Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild
De 8 spildtyper – fra administration
Transport og ansvarsskifte EKSEMPLER: Transport af data Transport af opgaver Unødvendig overlevering af information Unødvendig ansvarsskift
Unødvendige processer og informationssøgning EKSEMPLER: Dobbelt arbejde Ekstra kontrol Manglende automatisering af standardopgaver Leder efter informationer Leder efter ”værktøjer”
Ventetid EKSEMPLER: Venter på information Venter på godkendelse Venter på andre kollegaer Møder – der ikke starter til tiden Venter på svar
Afbrydelser EKSEMPLER: Forstyrrelser fra telefoner og kollegaer Ændring af planer Hasteopgaver Tidsmangel
Fejl og returløb EKSEMPLER: Sortering Rettelser af fejl Returløb i forbindelse med opgaveløsning Fejl i informationer
Bunker og lager EKSEMPLER: Opgaver eller information i mailboxen Bunker på skrivebord For store indkøb af kontorartikler, varer o.l.
Overservicering EKSEMPLER: Præsentationer, opgaver o.l, der er forædlet ud over kundens behov Unødvendige deltagere på møder CC-emails Unødvendige detaljer og informationer
Uudnyttet viden/ressourcer EKSEMPLER: Manglende udnyttelse af medarbejderes forslag Uddannelse og kompetencer der ikke bliver brugt Manglende vidensdeling Manglende uddelegering af ansvar Forkert ressourcedisponering
OPGAVE Tænk på din hverdag… Hvor oplever du spild? Hvilken spildtype er der tale om? Hvad kan du gøre for at undgå spildet?