Kristine Kousholt, post doc, ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Fremtidens folkeskole i Aalborg
James Bond går tur i en park...
Struktur: ”Quiz og byt”
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
”Jeg gider da ikke rende rundt og se dum ud alene” Masterafhandling 2007 En kvalitativ undersøgelse af inaktive 8.klasses elevers barrierer for fysisk.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Fætterjagt oktober 2005 Billeder fra Lauras album.
Emneworkshop -Inspektorforeningen årsmøde 2012
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Inklusion, klasserumskultur og fravær
Dansk 1. klasse.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Hold fast, hold ud eller hold igen
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Hva er god klasseledelse ?
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Hvem kalder vi talenter? GiftedEksperter Begavede Børn med særlige forudsætninger Genier Jeppe Willads Petersen Dem der vil.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Feedback – fra et elevperspektiv
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Testning i folkeskolen Betydninger af de nationale test (projektet er finansieret af Det Frie Forskningsråd, Kultur og Kommunikation)

De nationale test - baggrunden PISA Fornyet blik på fagligheden I 2006 indførtes de nationale test i en række fag I 2009 afprøvedes testene på en række pilotskoler I 2010 gennemførtes de nationale test for første gang i hele landet.

Debatten De nationale test – pædagogisk brug? Fibæk Laursen: Testene er et symbolsk opgør med den progressive pædagogik (Folkeskolen.dk, 2005.18.11)

Review fra 2009: Nordenbo et al. (2009) Review fra 2009: Nordenbo et al. (2009). Pædagogisk brug af test - et systematisk review: Testangst og initiering af udenadslære – særligt for fagligt lavt præsterende elever ’Teaching to the test’ Særlige udfordringer i klasser med en overvægt af elever med etnisk minoritetsbaggrund. Betydninger knytter sig til, hvorvidt testen opfattes som high eller low stake, elevens socioøkonomiske baggrund samt elevens faglige niveau.

Offentliggørelse eller ej? Forståelse af test som objektiv målemetode

Projektet At søge at forstå, hvordan de nationale test får betydning i sammenhæng med elevernes daglige skoleliv, deres fællesskaber og deres læringsprocesser. Hvordan får børns daglige liv – sammen og hver for sig – betydning for testsituationen og evt. for testresultaterne.

Metode og design Foråret 2011: deltagende observationer og interviews i to klasser på to danske folkeskoler. En 6. klasse på en skole i en forstadskommune til København med få etniske minoritetsbørn og en 8. klasse på en skole i en kommune syd for København med mange etniske minoritetsbørn.

Præsentation af foreløbige analyser Det har betydning for elevernes opfattelse af testenes vigtighed, hvordan de får testen præsenteret af lærerne. Eleverne skal klare sig godt til testene. Testene er uden større betydning.

At blive færdig til sidst 8. Klasse bliver nødt til at tage biologitesten i fællesrummet med bærbare computere, da it-lokalet er optaget. Sabah er som den sidste endnu ikke færdig. Der er opbrudsstemning i lokalet. Elever er ved at rejse sig og pakke sammen eller bliver siddende og spiller på computerne. Sabah stirrer på skærmen. Dicte griner højt på et tidspunkt. Hun bliver tysset på af læreren. Læreren siger, at der sidder stadig én og laver test. Dicte bliver bedt om at forlade lokalet, og det gør hun efter nogle protester. Lærerne tysser ude på gangen. Der bliver tysset på de tre piger, som udgør den mest populære pigegruppe, da de indfinder sig i fælleslokalet. Sabah stirrer ind i skærmen, mens hun former ordene med læberne. Dicte kommer ind igen med en veninde. De snakker højt sammen. En lærer, som sidder i lokalet sammen med Sabah råber af hende: ’Dicte, gider du at gå. Respektér, at der sidder én tilbage. Du har lige fået det at vide.’ Dicte svarer: ’jeg vidste ikke, at hun sad der endnu.’ Læreren svarer: ’Så tjek det først’ Dicte og hendes veninde går igen. Læreren udviser også to andre piger, som sidder i lokalet og spiller på computerne, så det kun er Sabah, læreren og mig selv, der sidder der. Så bliver Sabah færdig. Hun kigger op og smiler.

Eleverne har forskellige perspektiver på testenes betydning Fra at de betyder meget til at de betyder lidt – Testenes betydninger ser umiddelbart ud til at knytte sig til køn og forståelser af dygtighed. ’Det værste er at være sidst færdig’

Elevperspektiver på dygtighed og test: At være sidst færdig = at se dum ud. En søgen efter synlige tegn på dygtighed og ikke-dygtighed.

Forskel på, hvad lærere siger, og hvilken betydning det får for eleverne Pædagogisk brug af test: lærere siger; løs ikke den enkelte opgave, hvis I ikke kender svaret – vi skal kende jeres niveau for at kunne hjælpe jer med at lære…. Mange elever svarer alligevel tilfældigt på nogle af opgaverne i den konkrete testsituation.

Eleverne deltager i en praksis, hvor bestemte former for dygtighed er i spil og får betydning for dem. Det er forskelligt, hvordan eleverne bruger dygtighed i deres fællesskaber. High/low stake testning – hvordan man ser dygtig eller dum ud foran de andre elever.

Anvendt litteratur: Allerup, P. (2011). PISA igen igen – var der noget vi glemte? Dansk Pædagogisk Tidsskrift. (1) Nordenbo, S. E., Allerup, P., Andersen, H. L., Dolin, J., Korp, H., Larsen, M. S., et al. (2009). Pædagogisk brug af test - et systematisk review. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag & Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Parker, D.L., & Picard, A.J. (1997). Portraits of Susie: Matching Curriculum, Instruction, and Assessment. Teaching Children Mathematics, 3(7), 376-382. Study, N.F.S. (1992). The Influence of testing on Teaching Math and Science in Grades 4-12. Chestnutt Hill, MA: NFS Study.