Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
5 IT-didaktiske principper
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Velkommen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Velkommen til Mentoruddannelse
Reformmesse på Sofiendalskolen
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Lean Netværk AAU.
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Evalueringsperspektiver
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A Jørgen Rendsvig afdelingsleder.
Biblioteket som læringscenter
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Kontor for It-infrastruktur og implementering IT og Telestyrelsen IT Arkitekt Søren Peter Nielsen - OISAML Workshop DEL 2 Århus 31. marts 2009.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Digital formativ sprogscreening på EUD
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Velkommen til region Midtjyllands takstundervisningsdag.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
It i folkeskolens matematikundervisning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Præsentationens transcript:

Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Velkommen til startseminar for eSkoler Midt Michael Lund-Larsen og Gitte Bækmark @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Dagens program 10.00-10.10 Velkomst 10.10-10.30 Orientering om eSkoler Midt 10.30-11.10 Virkningsfuld undervisning, vejledning og praktik Pause 11.20-12.00 Den e-didaktiske model og de tre e-læringsformer 12.00-12.45 Frokost 12.45-14.30 Erfaringsudveksling i videndelingsgrupper 14.30-15.00 Opsamling @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © eVidenCenters rolle? Det Nationale Videncenter for e-læring, forankret i @ventures, Kompetencecenter for e-læring, Århus Købmandsskole Mission: Pædagogisk innovation med e-læring Projektkoordinator på projektet Følge delprojekterne Sikre at der sker transfer skolerne imellem Samle op på videndelingen og melde den tilbage til regionen Administrere projektbevillingen og afregne med projekterne @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Forpligtelse overfor regionen Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Forpligtelse overfor regionen Formål: Bidrage til opnåelse af Region Midtjyllands målsætninger angående fastholdelse og inklusion, kvalitet og bedre uddannelseskultur på ungdomsuddannelserne i regionen. Mål: Sikre en kvalificeret udnyttelse af de digitale muligheder på ungdomsuddannelserne gennem opkvalificering af undervisernes kompetencer til at gøre sig didaktiske overvejelser og vurdere forskellige teknologier, samt ved at understøtte undervisernes muligheder for at udforske og anvende teknologierne hensigtsmæssigt i undervisningen. Projekt eDidaktik behandler selve undervisningen og pædagogikken heri. Der er særlig fokus på hvordan underviseren styrer opfyldelse af læringsmålene. Projekt Den Digitale Skole har særlig fokus på nye praktiske anvendelsesmuligheder af de digitale læringsmidler. Og de i alt 19 skoler har fordelt sig på 23 projekter, hvor der ligger 12 i den digitale skole og 11 i eDidkatik @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Resultatkrav Fra eDidaktik Resultatkrav 3.1 Lærerne kan udfylde lærerrollen, der ændres fra underviser til delvis virtuel vejleder. Mindst 4 skoler/delprojekter bidrager til dette resultat. 90% af lærerne angiver ved selvevaluering, at de vurderer, at de besidder kompetencerne i nødvendigt omfang ved projektets afslutning. Fra Den Digitale Skole Resultatkrav 5.3 Lærerne kan anvende digitale værktøjer til samarbejde og kommunikation i relevante forløb på baggrund af didaktiske overvejelser. 90% af lærerne angiver ved selvevaluering, at de vurderer, at de besidder kompetencerne i nødvendigt omfang ved projektets afslutning. Eksempler på resultatkrav fra kontrakterne Det vil sige, at vi ved en evaluering til slut i projektet 2016 via en spørgeskemaundersøgelse vil undersøge dette. Projektet er ambitiøst idet vi gerne skal nå 90 % tilslutning til at målene nås. Men det tror jeg nu heller ikke bliver et problem, da det netop er en flok meget engagerede lærere vi har med at gøre. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Andre krav Resultatkrav 4.4 Videndeling er en væsentlig del af skolekulturen. Mindst 80% af de deltagende skoler angiver, at projektet har medført en væsentlig forøgelse i videndeling mellem lærerne. Der måles ved projektets start, midtvejs og afslutning på kendskabsniveauet blandt de omfattede lærere. 69% ved startmålingen Resultatkrav 4.5 Metoder til elevaktivering gennem samarbejds- og kommunikationsværktøjer er kendt af 80% af projektets omfattede lærere. 53% ved startmålingen Resultatkrav 4.6 Metoder til elevaktivering gennem værktøjer til digital produktion er kendt af 80% af projektets omfattede lærere. 48% ved startmålingen Og det er igangsat allerede nu ved det spørgeskema vi har udsendt her inden startseminaret, hvor det er disse første besvarelser vi vil holde slutresultatet op imod. Den første undersøgelse vare en pre-undersøgelse, der skulle vise, hvor lærerne står lige nu og her. Og igen må vi sige at det jo slet ikke står skidt til. Fx angiver hele 69% af lærerne at skolerne allerede på nuværende tidspunkt råder over udstyr til brug for videndeling med it. 53% procent kender it-værktøjer til understøttelse af samarbejde og kommunikation og 48% har kendskab til værktøjer til brug for digital produktion. Så ort sagt, så er I her allerede godt i gang og de næste tre år skulle gerne løfte skolerne det sidste stykke op til de 80%. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Her ses en visuel oversigt over projektets løbetid. Delprojekter i midten, som fodres med vejledning fra konsulenterne Kompetenceudvikling sker gennem 4 seminarer og mindst 4 webinarer og ude på skolerne. Dette munder igen ud i en løbende videndeling. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

Kommunikation og videndeling Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Kommunikation og videndeling Resultatkrav 6.3 Der opsættes en videndelingsplatform, hvor projekterne publicerer deres løbende resultater og erfaringer. Hjemmesiden til ekstern kommunikation: www.eskolermidt.dk WIKI til videndeling: eskolermidt.wikispaces.dk Facebook til netværk: www.facebook.com/ESkolerMidt Vi har udarbejdet en kommunikationsplan som er godkendt af regionen og som indeholder disse tre elementer Noget om hvordan vi har aktiviteter, der kan igangsætte videndelingen skolerne imellem. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Videndelingsgrupper Flipped classroom – Gitte Bækmark Web 2.0 værktøjer og elevaktivering – Hedda Hornemann Produktion af læringsmateriale og elevaktivering – Michael Lund-Larsen Udvikling af e-didaktik til digital læring – Daniella Hansen @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Opsamling Kort opsummering fra erfagrupperne ved konsulenten Det fremtidige arbejde Kommende webinarer @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole 5. januar 2011 Hvad nu? Projekterne går i gang Konsulenterne kontaktes, hvis der er behov for sparring Den formaliserede videndeling sker halvårligt i wikien Links til andre eksterne videndelingssites lægges også i wikien Facebook opdateres med interessante nyheder fra os og spørgsmål og gode tips kan her kastes ud i plenum Brug netværket – de andre projekter kan muligvis hjælpe jer videre med konkrete anvisninger eller råd eller tips. Derudover er der naturligvis også mulighed for at kontakte konsulenten hvis der er behov for sparring. Første opdatering på wikien er til den 1.11. – vi skal melde tilbage til regionen den 1.12. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Webinarer Ud over 4 konferencer i alt, afholder vi alt mindst 4 webinarer De første webinarer vil være kompetenceudviklende, hvor vi trækker forskellige oplægsholdere ind. Første webinar omhandler Flipped classroom og bliver midt/slut oktober. Når projekterne er godt i gang, vil webinarerne i højere grad bære præg af videndeling, idet de enkelte projekter her vil præsentere foreløbige resultater og overvejelser fra delprojekterne. Afholdes via Adobe Connect, hvor man med en adresse logger ind – vil typisk ligge sidst på eftermiddagen, hvor flest lærere har mulighed for at deltage. Jeres ønsker til kommende webinarer? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Spørgsmål Fik I svar på det hele? Og tak for i dag  @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©