Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan – inddragelse – effekt – overvejelse
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børnemiljøvurdering BMV Loven: Formålet med denne lov er at bidrage til, at børn i dagtilbud har et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer børnenes trivsel, udvikling og læring Børnemiljøvurderingen skal endvidere indeholde en beskrivelse af eventuelle børnemiljøproblemer samt en handlingsplan. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og i det omfang det er muligt, inddrages børnenes oplevelse af det. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og i det omfang det er muligt, inddrages børnenes oplevelse af det.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børnemiljøvurderingerne BMV Hvorfor: Gode erfaringer med inddragelse af børn Kommunens Børnepolitik: Inklusion Dagtilbuddenes rammer for at rumme forskelligheder Børns møde med børn med forskelligheder Kommunens handicappolitik omtaler dansk handicappolitiks 4 grundprincipper: kompensation/sektoransvarlighed/solidaritet/ ligebehandling. ligebehandling.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børnemiljøloven Fysiske miljø Støj, indeklima, ventilation, lysforhold Garderobeforhold, udendørsforhold Den fysiske indretning, så der er mulighed for at alle børn kan færdes og udfolde sig på de bedst mulige betingelse.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Psykiske miljø Samspil mellem børn/voksne og børn indbyrdes Indendørs-/udendørsarealers betydning for børns samvær og adfærd Plads til og accept af menneskers forskelligheder blandt børn. Fx. nedsat funktionsevne
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Æstetiske miljø Stuernes indretning og udsmykning. Hvordan påvirker omgivelserne børnene i hverdagen Legepladsens indretning så børn får lyst til at bevæge og udfolde sig
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Udarbejdelse af BMV – 4 faser. Kortlægning / planlægning og beskrivelse af de 3 miljøer Beskrivelse af områder der skiller sig ud – positive som negative Handle-/tidsplan for eventuelle løsninger på problemerne Opfølgning
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Eksempler på medtænkning af handicapaspektet: Fysiske miljø – legepladsens indretning Psykiske miljø - Kommunikation og samvær Æstetiske miljø – indretning/udsmykning/lyst til at bevæge og udfolde sig
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Tanke: Hvornår er man normal / handicappet? Synlige / usynlige handicaps? Hvornår kan man ikke rummes i det normale? Hvad er normalt?
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Reggio Emilia, Norditalien ”Vi er alle mennesker uanset handicap” – lovændring: Børn skal passes, der hvor de er. - Rumme børn med mange forskeligheder / handicaps Handicappede børn betragtes ikke som noget specielt.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Morsø Kommune Projekt: ”Villa Ville Kulla” / Pippi Langstrømpe. Målgruppe: Børn med vanskeligheder, der ellers var blevet anbragt uden for kommunen.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Børn i Danmark er gennemdiagnosticerede. Pippis diagnose: Damp – hyperaktiv – uopdragen – normløs – udviklingsforstyrret og usocialiseret adfærd. Morsø: Med Pippi Langstrømpe som rollemodel. Filosofi: Hvis børn gerne må gå baglæns indimellem, så får de også lyst til at gå fremad. Pippis diagnose: Glad – sjov – stærk – og modig – en god ven.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Vi er alle sammen forskellige Hvem bestemmer, hvornår man er normal eller handicappet?