Det Offentlige IT- kompetencebevis DO-IT. Baggrund for projektet Leve op til borgernes krav og forventning om digitale serviceydelser Imødegå en marginalisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
NemID har en offentlig digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Borgernes barrierer for brug af IT
Grundlæggende IT, niveau G
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Side1 WORKSHOP - Fremtidens museumshjemmesider 12:45 Introduktion 13:00 Nationalmuseets hjemmeside 13:10 Workshop 14:00 Fremlæggelse i plenum.
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Nyt om borger.dk september 2010
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Konference om e-inklusion Direktør Jørgen Abild Andersen IT- og Telestyrelsen.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Digitale signaturer og CD-kort
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Ordblinde chauffører Niels Henning Holm Jørgensen 18.sep. 13 Ordblinde chauffører på jobbet TSU-projekt på Amager.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet – arbejdspladsernes rolle, 8. februar 2006, Mona Larsen Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet Arbejdspladsernes rolle.
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Senior Online Teknologisk Institut.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
IKT i marken – specielt for gartnere Allan Leck Jensen og Iver Thysen Danmarks JordbrugsForskning Informatik og Beslutningsstøtte.
OIM Integrationsmodellen
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
TURs STRATEGIKONFERENCE 2017.
Politikernes og borgernes forventninger
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
– hvordan får vi de ansatte med?
Vejledning i forflytning
Arbejdsmiljø i SOSU-arbejdet – Etik og adfærd
Præsentationens transcript:

Det Offentlige IT- kompetencebevis DO-IT

Baggrund for projektet Leve op til borgernes krav og forventning om digitale serviceydelser Imødegå en marginalisering af faggrupper og personer, som ikke får erhvervet de basale IT-kompetencer. Inden udgangen af 2006 er det fx den Digitale Task Forces målsætning at: mindst 60 % af befolkningen og 95 % af virksomhederne benytter offentlige digitale serviceydelser mindst 60 % af alle offentlige myndigheder har indført elektronisk sagsstyring og kan kommunikere sikkert digitalt med andre myndigheder, borgere og virksomheder.

Et samarbejde mellem Udviklingsgruppe SCKK, Dansk IT, Niels Brock og AMU-Fyn Ekspertgruppe Videnskabsministeriet, Finansministeriet og Den Digitale Task Force Brugergruppe Repræsentanter fra Politi, Forsvar, Told og Skat og Kriminalforsorgen

Formål At skabe en ramme for de statslige arbejdspladser til at sikre, at medarbejderne har eller tilegner sig de grundlæggende IT- kompetencer, som vurderes at være relevante for den enkelte. Denne ramme skal blandt andet indeholde: Værktøjer til individuel vurdering af relevante grundlæggende IT-kompetencer Værktøjer til måling af disse IT-kompetencer. Sikre relevant efteruddannelsestilbud. Procedurer for udstedelse af certifikater. At udbrede ovenstående koncept i en række udvalgte brancher for at sikre et koncentreret kompetenceløft af de basale IT-kompetencer.

Projektets indhold Computeren og dens styresystem (modul 2). – tilpasset Tekstbehandling (modul 3). - tilpasset Internet og (modul 7). - tilpasset Digital forvaltning. – nyudviklet Formidling via Nettet – nyudviklet Tilpasset betyder, at spørgsmålene i syllabussen (testen) er tilpasset en offentlig målgruppen. Ligeledes er der udviklet undervisningsmateriale til eksisterende AMU- kurser, målrettet offentlige jobfunktioner. Nyudvikling betyder at der er udviklet helt nye syllabusser (test). Ligeledes er der udviklet nye AMU-kurser med tilhørende undervisningsmateriale.

Uddannelsesmuligheder – hvor og hvordan AMU kurserHandels- og tekniske skoler, AMU- centre Tilstedeværelsesundervisning Øvrige kurserPrivate kursusudbydere samt Handels- og tekniske skoler, AMU- centre Tilstedeværelsesundervisning samt E-learning, blended learning

Status på projektet Testbrugerne (politi, forsvar, kriminalforsorg og Told og skat) har deltaget i underviskningsforløb på de 4 obligatoriske moduler og efterfølgende gået til test. En del af disse har ligeledes taget en prætest. De obligatoriske moduler forventes i drift i september/oktober Udvikling af modulet ”Formidling via nettet” forventes igangsat i september 2005.

Vil du vide mere - nyttige adresser Undervisningsmateriale og øvrige informationer findes på hjemmesiden Niels Brock Kontakt: Reidar Bargholz ), tlf AMU-Fyn Kontakt: Iver Midtiby ), tlf Dansk IT Kontakt: Joan Øxby tlf dansk-it.dk SCKK Kontakt Kirsten Lotze, tlf