Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
Vores krav til økonomiforhandlingerne v/Palle Simonsen, Det Sociale Netværk.
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Reform af førtidspension og fleksjob
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Ejendomsforeningen Danmark Det danske ejendomsmarked.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Oktober 2010DGU's regionalmøder KOLLEKTIV ANSVARSFORSIKRING NYKREDIT.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Brug af GIS i skadestuer
Styringskrav for jobcentre
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Indlæg på Gudenåkonferencen på "Værket" den 9. maj 2008 ”Punktkilderne – Indsats og forventninger” Nels Markussen Natur- og Vandchef Miljø- og Teknik Randers.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Frederiksberg Ældreråd
Den 21. september 2010 SSID Nord indlæg v. Jørn N
5. februar 2008Idrætsrådet1 Medlemstilskud  Til folkeoplysende foreninger (aktiviteter for kontingentbetalende børn og unge.  Alle medlemmer til og med.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Regeringens 2. beskæftigelsesstrategi for personer med handicap Job og Handicap - det kan lade sig gøre - Stig Langvad, DH 24. oktober 2009.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
Matematik B 1.
Konsulentundersøgelse af kødkontrollen Tal baseret på oplysninger fra slagterierne De Frie Producenter
KL´s visioner for kroniske patienter
Økonomiske begreber Samfundsfag.
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
NATURA 2000 STATUS – foreløbige erfaringer fra planproces og idéfase Miljøcenter Ringkøbing v. Karen Thingsgaard.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Dialog mod Vold som business-case
Hvor og hvordan sker ulykken?
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen
Præsentationens transcript:

Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet sig bl.a. gennem KL Fordi der er penge i det – forebyggelse betaler sig

Målet i 2012 er maksimalt 1004 dræbte og tilskade- komne på alle veje i HFUs område. Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i HFUs område 43 dræbte, 672 alvorligt og 448 lettere til skade i 2009

Ulykker har omkostninger Samfundsmæssige omkostninger Gns-omk. pr. trafikuheld: kr.* *Uheldspriser Bruges til prissætning af ulykker i forbindelse med sortplet-udpegning. (kilde: DTU / Transportøkonomiske enhedspriser) Skønnede kommunale omkostninger udgør ca %, og indbefatter også: fysioterapi, taleundervisning, psykologbehandling, genoptræning, sygedagpenge, hjælpemidler, medicin, plejehjemsophold, førtidspension mv.

I 2009 skete der 23 personskadeuheld i Fredensborg Kommune = ca. 4,8 mio. kr.* *kr ,- pr. personskade. Udregnet på baggrund af et skøn baseret på ulykkestal fra Østjylland, omkostninger pr. personskadeuheld, og beregninger fra Aalborg Universitet af fordelingen af udgifter mellem stat og kommuner.

Ulykkesstatistik Fredensborg Kommune De seneste 5 år ( ): 103 personskadeuheld = ca. 21,6 mio. kr.* 14 dræbte 67 alvorligt tilskadekomne 53 let tilskadekomne *kr ,- pr. personskade. Udregnet på baggrund af et skøn baseret på ulykkestal fra Østjylland, omkostninger pr. personskadeuheld, og beregninger fra Aalborg Universitet af fordelingen af udgifter mellem stat og kommuner.

Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune 2 dræbt, 17 alvorligt og 7 lettere til skade i 2009 Målet i 2012 er maksi- malt 15 dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune.

Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune

Lav en Trafiksikkerhedsplan Lokalisering af ”problemområder” Synliggør prioriteringen af indsatsen i kommunen Trafiksikkerhed frem for tryghed Husk at afsætte et årligt budget til trafiksikkerhedsarbejdet - en plan uden midler til virkeliggørelse er intet værd.

Landsdækkende kampagner – gentagelse virker Sele Selebrugen har ændret sig således: År 2000:År 2008: Personbilfører=80%Personbilfører=92% Bagsæde=54%Bagsæde=79% Varebil=51% Varebil=79% Sprit Mange års indsats har gjort, at holdningen til spirituskørsel har ændret sig, og at det nu er uacceptabelt.

Dræbte og tilskadekomne 2008 fordelt på transportmiddel i HFU’s område

Dræbte og tilskadekomne 2008 i HFU’s område, fordelt på alder