Ulla Eriksen Maj 2009 1 GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Nyt rum til læring og udvikling på SDU
Trivselspolitik på Løsning Skole
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Introduktion til Sprogpakken
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Inspiration til reformarbejdet
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
Tema: Handicappolitik i kommunerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Indeklima og trivsel Helbred & Komfort Indeklima Luftforurening Ventilation Belysning Støj m.m Bygning Konstruktion Byggematerialer Inventar Drift Vedligehold.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Læring i et vejledningsperspektiv
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ventilation. Dårligt indeklima Ventilation Dårligt indeklima Påvirker børns evne til at lære.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Det Inddragende Netværksmøde
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Fremtiden for flexicurity i Danmark
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion og Specialviden
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Læring gennem registrering og indberetning
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Målformuleringer i et børneperspektiv
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvad er vores kommunikationsmål
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan – inddragelse – effekt – overvejelse

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børnemiljøvurdering BMV Loven: Formålet med denne lov er at bidrage til, at børn i dagtilbud har et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer børnenes trivsel, udvikling og læring Børnemiljøvurderingen skal endvidere indeholde en beskrivelse af eventuelle børnemiljøproblemer samt en handlingsplan. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og i det omfang det er muligt, inddrages børnenes oplevelse af det. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og i det omfang det er muligt, inddrages børnenes oplevelse af det.

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børnemiljøvurderingerne BMV Hvorfor:  Gode erfaringer med inddragelse af børn  Kommunens Børnepolitik: Inklusion  Dagtilbuddenes rammer for at rumme forskelligheder  Børns møde med børn med forskelligheder  Kommunens handicappolitik omtaler dansk handicappolitiks 4 grundprincipper: kompensation/sektoransvarlighed/solidaritet/ ligebehandling. ligebehandling.

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børnemiljøloven Fysiske miljø  Støj, indeklima, ventilation, lysforhold  Garderobeforhold, udendørsforhold  Den fysiske indretning, så der er mulighed for at alle børn kan færdes og udfolde sig på de bedst mulige betingelse.

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Psykiske miljø  Samspil mellem børn/voksne og børn indbyrdes  Indendørs-/udendørsarealers betydning for børns samvær og adfærd  Plads til og accept af menneskers forskelligheder blandt børn. Fx. nedsat funktionsevne

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Æstetiske miljø  Stuernes indretning og udsmykning. Hvordan påvirker omgivelserne børnene i hverdagen  Legepladsens indretning så børn får lyst til at bevæge og udfolde sig

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Udarbejdelse af BMV – 4 faser. Kortlægning / planlægning og beskrivelse af de 3 miljøer Beskrivelse af områder der skiller sig ud – positive som negative Handle-/tidsplan for eventuelle løsninger på problemerne Opfølgning

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Eksempler på medtænkning af handicapaspektet:  Fysiske miljø – legepladsens indretning  Psykiske miljø - Kommunikation og samvær  Æstetiske miljø – indretning/udsmykning/lyst til at bevæge og udfolde sig

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Tanke:  Hvornår er man normal / handicappet?  Synlige / usynlige handicaps?  Hvornår kan man ikke rummes i det normale?  Hvad er normalt?

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Reggio Emilia, Norditalien ”Vi er alle mennesker uanset handicap” – lovændring: Børn skal passes, der hvor de er. - Rumme børn med mange forskeligheder / handicaps Handicappede børn betragtes ikke som noget specielt.

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Morsø Kommune Projekt: ”Villa Ville Kulla” / Pippi Langstrømpe. Målgruppe: Børn med vanskeligheder, der ellers var blevet anbragt uden for kommunen.

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børn i Danmark er gennemdiagnosticerede. Pippis diagnose: Damp – hyperaktiv – uopdragen – normløs – udviklingsforstyrret og usocialiseret adfærd. Morsø: Med Pippi Langstrømpe som rollemodel. Filosofi: Hvis børn gerne må gå baglæns indimellem, så får de også lyst til at gå fremad. Pippis diagnose: Glad – sjov – stærk – og modig – en god ven.

Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Vi er alle sammen forskellige Hvem bestemmer, hvornår man er normal eller handicappet?