Fordomme om malerfaget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den korte opsporende samtale
Advertisements

Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
Center for Små Handicapgrupper
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
RBU Jon Kristian Lange.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Hvad er korruption? En kort introduktion
Readymades / genbrugskunst
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kultur og samarbejde Refererer til vort gruppearbejde vedr. ”Vigtige emner fremover”, bl.a. Sikre bredt spekter af kompetancer Sikre positiv og negativ.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Vi gennemførte en række interview ifm
Erfaring – læring – viden – videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kvantitative metoder
Verdens 7 underværker….
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Relationer – børn og voksne
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Hvad er forandring?.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Spørgeskemaundersøgelse
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Stxstudentereksamen.
E-handel og online service
At motivere til forandring
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
”BrunT Papir” - workshop
Livets Ord Marts 2018.
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Morale og dannelse i uddannelse
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Fordomme om malerfaget. Malere som Fag. Fordomme om malerfaget.

Fordomme om Malere som Fag. Definition Hvad er en fordom? At dømme på forhånd, om ting man egentlig ikke ved noget om. Bruges normalt i negativ betydning. Fordomme om Malere som Fag.

Fordomme om Malere som Fag. Afdækning af Fordomme. For at afdække de herskende fordomme fra personer i andre håndværkere har vi rundsendt et spørgeskema til Murerne, Tømrerne og Elektrikerne på skolen. Spørgsmålene vi stillede var: 1. Tænker du at Maler er et lavere fag end andres? Hvorfor? 2. Hvad laver en Maler ud over at male? Nævn 3 ting? 3. Hvorfor tror du at Malerfaget er blevet et ”kvindefag”? 4. Hvorfor tror du at man siger ”at alle kan blive Maler”? 5. Tror du at de materialer Maleren bruger er giftige? Fordomme om Malere som Fag.

Tænker du at Maler er et lavere fag end andres? For at afdække de herskende fordomme fra personer i andre håndværk har vi rundsendt et spørgeskema til følgende håndværker grupper på skolen: Murerne. Tømrerne. Elektrikerne. Fordomme om Malere som Fag.

Tænker du at Maler er et lavere fag end andres? Fordomme om Malere som Fag.

Hvorfor synes du at det er et ligeværdigt / lavere fag? Ligeværdigt: - Deres arbejde er lige så vigtigt som andres. - Man skal kunne bruge sine hænder. - Det er et håndværk. - Der er mere i det, end det ser ud til. Lavere: - Deres fag virker nemmere. - Der er flere ting de burde vide. - Lidt, for det er ikke særligt svært at male. - Ja fordi uddannelsen er kun 20 uger og folk maler selv derhjemme. Fordomme om Malere som Fag.

Hvad laver en Maler ud over at male? På spørgeskemaet bedes alle deltagere om at nævne 3 ting som en maler laver ud over at male, ikke alle er i stand til dette. I det følgende diagram er listet de svar som vi fik. Fordomme om Malere som Fag.

Tænker du at Maler er et lavere fag end andres? Fordomme om Malere som Fag.

Hvorfor tror du at Maler er blevet et ”kvinde fag”? - Er ikke så fysisk hårdt som Murer. - Kvinder er mere kreative. - Det er nemt. - Alle kan male. - Der er kun kvinder i malerfaget. - Kvinder har mere tålmodighed. - Det virker ikke tungt og teknisk. - Ved ikke. Fordomme om Malere som Fag.

Hvorfor tror du at man siger, at alle kan blive Maler? Fordomme om Malere som Fag.

Tror du at de materialer Maleren bruger er giftige? Fordomme om Malere som Fag.

Fordomme om Malere som Fag. Konklusion. Vi valgt at skrive om andre håndværkers fordomme i forhold til os malere. Dette for at finde ud af hvilke fordomme der eksisterer og hvor udbredte de er. Herunder søger vi også at afdække, hvor meget de andre håndværkere egentlig ved om malerfaget, og hvad en maler egentligt laver.   Vi valgte at smutte en tur rundt i Odense for at indsamle data udenfor skolen. Det viste sig at være sværere end antaget, på grund af restriktioner i lovgivning og efterårsferien. På gågaden var folk ikke interesserede i at udfylde spørgeskemaer. Vi har ud fra vores undersøgelser konkluderet, at det generelt ikke er den ”almindelige” borger der er uvidende omkring hvad vi laver, men i højere grad vores kolleger i håndværker fagene. I gruppen diskuterede vi måder at mindske fordomme omkring malere blandt vores kolleger og kom op med de følgende muligheder: Plancher, Brochurer, Radio, TV, Internet, oplysningskampagner på skolerne. De fleste af ovennævnte muligheder ligger uden for vores økonomiske rammer og ville kræve meget tid at administrere. For at holde det overskueligt, har vi valgt at fremstille en lille brochure som kan omdeles på skolerne, hvor de vil have mulighed for at nå alle lærlinge og på sigt afhjælpe de fundne fordomme. Vi vil i den forbindelse også gerne appellere til faglærerne om at medvirke til at afhjælpe de eksisterende fordomme og modvirke at nye opstår igennem oplysning og åben dialog. Med venlig hilsen Jannie, Christina, Anja & Charlotte. Fordomme om Malere som Fag.