Skoleparathed Sunds skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Sprogpakken Tosprogede.
Skoleparathed. Hvad er det?
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Skoleparathed.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forædremøde den
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
Er mit barn klar til skolestart ?
De sidste undervisningstimer
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Å.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
KVINDELIG SELVSIKKERHED
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Velkommen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Læsning.
Den sproglige læreplan
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Grænser.
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Skoleparathed Sunds skole

Skoleparathed Det er vigtigt, at børnene er skolemodne – skoleparate, når de begynder i børnehaveklassen Skoleparathed er et sammensat begreb – et helhedsbillede af barnet, som det er lige nu Sunds skole

Skoleparathed Barnets sociale og følelsesmæssige udvikling Det, man især lægger vægt på, er Barnets sociale og følelsesmæssige udvikling Barnets sprog Den almene viden, som barnet har nået at tilegne sig Barnets fysiske og motoriske udvikling Barnets alder Sunds skole

Barnets sprog Barnets sproglige niveau ved skolestarten har stor betydning. Det bedste, man kan gøre som forældre er at stimulere barnets sprog så meget som muligt, så barnet får Viden om, hvad der sker omkring barnet Et godt talesprog Et solidt ordforråd Viden om, hvad ord og begreber betyder Stimuleringen foregår bedst ved, at forældre og barn gør noget sammen – fx laver mad, vasker op, går på indkøb, tager på ture osv – samtidig med, at I snakker om alt det, I gør sammen. Sunds skole

Barnets sprog Barnet lærer nye ord og gør nye erfaringer ved at snakke om det, man gør. Du kan hjælpe dit barn med at gøre erfaringer med skriftsproget ved at læse højt for barnet og så snakke om, hvad I læser ved at lade barnet tegne og legeskrive Sunds skole

Selvstændighed og selvhjulpenhed I skolen er der ikke så mange voksne til at hjælpe, som i børnehaven. I den forbindelse er det vigtigt, at dit barn er vænnet til at klare mange praktiske ting på egen hånd. Derfor er det vigtigt, at forældrene lader barnet klare mange opgaver selv, for kun på den måde lærer barnet. Forældrene gør ikke barnet en tjeneste ved at gøre tingene for dem. Læg mærke til, at dit barns selvværd øges, jo mere barnet oplever at kunne mestre den praktiske hverdag Sunds skole