Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Transport og transportudfordringer
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Er mere motorvej løsningen?
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Værdi gennem partnerskaber
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Handlemuligheder for at fremme intermodale transporter til og fra Danmark Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Transport, trængsel og planlægning – I klimaperspektiv Kommunernes Klimakonference – 31. marts 2008 Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Tværfaglig undervisning
Fremtidige tiltag til reduktion af DHG fra landbruget Ulla Blatt Bendtsen, Funktionsleder, Miljøstyrelsen Klimaændringer og CO2-målenes betydning for fremtidens.
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
Udledninger og råderum
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
Energieffektive løsninger. Energieffektive løsninger (1) Insider-lift Vanetænkning skal brydes Keep it simple - godkendelser af udenlandske køretøjer.
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Digitale visioner 15.jun. 09 Bredbånds betydning for vækst og beskæftigelse - en digital vision -Direktør Tom Togsverd, DI ITEK.
AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering,
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Energipolitik – vækst og klima
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen
Forslag til masterplan for infrastruktur
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke

EU-målsætninger EU-kommissionens udspil af 23. januar 2008 vedr. mål for reduktionen af CO 2 -udledning frem til 2020:  Kvoteomfattede sektorer (fx energi og industri): 20 pct. i de kvoteomfattede sektorer (Kan stige til 30 pct. gennem en global aftale.)  Ikke-kvoteomfattende sektorer (fx transport, landbrug og boliger): 10 pct. for EU. 20 pct. som nationalt bindende mål for Danmark.

Målsætning:  Danmark skal reducere den samlede CO 2 udledning med udgangspunkt i de internationale aftaler som Danmark forpligtiger sig til.  Alle sektorer skal bidrage til at nå de overordnede målsætninger, herunder transportsektoren.  Transporten udgør 26,7 pct. af Danmarks samlede udslip (2005)  Må ikke koste tab af velfærd og konkurrencekraft for det danske samfund.  Sammenhæng med trafikal investeringsplan, idet der sigtes mod nye tiltag allerede fra og med FL2009. Bem.: Regeringen fremlægger strategi i efteråret 2008

Vigtige forudsætninger  Transport = Velfærd  Investering i trafikal infrastruktur og mobilitet = investering i fremtidens velfærd  Dyrt at reducere CO2 fra netop transport Konklusion: Vi skal ikke bekæmpe transport og biler – vi vil bekæmpe forurening. Kræver omtanke!

37 konkrete forslag inden for følgende syv kategorier:  En grønnere transport  Kollektiv trafik og pendlere  Cyklisme  Vejnettet, anlæg mv.  Bedre information  Alternativer til fossile brændstoffer  Skatter, afgifter og økonomiske incitamenter

Grønnere transport  Modulvogntog (”Miljølastbiler”) i Danmark – og EU  Udbrede kendskabet og incitamentet til brug af brændstofbesparende tekniske forbedringer, fx montering af sideplader på lastvogne.  Gods fra vej til bane – kun lange strækninger (kombiterminaler, øget sporkapacitet)  Bedre vilkår for godstransport på bane  Gods på skib – søsætte en ”Havnepakke”  Lovmæssigt krav om miljøvenlig taxaer

Kollektiv trafik og pendlere  Kollektiv trafik skal være et attraktivt alternativ til bilen. Kræver målrettede investeringer.  Tog til tiden, højere hastighed/kortere rejsetid, hyppigere afgange, bedre information, mere komfort og bedre sammenhæng ml. transportformerne.  ”Parker og Rejs” anlæg  Samkørsel (kampagner, P-pladser)  Forsøg med pendler-transitbusser i nødspor

Cyklisme  Cykelby-projekter i storbyer med statslig medfinansiering  Konsekvent vurdere hensynet til cyklister ved fysisk planlægning og konkrete anlægsprojekter  Udarbejde prioriteret cykelstiplan for det statslige vejnet  Anspore kommunerne til at lave cykelstiplaner  Undersøge om fremkommeligheden for cyklister kan styrkes uden risiko for færdselssikkerheden

Vejnettet, anlæg mv.  Udbygning af vejnettet – bilkøer koster CO2  Målrettet satsning på ITS – reducerer trængsel  Modernisering af trafiklys  Rundkørsler tanke på CO2 udledning  Optimal jordbalance ved større anlægsprojekter – færre etaper sparer ofte transportarbejde  Digitalt Danmarkskort til optimering af TP-planlægningen  Bedre parkeringsforhold i byer – bruge P-afgifter

Bedre information om grøn adfærd  Landsdækkende oplysningskampagner og kurser om miljørigtig kørsel (eco-driving)  Miljøvenlig kørsel i køreskolers pensum  interaktiv CO 2 beregner på internettet  Øget fokus på miljøbelastning ved køb af bil (klasse A-E)  Øget fokus på brændstofforbrug ved kørsel (indikator)

Alternativer til fossile brændstoffer  Mål: Biobrændstoffer skal udgør mindst 5,75 pct. af energien i al diesel og benzin fra pct. fra  Satsning på el-biler. DONG initiativ hilsen velkommen.  Plug-in-hybridbiler  Fremme af brintteknologi. Undersøge mulighed for forsøg med brintbusser i storebyer.  Skrappere EU krav til nye bilers miljøbelastning  Gear-skift-indikatorer i alle nye biler

Skatter, afgifter og økonomiske incitamenter  ”Østrigsk model” - med motorvejs afgifter med ubetinget respekt for skattestoppet. Mål: Fremme miljøvenlige biler samt udenlandske bilisters bidrag til anlæg og vedligeholdelse af danske veje.  Følge op på den foretagne omlægning af bilafgifterne  Belyse CO 2 reduktionsprogrammer i køretøjsflåder – det offentlige bør gå forrest