Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Lærerprofessionen - en definition.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
vi eksperimenterer, afprøver, fejler og triumferer. Undervejs skaber vi traditioner vi løfter i fællesskab og bakker hinanden op. Vi fejrer vores successer.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Den inkluderende skole
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Seminar for Ungdomsskoleledere kreds Midt- og Vestjylland d. 25. september 2008 Fremtidens ungdomsskole – udfordringer, opgaver, ledelse, ungdomsskolens.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil BKF Sjælland september 2009.
Opsamling: Lokale kulturstrategier i spændingen mellem mangfoldighed og fællesskab Kulturkonferencen 2010 Vejle marts Klaus Majgaard.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
1 Hvad har de gang i? En profilanalyse af Holbæk Kommunes 13 – 18-årige 2010 Version 2.0.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
1. 2 Odense Kommunes Integrationspolitik Hvorfor en ny integrationspolitik? -Integrationsindsatsen har ikke været tilstrækkelig succesfuld på en række.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Selvets kultur.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Sund Mund til Byens børn
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større.
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Præsentation af partnerskab
Præsentationens transcript:

Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard

Indhold Polariseringens trussel Kampen –Om dannelse –Om styringen –Om pengene Ungdomsskolens kerneydelse: Fællesskab Ungdomsskolens strategiske position Ungdomspædagogiske laboratorier

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

Kampen om dannelsen Generel dagsorden: Demokratisk dannelse – at v æ re l æ replads og eksperimentarium for udvikling af medborgerrollen og demokratisk deltagelse og kultur Specifikke dagsordner: Uddannelsesfastholdelse, sundhedsfremme, etnisk integration, kriminalitetsforebyggelse, socialp æ dagogisk indsats for s å rbare unge, anti-pj æ k … Dannelses- orientering Funktions- orientering ?

Kampen om styringen Ungdomsp æ dagogik som serviceydelse Ungdomsskolen som virk- somhed Ledelse som overf ø relse af holdninger og forpligtelse PATRIARKAT Det p æ dagogiske m ø de som unik begivenhed Ungdomsskolen som v æ rdif æ llesskab Ledelse som s ø geproces, og som rammeskabende for s ø geprocesser og forpligtelser PARTNERSKAB

Kampen om pengene ? Forventninger Budgetter Medarbejdere/ talent Organisatoriske bindinger Fokusering i en knapheds- tid: Hvad er kerneydelsen?

Udvikling og læring Deltagelse i samfundsliv og kultur Alle unge skal gennemføre en ungdoms- uddannelse Og deltage aktivt i samfunds- liv og kultur Sundhed og trivsel Unge skal sikres sundhed, trivsel og mere lige muligheder for at deltage Politik og strategier Alder Overordnede kerneprocesser

Ungdomskolens kerneydelser F æ llesskab: Faglig, social kulturel og demokratisk l æ ring Nye m å der at uddanne sig p å Partnerskaber med foreninger, virksomheder og lokalsamfund Nye former for ungeinddragelse og f æ llesskaber Kvalificere tv æ rfaglige samspil inden for kommunen

US som demokratisk entreprenør Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Demokratitrappen

Ungdomspædagogiske laboratorier Den strategiske arena FolkeskoleUngdomsudd. Ungdomsskole UU Forenings- Og kulturliv ErhvervslivBoligområder Klubber Sociale tilbud

Ungdomsskolernes strategiske styrke SWOT Odense S T O W Afklarede visioner og m å l Engagerede medarbejdere Politisk opbakning Fri lovgivning – man ø vrerum Mange behov Trov æ rdighed Ikke store/st æ rke fagforeninger Ikke store/aktive for æ ldregrupper Fra for heterogenprofil og identitetskamp Budgetkamp og konkurrence Prioriteres USK, n å r de store velf æ rds- omr å der er pressede? Afh æ ngighed af projektfinansiering og skiftende dagsordener Lapper over omr å der med mange forskellige regels æ t og dagsordener – s å rbarhed?

Ungdomspædagogiske laboratorier Ungdomsskolen som laboratorier for udvikling af: Værdifællesskaber – og kompetencen til at danne meninger og betydninger i samspil med andre Tilhørsfællesskaber – og kompetencen til at danne forpligtende fællesskaber Medborgerfællesskaber – og kompetencen til at deltage i institutionelle fællesskaber Arbejdsfællesskaber – og faglige kompetencer, som kvalificerer den unge til uddannelse og arbejdsliv

Ungdomspædagogiske laboratorier Kraftcenter for demokratisk pædagogik: Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Demokratitrappen Ungdomsskolen som demokratisk entrepren ø r og brobygger