Børns forståelse og forventninger om inddragelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Inspirationstema: Børns rettigheder
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Procesværktøjer.
Hvad vil jeg tale om? Handicapkonvention – hvorfor det?
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Børns forståelse og forventninger om inddragelse Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Mimi Petersen Lektor/ Ph.d. Institut for Socialt Arbejde, Det samfundsfaglige og Pædagogiske fakultet & Forskningscentret for Socialt Arbejde – Børneinstituttet nope@phmetropol.dk Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Forskningsprojektet og dets Fokus De foreløbige resultater med fokus på involvering af børn Perspektivering Spørgsmål og diskussion Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Undersøgelsen 3-årig partnerskabsaftale - Formål: Skabe viden om professionelles praksis i forhold til indsatser og behandling af udsatte børn og unge Hvilke forhold påvirker denne praksis? De professionelles rolle og handlinger, organiseringen af arbejdet og håndtering/effekt overfor familier og brugere At den indhentede viden kan bruges til at kvalificere og forbedre arbejdet, og forankres blandt de som organiserer og udfører arbejdet. Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Børns forståelse og forventninger om inddragelse Interview med 4 børn i aldersgruppen 3-13 år, som har/har haft en sikkerhedsplan Gruppeinterview med 5 grupper af børn i aldersgruppen 10-12 år - i alt 63 børn fra 5. klasse Case materiale Feedback fra 28 socialrådgiverstuderende på case materialet Feedback fra 19 børn i aldersgruppe 8-14 år på casen Interview med sikkerhedsplanskonsulent. Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Fokus på følgende spørgsmål Hvordan inddrages børnene i forløbet (informant, medspiller, medbestemmelse)? Hvordan ønsker børnene, at blive inddraget? Hvordan ser de på deres egen rolle? Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Vigtige forudsætninger for at blive involveret ”Voksne skal være tydelige i det de siger. ” Bo(12 år) bliver spurgt om, hvad der er svært, når man taler med en voksen, hvortil han svarer, at ”nogle gange (at) forstå det sådan helt rigtigt”. Vigtigt at vide, hvem man taler med Tryghed i samtalen Tillid ”at kunne regne med”. Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Oplevelse af at blive hørt og involveret Afhænger af: Føle sig som medspiller i de beslutninger der træffes ”Ja, det synes jeg ikke jeg er blevet så meget her... bare de kunne lave om på nogle af de ting, som jeg har sagt til dem. Jeg har brug for hjælp til at … hvad hedder det nu … vide om jeg måske kunne få lov til at se min far og om … hver anden uge eller en weekend eller hver tredje uge eller… hver fjerde uge eller et eller andet”. Barnets alder Barnets relation til myndighedspersonen Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Børns holdninger til involvering Derfor skal vi involveres … ”Det er barnet, der har problemet, derfor skal barnet også bidrage til samtalen”. ”Børn tænker anderledes end voksne”. Involvering handler også om at forstå det udsatte barn ”Den voksne skal kunne sætte sig ind i det. Skal tænke hvis det nu var dem selv der stod i situationen” Forberedelse og hygge er afgørende i oplevelsen af involvering ”Vigtigt at vide hvorfor man skal til samtale, så man ikke bliver nervøs”. - Den professionelle, ”Skal være glad og frisk, ikke sur og gnaven, - det skal ikke være for alvorligt”. Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Børns holdninger til involvering Vi vil være med til at bestemme, men ikke have ansvar ”Hvis kommunen kommer med voksenløsninger, kan barnet bidrage med løsninger der er gode for dem selv”. Vi vil ikke med til møde på kommunen, fordi… ”ville ikke, fordi åh nej, hvad sker der nu” og ”det er ikke rart at være med til et voksenmøde, som måske kan forandre ret meget”. Vi kan ikke sige det samme, når forældrene er der… Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Perspektivering Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

Komplexogram v. Mimi Petersen og John Steen Johansen - Efterår 2014 Openings Opportunities Obligations Considerations WS Aug./Sep. Netværk: Det private Synspunkter Meninger/holdning Hvordan tager/sikrer vi at/ indtænker vi Det Private Netværk? (Børnefødselsdag) Hvilke rammer og vilkår? Hvor langt er vi med børneinddragelse? Krav at børn er involveret i beslutninger? Er vi parat til at overveje at dele vores voksne beslutningsmagt med børnene? Hvis ja, hvad så med ansvar? Workshop Tune 14.08 Partnerskab – Med hvem? Formål Definition? Intro: Projektet, status, tema, formål, data, afslutningsrapport, post Roskilde- projekt mv. (Mimi) Hvad vil vi med jer i dag? (JS) Sikkerhed v. trivsel Partnerskab Idéer til undervisningsmateriale mv. herunder, hvordan kan vi bruge den Viden projektet genererer? Partnerskab Det professionelle De øvrige professionelle Børnenes synspunkt, meninger i betragtning? Deltagelse Beslutning Parathed til børn Er vi fagligt og politisk forpligtede til at involvere børn i beslutningsprocesser? Parathed til at Involvere? Dele? Check faglig parathed, procedure og praksis Hvis nej, hvilke ændringer er påkrævet for at kunne skabe den nødvendige forandring? Børnerettigheder ‘If we answer ”No”?’ ‘What do we need to do in order to answer ”Yes”?’, ‘Can we make these changes?’ and, ‘Are we prepared for the consequenses?’. (Shier 2001). Safety Plan Fungerer SP/opfølgning ift. de forskellige arenaer? Kan vi/de professionelle… Er det forsvarligt? Etisk? Juridisk? Fagligt? Reduktion af omsorgssvigt og overgreb Hvad siger børnene? Eks: Vold – Slår mindre Ansvar Workshop Nuuk 26.08 kl. 13.15-14.15 Forhistorier, Parathed Parat til forberedelse/præsenta- tion for familien? Støtte? Møde om? Hvor? Hvem deltager? Børn i centrum: Belastning, ansvar, beskyttelse, omsorg, hensyn? Udformning, krav, aktiviteter til sikring af barnet. Definition af sikkerhed Børns rettigheder Hvem, hvad, hvorfor? Konsekvenser? Sanktioner? Børn, Beskyttelse vs. Belastning Involvering af børn Hvordan vurderer vi belastningen? Hvad var belastningen? Krav Intro: Projektet, status, tema, formål, data, afslutningsrapport, post Roskilde- projekt mv. Børneperspektiver Proff./Fam. Profilering Offentlige værdier og Etiske øjeblikke Børn i Centrum? Børn i Centrum? Børn i Centrum? Børn i Centrum? Børn i Centrum? ”Children must be given their say, but they must not always be given thier way” (Leach, P., i Shier 2001) Kompetence/ Org. kapacitet? Første delrapport Følgevirkninger Processen går i stå Er organisa- tionen klar? Tid? Ny metode Vilkår Rammevilkår – Forventninger Krydspres – Civilsamfund Samfundsmæssige forandringer Erfaring fra ks? Og omkostninger ifm. anbringelse uden for hjemmet. Workshop EUSARF 03.09 kl. 15 Lovgrundlag/konvention Hvornår? Hvem og HVORFOR? Faglig begrundelse – innovation Intro og udføre(r)?: Hvem? (På forskellige niveauer) Hvem er genstand/målgruppe og hvorfor netop dem? Implementering: Medarbejderudd. Inf. om metode til alle involverede. Klar til partnerskab (Familie må ikke blive forsøgs- kaniner). Voldsomme konsekven- ser og perspektiver. Partnerskab – Definiton – 4 temaer Magt + Beslutninger Børns forestillinger, forventninger og forståelse af inddragelse Projektet, status, tema, formål, data, afslutningsrapport, post Roskildeprojekt mv. Stopcheck Refleksion Arbejde med case Andres erfaringer Status – Parat? Go! Metode/Vilkår/Overvejelser PHM med fra start Ny diskurs – Statens ny rolle – VS-KS – Viden – Effektivisering – Skræddersyede roller – Profilering af familie/individ – nye roller – Offentlige værdier – Etiske øjeblikke

Børnerettigheder Considerations Openings Opportunities Obligations Hvor langt er vi med børneinddragelse? Krav at børn er involveret i beslutninger? Er vi parat til at overveje at dele vores voksne beslutningsmagt med børnene? Hvis ja, hvad så med ansvar? Hvis nej, hvilke ændringer er påkrævet for at kunne skabe den nødvendige forandring? Openings Opportunities Obligations Parathed til at Involvere? Dele? Check faglig parathed, procedure og praksis Er vi fagligt og politisk forpligtede til at involvere børn i beslutnings- processer? Komplexogram v. Mimi Petersen og John Steen Johansen - Efterår 2014

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Referencer - Hart, R.A. (1992): Children’s Participation - from Tokenism to Citizenship. Unicef. - Kornerup, I. og Petersen, M. (2014): ”Børns rettigheder og medborgerskabs- dannelse”. I Kornerup, I. og Næsby, T. (red.): Pædagogens grundfaglighed. Grundbog til pædagoguddannelsen. Frederikshavn: Dafolo Forlag. - Petersen, Mimi. (2013): Undersøgelse af ”Sikkerhedsplaner" som foranstaltning i arbejdet med udsatte børn i Roskilde Kommune. Institut for Socialt Arbejde, Delrapport 1 (Forventes offentliggjort efterår 2014).   - Petersen, Mimi. (2014): Viden om børns forestilling, forventning og forståelse om involvering. Undersøgelse af ”Sikkerhedsplaner" som foranstaltning i arbejdet med udsatte børn i Roskilde Kommune. Institut for Socialt Arbejde, Delrapport 2 (Forventes offentliggjort efterår 2014). - Shier, Harry. (2001): Pathways to Participation: Openings, Opportunities and Obligations. Children & Society Volume 15 pp.107-117. Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland

NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland Tak og farvel nope@phmetropol.dk Mimi Petersen NFBO Konference 26.8.2014, Nuuk, Grønland