Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet sig bl.a. gennem KL Fordi der er penge i det – forebyggelse betaler sig
Målet i 2012 er maksimalt 1004 dræbte og tilskade- komne på alle veje i HFUs område. Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i HFUs område 43 dræbte, 672 alvorligt og 448 lettere til skade i 2009
Ulykker har omkostninger Samfundsmæssige omkostninger Gns-omk. pr. trafikuheld: kr.* *Uheldspriser Bruges til prissætning af ulykker i forbindelse med sortplet-udpegning. (kilde: DTU / Transportøkonomiske enhedspriser) Skønnede kommunale omkostninger udgør ca %, og indbefatter også: fysioterapi, taleundervisning, psykologbehandling, genoptræning, sygedagpenge, hjælpemidler, medicin, plejehjemsophold, førtidspension mv.
I 2009 skete der 23 personskadeuheld i Fredensborg Kommune = ca. 4,8 mio. kr.* *kr ,- pr. personskade. Udregnet på baggrund af et skøn baseret på ulykkestal fra Østjylland, omkostninger pr. personskadeuheld, og beregninger fra Aalborg Universitet af fordelingen af udgifter mellem stat og kommuner.
Ulykkesstatistik Fredensborg Kommune De seneste 5 år ( ): 103 personskadeuheld = ca. 21,6 mio. kr.* 14 dræbte 67 alvorligt tilskadekomne 53 let tilskadekomne *kr ,- pr. personskade. Udregnet på baggrund af et skøn baseret på ulykkestal fra Østjylland, omkostninger pr. personskadeuheld, og beregninger fra Aalborg Universitet af fordelingen af udgifter mellem stat og kommuner.
Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune 2 dræbt, 17 alvorligt og 7 lettere til skade i 2009 Målet i 2012 er maksi- malt 15 dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune.
Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune
Lav en Trafiksikkerhedsplan Lokalisering af ”problemområder” Synliggør prioriteringen af indsatsen i kommunen Trafiksikkerhed frem for tryghed Husk at afsætte et årligt budget til trafiksikkerhedsarbejdet - en plan uden midler til virkeliggørelse er intet værd.
Landsdækkende kampagner – gentagelse virker Sele Selebrugen har ændret sig således: År 2000:År 2008: Personbilfører=80%Personbilfører=92% Bagsæde=54%Bagsæde=79% Varebil=51% Varebil=79% Sprit Mange års indsats har gjort, at holdningen til spirituskørsel har ændret sig, og at det nu er uacceptabelt.
Dræbte og tilskadekomne 2008 fordelt på transportmiddel i HFU’s område
Dræbte og tilskadekomne 2008 i HFU’s område, fordelt på alder