Tema 4 Overgange i barnets liv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Å.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Samarbejde i de lokale samordningsudvalg Erfaringsudveksling 2010.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
At være pårørende – håb og muligheder
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
Præsentation af forårs-sfo
Tema 7 Netværksdannelse Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Den koordinerede ungeindsats
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Ungdommens Uddannelsesvejledning ▪ Rådhusstrædet 6 ▪ 7430 Ikast ▪ tlf: ▪ Vurderingsprocessen UPV i grundskolen Baggrund for UPV proces.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

Tema 4 Overgange i barnets liv Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.

Formål med temaet Viden om overgange opmærksomhedspunkter, når dit barn har en funktionsnedsættelse Dialog og erfaringsudveksling Den enkelte kommune beskriver sin procedure for såvel det generelle som det særlige. Eksempel er indskrevet i dias til inspiration

Overgangen - fra dagtilbud til skole Kommunen tilstræber, at overgangen fra et tilbud til et andet altid skal være positiv og tryg med passende udfordringer for barnet. Samarbejdet mellem forskellige tilbud skal finde sted med barnet i centrum. Overlevering af oplysninger foregår i et tæt samarbejde med barnets forældre, og for børn med særlige behov sikres det, at oplysninger fra alle relevante parter inddrages efter behov Den enkelte kommune beskriver sin procedure for såvel det generelle som det særlige. Eksempel er indskrevet i dias til inspiration

Overgangen - fra grundskole til ungdomsuddannelse Ungdommens Uddannelsesvejledning UU varetager uddannelsesvejledningen for unge med særlige behov fra ca. 8.klasse og indtil den unge fylder 25 år – dog senest til start på ungdomsuddannelse UU har ansvar for i samarbejde med den unge og forældrene at lægge en relevant uddannelsesplan UU indstiller til Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov for de unge, der ikke kan gennemføre ordinær ungdomsuddannelse Når den unge har behov for støtte efter serviceloven, samarbejder kommunens børne- og familieafdeling med UU efter samtykke Her kan kommunen redegøre for det konkrete samarbejde med UU samt orientere om, hvordan servicelovens bestemmelser kan supplere den støtte, der ydes i uddannelsessystemet. Der kan f.eks. redegøres for lovgivningsmæssige regler samt serviceniveau for f.eks. handle- og betalingsforpligtelserne for efterskole (dias kan udarbejdes hvis der er interesse) reglerne for bodel på STU (dias kan udarbejdes hvis der er interesse) andet relevant..

Overgangen - fra ung til voksen, når den unge har et handicap Unge, der fylder 18 år, er i retlig forstand voksne med ret til selv at bestemme over deres eget liv. Vi har en fast procedure, der sikrer, at der tages stilling til den unges aktuelle og kommende støttebehov samt, hvilke fagpersoner, der har ansvar for hvad. Yderligere sikrer vi, at der tages hul på drøftelserne af, hvordan forældrene gradvist kan ændre rolle overfor den unge fra forældremyndighedsindehaver til bisidder eller værge Man kan læse mere om kommunens procedure for overgangen til voksentilværelsen på kommunens hjemmeside eller i vedlagte folder Her kan man orientere om procedure og rutiner for den unges overgang til voksen. Man kan drøfte med forældrene, hvilken støtte de selv mener at have brug for, når de skal skifte rolle. Man kan spørge, hvad der skal til, for at de kan ændre rolle (at kommunen er troværdig, tillidsskabende, at den unge lærer at samarbejde med kommunen osv..) Vær opmærksom på, at der er tale om relativt nydiagnosticerede, så der vil formentlig ikke være mange forældre, der har unge på vej til voksentilværelsen, så det er bare et tema, de kort skal nævnes, så forældrene ved, kommunen har gjort sig overvejelser eller faktisk har en plan.

Støtte til den unge og forældrene i den unges overgang til voksen

Overvejelser og drøftelse Hvordan skal I som forældre bedst tackler rolleskiftet fra forældremyndighedsindehaver til værge/bisidder Hvad skal der til, for at I reelt kan ændre rolle overfor den unge, der er myndig Hvilken hjælp har I som forældrene brug for, så I kan støtte den unge relevant

Inddragelse af den unge Den unge inddrages efter en konkret vurdering Udskrivningsmøder på skolen Uddannelsesplanlægning med UU Samtaler med børnehandicaprådgiveren om ønsker og muligheder i fremtiden Hvornår starter inddragelsen

Når den unge bliver voksen Det anbefales, at I i god tid øver jer i at: Give jeres søn eller datter hjælp til selvhjælp, så de bliver i stand til selv at varetage samarbejdet med støtte fra jer Flytte hånden, så den ikke er over den unge og hindrer den unge i at vokse og udvikle sig Lægge hånden under den unge, så I kan gribe, hvis den unge snubler

Støtte i overgangen – refleksion og dialog Hvordan ønsker I, at kommunen skal støtte den unge mellem 16 og 18 år? Hvordan ønsker I, at kommunen skal støtte forældrene? Hvem skal kommunen (primært) samarbejde med og om hvad?