Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Advertisements

BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Et væksthus for børn og voksne
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen.
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Den åbne skole.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
En ny model for bibliotekernes rum
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
- Hvad kan I forvente som forældre?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
BiblioteksstyrelsenDB årsmøde 2003, "projekter og udvikling" Jens ThorhaugeDias 1 Udviklingspuljen er ”seed money”  15 mio. kr. trækker mange flere penge.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
KULTURSTYRELSENS ÅRSMØDE ”FREMTIDENS KULTURBRUGERE OG DET DIGITALE”. Læs For Mig.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Aktivt medborgerskab Udvikling og evaluering af samarbejdsmodeller med frivillige i Billund og Ikast-Brande Kommuner Støttebeløb kr.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dialogmøde Den åbne skole 26/ – Hundelev – Løkken - Vrå.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Modelprogram for et nyt bibliotekskoncept Tænketanksmøde nr. 1 Danmarks Biblioteksforening Jonna Holmgaard Larsen, Kulturstyrelsen d
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Det handler om eleverne
Kvalitet i folkeoplysningen
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Præsentationens transcript:

Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent

Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Baggrund og formål Hjemmel Ifølge Lov om biblioteksvirksomhed (lov nr. 340 af 17. maj 2000) yder staten tilskud til udvikling inden for folke- og skolebiblioteksområdet Puljen anvendes som en strategisk ressource i forbindelse med realisering af målsætningerne for Lov om biblioteksvirksomhed. Indsatsområderne understøtter Kulturstyrelsens strategi for dansk biblioteksudvikling P. t. Folkebibliotekerne i vidensamfundet (2010)

Generelle bestemmelser Nyhedsværdi Det vil sige, at der skal lægges vægt på metoder eller opgaver, der ikke allerede er afprøvet i andre biblioteker Fremtidsperspektiv vil sige, at der bør være realistiske muligheder for at udnytte et projekts resultater efter forsøgsperiodens ophør Praktisk anvendelighed og bredde betyder, at resultaterne skal kunne bruges i andre folkebiblioteker. Dette aspekt inddrages i projektbeskrivelsen, i evalueringen og i den afsluttende rapport Partnerskaber Projekter, der gennemføres i samarbejde med andre biblioteker, institutioner m.v., og som sigter mod mere permanente partnerskaber, vil blive prioriteret

Indsatsområder 1. Bedre læsekompetencer hos unge og voksne 2. Biblioteker og nye brugergrupper 3. Biblioteksbetjening af børn 4. Det fysiske bibliotek 5. Unge og frivillighed 6. Skolebiblioteket på vej mod fremtidens skole Frie forsøg

Bedre læsekompetencer hos unge og voksne Formål At motivere læsesvage voksne til at styrke deres læseevner – i fritiden og i arbejdsmæssige situationer Temaer Læsning som familieaktivitet Læseklubber på arbejdspladser Samarbejder med folkeoplysningen, voksenuddannelsescentre og ungdomsuddannelser Anvendelse af nye teknologier og samspil med nye medier

Biblioteker og nye brugergrupper Formål At bidrage til udvikling af aktiviteter og tilbud nye brguergrupper. Der lægges vægt på, at biblioteket kan bidrage med målrettede tilbud og formidling af disse for at nå ud til flere borgere. Temaer Nye tilbud til segmenter af befolkningen, der normalt ikke bruger biblioteket, herunder markedsføring af disse tilbud Metoder inden for samarbejdsdrevet innovation, co-creation og brugerinddragelse Involvering af brugere og nye brugergrupper i udvikling af bibliotekets rammer og tilbud, herunder specifikke indsatser for segmenter i ikke-brugergruppen

Biblioteksbetjening af børn Formål At få børnebibliotekerne til at udvikle koncepter, der appellerer direkte til børn, kvalificerer deres deltagelse i fællesskaber på nettet såvel som i fysiske sammenhænge og styrker deres kulturelle udtryksformer. Temaer Børnebiblioteket som ramme for lærende børnefællesskaber Digitale bibliotekstilbud, der rammer børnene i deres hverdag Børns digitale vej ind i børnelitteraturen Partnerskaber med skoler om børns møde med kultur og styrkelse af børn media literacy Styrkelse af børns læsekompetencer og læselyst – i særdeleshed drenge Afprøvning af nye bibliotekstilbud til drenge i alderen 8 – 12 år.

Det fysiske bibliotek Formål At følge op på Modelprogram for folkebiblioteker med aktiviteter i bibliotekets fysiske rum, som gør brug af modelprogrammets anbefalinger. Projekterne skal afprøve en eller flere af de foreslåede designprincipper og samtidig give erfaringer til fortsat udvikling af programmet. Der efterlyses projekter, der udvikler og afprøver aktiviteter i samspil med rumløsninger, hvor der er behov for: Samspil mellem bibliotek og nye funktionskoblinger, f.eks. museer Nye præsentationsformater for materialer Nye løsninger til flerfunktionelle fællestorv – materialesamling, scene, café- lounge miljø m.m. Løsninger ifm. bibliotekets værksteder eller undervisningsrum, der åbner op for fleksibel brug

Unge og frivillighed Formål At kvalificere bibliotekernes arbejde med at fremme unges motivation til at deltage i nye former for frivillighed for dermed at inspirere dem og give erfaring med demokratiske processer og deltagelse i foreningsliv og civilsamfund. Temaer Nye former for frivillighed som projektorienteret frivillighed, hvor unge involverer sig i en kortere periode Unges egne demokratiforståelser med anderledes deltagelsesformer via forskellige platforme Partnerskaber med aktører, der har tæt kontakt med unge eller utraditionelle tilgange til dem som målgruppe

Skolebiblioteket på vej mod fremtidens skole Formål At styrke skolebibliotekets rolle til at understøtte aktiviteter og samarbejder i og omkring skolen Temaer Skolen som en del af det omkringliggende samfund. Hvordan kan skolebiblioteket bidrage til at kvalificere læring gennem samarbejdsrelationer med det omgivende samfund? Partnerskaber for læse- og læreglæde. Hvordan kan samarbejde med f.eks. folkebiblioteket og SFO’en understøtte elevernes lyst til at læse og lære? Entreprenørskab, innovation, kreativitet. Hvordan kan skolebiblioteket igennem samarbejde med f.eks. det lokale erhvervsliv understøtte entreprenante, innovative og kreative læreprocesser med udgangspunkt i Fælles Mål?