn til de lokale forhold, have adgang til vejledning på alle stadier af livet, idet opmærk-somheden især skal rettes mod enkeltpersoner og grupper, der er særligt udsatte. Vejledning skal spille en forebyggende rolle ved at tilskynde til, at den enkelte fuldfører sit skoleforløb, og bidrage til den enkeltes empowerment, med henblik på tilrettelæggelse af egen læring og karriere, og til, at personer, der har forladt skolesystemet i en ung alder, genoptager læringsaktiviteter…’

Begreber: frafald Drop out – eller push out?

Veiledning: et blødt styringsinstrument Governmentality: ’Governing the Soul’ Nicolas Rose Michel Foucault Governance at a distance: to get citizens to govern themselves. So the state can do "less of the rowing and more of the steering”

Nasjonal enhet for karriereveiledning styrke kvaliteten og profesjonaliteten øke kunnskapsgrunnlaget stimulere til utvikling av likeverdige tilbud fremme tilgang til karriereveiledning for unge og voksne i ulike livsfaser supplere de regionale partnerskapene med et nasjonalt og internasjonalt perspektiv bidra til styrket samarbeid og samordning om karriereveiledning mellom de ulike aktørene - en oppfølging av Stortingsmelding nr. 16 (2006-2007) …og ingen stod igjen, Stortingsmelding nr. 44 (2008-2009) Utdanningslinja og Stortingsproposisjon nr. 1 (2008-2009), hvor det heter: «Det er eit mål å betre systemet for karriererettleiing og gjere det meir tilgjengeleg for fleire. Departementet legg til grunn at det er naudsynt med nasjonal koordinering av karriererettleiing.»

4 orienteringer (efter: Watts) Samfunds-orientering Individ-orientering Forandring Samfunds-forandring Individ- udvikling Status quo Social kontrol Individ-tilpasning

Rationel vejledning ?