Digital skriftlig- og mundtlighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Online kollaborativ undervisning
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Undervisningsevaluering i matematik
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
@Lene_Baake. Brug af sociale medier i undervisningen • Projekt SME • Brug af Web 2.0 værktøjer • Belastning eller belønning? • Debat
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Grundlæggende IT, niveau G
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Forsøg med e-læring i forbindelse med praktik på 4.semester
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Deltagerstyret undervisning
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Præsentation af materialer på personalemøde
Generel introduktion til EC
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Obligatorisk selvvalgt opgave
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Årsplan – en kort en lang
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Obligatorisk selvvalgt opgave
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
SkoleIntra og faghæfte 48
Obligatorisk selvvalgt opgave
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Sprogbaseret læring i naturfag
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Gruppearbejde - podcast Produceres senest mandag den 22. oktober Hvis man i grupperne vælger at ”arbejde hjemme” denne dag, skal Torben have besked.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Organisering af procesarbejde
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Spansk IT efter reformen.
Tilstedeværelsesundervisning
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Digital skriftlig- og mundtlighed i web 2.0-værktøjer Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Digital skriftlighed Skriftlighed og mundtlighed i digitale værktøjer. Proces fremfor produkt. Podcasts, wikis, screencasts m.m. Kan suppleres med en skriftlig dimension for at underbygge arbejdsprocessen. Skriftlig forberedelse Digital produktion Aflevering evt. af begge Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Krav og produkt Klare og tydelige krav til produktet. Gerne konkret eksempel som eleverne/kursisterne kan se. Viden om det basale tekniske i værktøjerne dvs. afprøv dem. Lav evt. en screencast-guide. Gerne skriftligt produkt som supplerer den digitale produktion. Efterfølgende vurdering? Hvorfor og hvordan? Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Podcast Hvad? Muligheder? Idéer? En lydfil som kan høres direkte på nettet eller evt. downloades til en enhed. Muligheder? Deling af elev-/kursistproduktioner over nettet fra mobile enheder. Mulighed for at øve mundtlighed. Arbejde fokuseret fra skriftligt til mundtligt produkt. Idéer? Øve og fremlægge mundtlighed. Beskrivelse af eksemplet. Definition af begreber. Optage fokuseret diskussion. Oplæsning af skønlitterær tekst fx omskrevet eller digt. Radioprogrammer som podcast fx litterært program eller diskussion. Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Screencasts Hvad? Muligheder? Idéer? Optagelse af lyd og egen skærm. Deling af elev-/kursistproduktioner. Mulighed for at øve mundtlighed i samspil med fagligt materiale. Arbejde fokuseret fra skriftligt til mundtligt produkt. Idéer? Forklaring af begreber med eksempeltekst. Elevens eksempel. Analyse af tekst, model m.m. Kommentar til digital skriftlig aflevering. Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Wiki Hvad? Muligheder? Idéer? Digitalt opslagsværk udarbejdet af brugerne. Muligheder? Udarbejdelse af skriftlige produkter. Digital skriftlighed med mulighed for at kombinere forskellige digitale medier. Idéer? Opslag om faglige begreber. Som løbende vidensdeling i et forløb. Som afslutning eller indledning på et forløb. Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Workshop-øvelse Udarbejd I par et eksempel på en 20 minutters sekvens i et undervisningsmodul, hvor det kan være relevant at anvende et af de præsenterede digitale værktøjer. Overvej jeres forberedelse, elevernes læringsmål og hvordan produktet skal evalueres. Guides til værktøjerne ligger på websitet til kurset. Sune Weile www.suneweile.wordpress.com

Hvad kan vi med de digitale værktøjer? Fordele Ulemper Elevaktiverende Variation Sjovt Mundtlighed Skriftlighed Tavse elever/kursister Vurdering/evaluering? Tekniske problemer Læringspotentiale? Tidskrævende Sune Weile www.suneweile.wordpress.com