Design af organisationen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Analyse af eksterne og interne forhold
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Produktion og Logistik
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Skabelon til strategisk plan
Overvejelser for bestyrelsen
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Virksomheder - definition
Registreringsprincipper og dets IT anvendelse
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Organisationstruktur
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Organisationsformer Formel organisationsstruktur:
Hvad er mål/resultat (output)?
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Organisation og omverden
Organisationen som et spørgsmål om rette design
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
Lektor Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Konfigurationsskolen
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
”En volumenmæssig udfordring” (2/2) 1. Sammenfatning og hovedkonklusioner (1/3) 2 Takstfinansiering Samarbejdskommunerne vægter i udbredt grad de fordele,
Illustrationer til undervisningsbrug
Rambøll Managements definition af it-governance
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Ledelse i forskellige retninger
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
18. Strategisk analyse af interne forhold
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Ledelse, medinddragelse og motivation Regionsrådets temamøde den 28. marts 2007 Oplæg ved afdelingschef Ditte Hughes, HR Region.
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Master i Projekt- og innovationsledelse
Leavitts model.
Leavitts model.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Præsentationens transcript:

Design af organisationen

Virksomhedens struktur Kapitel 8: Hvordan skal organisationens struktur designes for at organisationen kan løse sine opgaver mest hensigtsmæssigt? Strukturteorierne: Der er ikke en organisationsform, der er den rigtige Den bedste måde at organisere på afhænger af organisationens kontext (de omgivelserne, som organisationen befinder sig i)

Interne situationsvariable Enkeltstyksproduktion – få enheder efter kundespecifikation Masseproduktion – producerer i serier i store antal Procesproduktion– teknologien styrer processen

Externe Situationsvariable Jobvariable Stabil/dynamisk omgivelser Forudsigelighed/høj opgaveusikkerhed Lav Reaktionsevne/ Høj reaktionsevne Kompleks/enkel opgaver/omgivelser Høj variation/lav variation Høj/Lav reaktionsevne Masseprod => enkle Ordreprod => komplekse Heterogenitet (differentiering) /homogenitet Høj variation => Høj reaktionsevne => Lav forudsigelighed =>kundefocus Versus intern focus Fjendtlighed,lav Lav reaktionsevne/forudsigelighed

Centralisering/decentralisering Centralisering – fordele Decentralisering - fordele Ved opgaver der har indflydelse på helheden i organisationen: Mål, vision, mission, strategi og værdier Topledelsen og kommunikationssystemerne aflastes – mere tid til strategiske opgaver. Ved risiko for sub-optimering på lavere niveau, når der er behov for koordinering Beslutningsprocessen simplificeres og beslutninger kan træffes hurtigere og mere fleksibelt Styresystemer af decentrale elementer er omkostningstungeBesparelse ved at samle ressourcer på et sted Fordeling af ansvar giver medarbejderen mere indflydelse og øger motivationen Øverste ledelse kan træffe hurtige beslutninger (Informationen kan anvendes mere effektivt centralt)

Specialisering Specialisering (fordele) Specialisering (ulemper) Høj produktivitet- stordriftfordele Koordineringsopgaven i organisationen stiger Oplæring- og træningsomkostninger er lave Medarbejderne mister helhedsindtryk => suboptimering Fleksibiliteten vil falde – andre kan ikke overtage ved sygdom eller opstille sig til nye opgaver Medarbejderen demotiveres og nedslides

Koordinering Mintzberg arbejder med 5 koordineringsmekanismer: Gensidig tilpasning Direkte overvågning Standardisering af arbejdsprocesser Standardisering af output Standardisering af færdigheder

Organisk: enkel og dynamisk Centralisering, noget specialisering, direkte overvågning Hvilke arbejds- og styringsenheder mangler? Hvilken type organisation?

Mekanistisk: enkel og stabil omgivelser Centralisering, specialisering, koordinering via standardisering af arbejdsprocesser via udbygget teknostruktur Masseproduktion

Omgivelser: stabil og kompleks => organisk og mekanistisk Centralisering/decentrali-sering og specialisering Koordinering via færdigheder Produktion: videnstunge ydelser

Ekstremt organisk (dynamisk og kompleks): specialisering men meget koordinering (gensidig tilpasning), decentralisering.

Mekanistisk: enkel og stabil; små maskinbureaukratier, der styres af stabsfunktioner. Koordinering via arbejdsresultat.

Galbraiths model Opgaveusikkerhed: forskellen mellem den nødvendige informationsmængde til opgavens udførelse og den informationsmængde, der er i organisationen Den nødvendige informationsmængde til opgavens udførelse afhænger af Opgavens natur (omfang, kompletsitet) Opgavens præstationsniveau Mekaniske organisationer bearbejder information med regler, rutiner (formaliseringsgrad og hierarki), men hvis de stabile omgivelser ændrer sig => opgaveusikkerheden stiger => presses information opad i hierarkiet og bliver en belastning (i stedet for før hvor formaliseringsgraden var en aflastning)

Decentralisering, selvledelse og koordinering via output Samarbejde med kunder og leverandører; koncentrere sig om kernekompetencer; nedsætte konkurrenceintensitet gennem fusioner/opkøb Decentralisering, selvledelse og koordinering via output

Andre overvejelser Mintzberg og Galbraith =>struktur afhænger af omgivelser Karl Weick: organisationen dikterer hvordan omverden udvikler sig Organiser organisationens processer Skaber mening for medarbejderne og de kan dermed aktivt skabe organisationens omgivelser