Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En fremtidssikret planlægningsløsning
Advertisements

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
information og problemstillinger
Værdistrømsanalyser.
De sidste undervisningstimer
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Produktion og Logistik
Business case - Gevinstoverblik PPM Eksempel
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Teststrategi Engrosmodellen
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
Strategiplanen er fundament og retning.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
26.2 Kapacitetsomkostninger
28/10-3/11, 2003 ROB-EX Gantt Optimizer kursus ROB-EX Gantt Optimizer - kursus -
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Virksomheder - definition
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Levering eller afhentning ? Logistik: Direkte fra producent til forbruger! Bedste indkøb ved hele træk Mulighed for selv-afhentning Levering fra 5-30.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Introduktion til Access (Access, del 1)
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Kapacitetsstyring.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Logistics Planner (RLP)
Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Model til fremkommelighedsprognose på veje
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Situationsbestemt metodevalg
© Siemens A/S 2015siemens.com/answers Vedvarende teknologiløft til Grønlands erhverv Future Greenland konference den 8.maj 2015.
Kundebetjening for taxichauffører Mandag d. Tirsdag d. Onsdag d. Torsdag d. Fredag d. Lørdag d. Søndag d. Fyraftens møde SMS opgave 1 Udføre opgave 1 SMS.
Movia Flextrafik - Brugerundersøgelse Telefonundersøgelse foretaget d. 6. oktober til d. 10. oktober respondenter.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Effektiv vækst - Workshop
Introduktion til selvbetjening for
SUF - gevinstrealisering
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Præsentationens transcript:

Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel) Logistics Planner til Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)

Handicapkørsel….. Personbefordring, Flextrafik eller Demand Responsive Transit (DRT) som fx: Handicapkørsel Skolekørsel Institutionskørsel Patientbefordring Personbefordring er kompliceret op præget af krav og restriktioner, der er unikke for befordring af personer med særlige behov. Rapidis laver software til planlægning og optimering af persontransport. Softwaren har en bred vifte af værktøjer som håndterer særlige forhold omkring persontransport. Rapidis Logistics Planner

Gevinsten, hvem og hvordan Rejsetid og antal busser reduceres Kørt distance og CO2 udslip reduceres Planer overholder alle krav Hurtig planlægning – gå fra timer til minutter 10 – 30 % besparelse på nøgletal Hvordan: Planlægning som en service Abonnement med få startomkostninger Integreret med Webtour Hvem kan bruge det: Busvognmænd Analytikere til beregning og vurdering af udbud Kommuner som planlægger egne kørselsordninger Institutioner som driver egne handicapbusser

Opsamling og aflevering En ordre i persontransport består af 2 opgaver – 1 opsamling og 1 aflevering. Planlægningen skal kombinere alle opsamlinger og afleveringer til en samlet plan for alle ordrer og busser. Planen skal minmere omkostningerne og respektere alle krav og restriktioner. Figuren viser 3 mulige ruter, som alle består af de samme 3 ordrer (opsamling og aflevering) Hvilken er den bedste? Svaret afhænger af, hvem man spørger! Kommunens interesser kan f.eks. være forskellige fra passagernes. A1 A2 Tid B1 B2 C1 C2 Ressource Ressource Ressource

Den bedste plan – hvad er det? Vognmand Passager Få busser Ingen tomkørsel Kort rejsetid Sen aflevering Chauffør Realistiske planer Logiske planer Den bedste plan opfylder de kriterier, som er vigtige for mig Pårørende Institution Samme tider hver dag Samme chauffør Ikke alle på én gang Ikke alle hver for sig Politikere Kommune Serviceniveau Omkostning Regler følges Omkostning

Hvordan laves transportplanen? Beregning af en samlet optimeret transportplan, med færrest omkostninger Hurtigste rejsetider mellem alle adresser beregnes på basis af et vejnet (Krak) Indledende transportplan opstilles og dens omkostning beregnes Omkostninger mindskes systematisk ved at flytte opgaver mellem ressourcer Når den samlede plan ikke kan forbedres mere, er planen færdig

Omkostninger ved transporten Omkostningerne ved kørslen kan bestå af nedenstående elementer. Hver af disse kan vægtes så planen tilpasses situationen. Logistics Planner minimere omkostningerne for den samlede plan. Køretid for bussen Rejsetid for den enkelte passager Startomkostninger for busser Opgavetid Ventetid for bussen Opsamling eller aflevering uden for tidsvindue (Hvis det tillades) Overskridelse af maks. rejsetid (Hvis det tillades) Brug af ressource udenfor tilladt ressourcegruppe (Hvis det tillades) Bruger kan vægte, hvor meget et omkostningselement skal tælle – vægtes køretid højere end opgavetid - er det køretid der primært søges reduceret Hver ressource kan skaleres for hurtigere/langsommere køretid eller opgavetid Muligt at bruge færrest mulig busser selv om samlede omkostninger er højere

Specielt for behovsstyret personbefordring På de følgende sider vil vi give en introduktion til nogle af de værktøjer og parametre, som gør det muligt at tilpasse beregningerne til forskellige ønsker. Det kan bl.a. dreje sig om at: Øge brugernes komfort med korte rejsetider og ”sen” aflevering Blande forsk. passagertyper på den samme bus Håndtere kapacitet for køretøjerne, kvalifikationer og pauser

Gør rejsen mere bekvem Faktorer som gør rejsen ubekvem for passagerne, kan tildeles en omkostning, hvorefter Logistics Planner holder faktorerne på et så lavt niveau som muligt. Som et eksempel kan de samlede omkostninger for transportplanen stige i takt med at passagerenes rejsetid stiger. Resultatet bliver, at planer med kort rejsetid vil blive foretrukket. Maks. rejsetid i minutter Maks. rejsetid i forhold til den direkte rute Rejsetid for kunden har en omkostning og vil blive minimeret Ventetid på ruten begrænses Chauffør pauser kræver at bussen er tom Afleveringer kan specificeres til at ske så sent i tidsvinduet som muligt Forhindre samkørsel af specifikke passagerer eller typer af passagerer Personer med samme rejse behov kan håndteres som én ordre

Avanceret brug af tidsvinduer Tidsvinduer sætter en tidsmæssig begrænsning på opgaver Et tidsvindue har et start- og et sluttidspunkt Muligt at tillade at opgaver kun begynder i tidsvinduet, men kan fuldføres efter tidsvinduets sluttidspunkt Skalérbar tolerance med skalérbar omkostning, hvis opgavetid slutter udenfor tidsvinduet “Sen” levering vil placere opgaven så sent som muligt i tidsvinduet

Pauser Logistics Planner understøtter 3 forsk. metoder til afholdelse af pauser Fast pause med tom bus på vilkårlig lokation Flydende pauser der indsættes efter en fastlagt tidsperiode Når bussen er ledig køres retur til depotet

Kapacitet og belastning Bussernes kapacitet og belastning for hver ordre Hver bus kan have flere typer kapacitet (f.eks. 8 sæder og 3 pladser til kørestole) Alle ordrer/ture kræver én eller flere kapaciteter En ordre/tur kan være en enkelt person (siddende), en gruppe personer (siddende) eller en sammensat grupper af personer (nogle siddende og andre som kræver plads til en kørestol)

Identiske transportbehov Når 2 personer (bror og søster) har identiske transportbehov. Det kan (pga. booking systemer) resultere i 2 ordrer, som kan blive placeret på 2 forskellige busser. For at undgå dette kan Logistics Planner finde denne type ordrer og behandle dem som var de 1 samlet ordre, hvis kapacitetsbelastninger og service tider lægges sammen.

Kørsel til/fra samme lokationer Når en gruppe af personer skal fra hver deres adresse til et fælles ankomststed på same tid. Der kan laves bedre planer, hvis personerne betragtes som en gruppe. Logistics Planner kan håndtere både fælles start steder og fælles ankomststeder.

Ordre grupper og regler Ordre grupper bruges når personer ikke må rejse i samme bus. En ordre kan tilhøre ingen, én eller flere grupper. 3 forskellige typer af regler specificerer restriktionerne. Der kan indgå utallige ordre grupper og regler i en plan, men når blot 1 restriktion mellem 2 ordrer er etableret kan disse personer ikke rejse i samme bus. Må ikke blandes med personer udenfor ordregruppen Må ikke blandes med andre ordregrupper Må ikke blandes indenfor ordregruppen

Kvalifikationer og ressourcegrupper En ordre/tur kan kræves en ressource/bil med specifikke kvalifikationer eller en bil der tilhører en specifik ressource gruppe. En ressource/bus kan have 1 eller flere kvalifikationer og kan være medlem af 1 eller flere ressourcegrupper.

Center afleveringer/opsamlinger Alle opgaver (opsamlinger og afleveringer) har en servicetid. Når flere personer skal samles op eller afleveres på den samme adresse kan følgende værktøjer fra Logistics Planner benyttes: Reduktionsfaktor for servicetid for efterfølgende opgaver på samme adresse Maksimal samlet servicetid på en adresse

Faste ture Rapidis Logistics Planner kan respektere en fast rute, som allerede er planlagt. Øvrige ordrer kan tildeles bussen før og efter de faste ture. Den faste tur behandles som en lang opgave med den fastsatte rejsetid som servicetid. Der kan være tidsvindue på enten opsamling eller aflevering. Eksemplet viser en fast tur med et tidsvindue på opsamlingen. Opsamling skal ske mellem 04:00 and 04:10 and rejsetiden af fastsat til 16 minutter.

Ny funktionalitet tilføjes løbende Mange funktioner i Rapidis Logistics Planner er udviklet efter ønske fra brugerne. Nye funktioner tilføjes ved 4 -6 nye versioner om året og tilbydes automatisk alle brugere.

Om Rapidis Rapidis: Grundlagt 2003 11 medarbejdere Udvikler software og værktøjer til simulering, analyse og planlægning indenfor transport og logistik Tilbyder konsulentydelser i de samme forretningsområder ESRI Business Partner Leif Dahl Petersen, MSc Man. Director Rapidis Logistics ApS., Partner Udviklingen af Rapidis Logistics Planner: Første version in 2007 VRP version Postal version PD version (persontransport) lanceret i 2012 i 2014 også som extension til ArcGIS I 2014 som cloud service (REST)

Udvalgte referencer Fynbus, regionalt busselskab, planlægger + 500.000 ture, institutionskørsel Roskilde Brand, institutionskørsel for Roskilde Kommune Falck Teknik, planlægger + 100.000 ture for serviceteknikere Dansk Kabel TV, planlægning for 35 serviceteknikere Nemlig.com, online supermarked med timeleverancer af fødevarer FK Distribution, omdeling reklamer IDDesign, møbelkæde med leverancer til kunder. 35 + 35 lastbiler

Forretningsmodellen Salg via partnere Rapidis Logistics Planner tilbydes også gennem vores partnere. Vores partnere laver typisk løsninger og software, som er målrettet busvognmænd, kommuner, trafikselskaber og andre som beskæftiger sig med behovsstyret personbefordring Rapidis Logistics Planner – documentation og test adgang Hvis det du har set indtil kunne være noget for din organisation, så er det måske tid til at se nærmere på vores dokumentation. Hvis du har lyst til at prøve Logistics Planner har vi mulighed for at give en testadgang. Kontakt venligst Leif Dahl Petersen, ldp@rapidis.com, +45 5310 0029