Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
I dag er temaet Visualisering
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Præstationsangst!.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Program Tanker siden sidst
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Personlig stof- og alkoholpolitik
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 6: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Trivsel og mental sundhed
Morale og dannelse i uddannelse
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præsentationens transcript:

Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Sådan bruger du værktøjskassen Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Regulering af følelser Fornuft Følelser Pointen er at følelserne ”trækkes ind i fornuften” Således at vi naturligvis stadig har følelser, men håndterer dem Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 3

Hvorfor er det vanskeligere? ”Idealet” Slås sjældent med andre motiver end den for situationen gældende. Føler sig som ok, frygter ikke at blive forladt eller tillægger ej heller den anden at være et særligt godt eller dårligt menneske. Når livet bliver vanskeligt fokuseres på mulighederne og det omsorgsgivende, for at sikre kræfter til at komme gennem det der er vanskeligt. Man ved det går over, og at der er gode dage og svære dage.   Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Hvorfor er det vanskeligere? Mennesker med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Har en vedholdende ustabil selvopfattelse eller selvfornemmelse, tvivler ofte på sig selv og kan have svært ved at beslutte noget Svinger mellem ekstremer af idealisering og nedvurdering af andre, hvilket igen præger det, der sendes tilbage fra de andre omkring mennesket med personlighedsforstyrrelsen Oplever og forestiller sig at blive forladt. Sætter sig i og fastholder let usunde relationer for at undgå at være alene Når livet smerter, reageres med destruktive løsninger og det opleves ikke som muligt at kunne påvirke og præge situationen. Man oplever at ”være” sine følelser og kan ikke umiddelbart andet en følge disse. Kan ikke i situationen ”huske” der findes andre følelser. Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Forsvarsmekanismer MODNE (Men ikke nødvendigvis hensigtsmæssige) UMODNE (Kendetegner ofte mennesker med borderline) Sublimering – frustration bliver til præstation Fortrængning – man glemmer det, man ikke kan håndtere Intellektualisering – følelser behandles formelt Rationalisering – besværlige følelser bekæmpes med fornuft Isolering – forbindelsen mellem oplevelse og følelse brydes Reaktionsdannelse – man reagerer modsat det, man egentlig ønsker Splitting – personens følelser og forestillinger splittes i sort/hvid- tænkning om sig selv og sine omgivelser. Kan ikke integrere både negative og positive sider i sig selv og andre Idealisering – personen tillægger sig selv eller andre overdrevne positive egenskaber Devaluering – personen tillægger sig selv eller andre overdrevne negative egenskaber - værdiløse og betydningsløse Benægtelse Projektion – man tillægger andre sine egne ubehagelige følelser Projektiv identifikation – det andet menneske ”tager imod” følelsen Acting-out – personen handler impulsivt uden refleksion og uden omtanke for negative konsekvenser Autistisk fantaseren – personen trækker sig tilbage i stedet for menneskelig kontakt, direkte handling og problemløsning Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Ekstra forslag til hjemmeopgaver Disse hjemmeopgaver involverer venner og/eller familie Tal med en ven eller familiemedlem om, hvordan de havde det i går eftermiddags: Spørg på en nysgerrig og ikke-vidende, ikke-fordømmende måde og forsøg at få fat i så meget som muligt af stemninger, tanker og følelser. Noter dine egne oplevelser i forbindelse med dette og hvordan det føles for andre. Vælg en situation, du har oplevet med en af dine nærmeste, hvor dine følelser blev sat i gang i negativ retning. Gå tilbage til vedkommende og spørg igen på en nysgerrig og ikke-vidende, ikke-fordømmende måde, og forsøg at få fat i, hvilke stemninger, tanker og følelser den anden fik i situationen. Hvilke har I begge haft? Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Opmærksomhedsøvelse 5 følelser ligger hvor? For megen □ Tilpas □         frygt        For lidt □ Tilpas □         begær Tilpas □         glæde       Tilpas □        sorg       Tilpas □         vrede   ►► Du kan teste flere gange dagligt og arbejde på at øge eller mindske følelsen bevidst Denne øvelse foreslås brugt gennem ugen, når en kraftig følelse opstår. Ved at ”træne” denne form for bevidsthed omkring følelsens niveau kan du regulere den ved at føle efter. Se også under Tema 6 om opmærksomhed. Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Den kognitive model TANKER FØLELSER KROP ADFÆRD Hvad der går gennem hovedet på dig. FØLELSER Hvilket humør du er i. Hvordan du "har det". KROP Hvordan du mærker følelsen. Din energi ADFÆRD Det du gør og siger Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Regulering af følelser Intensitet Patient med borderline Normalt stresset i en periode Tegn evt. denne figur på tavle eller whiteboard Bemærk at vi vil komme nærmere ind på denne model I Tema 6 Afslappet person Kedelig? Tid Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Version oktober 2012 10