Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Skolereform august 2014………………
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Et væksthus for børn og voksne
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arkitektur - data.
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Virksomheder – Leavitt’s model
Skolereform august 2014………………
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
VISUEL UDDANNELSE Kan først opprioriteres, når regeringen får kendskab til fagets tidssvarende indhold og ikke længere kommer med beretninger om deres.
Lærerprofessionen.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Fagdidaktisk kursus i biologi
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Læring, kommunikation og samarbejde
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Konsultative praksisformer i PPR
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
”Blog som læringsplatform”
Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland.
Entreprenørskab og Performance Design Seminar om entreprenørskabsundervisning RUC Seminaret afvikles med støtte fra Karlbak og projektet EntreNord.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
It i folkeskolens matematikundervisning
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)

Artiklens fokus  Problematiserer den manglende overensstemmelse mellem indholdet i skolen og kravene fra samfundet.  Tests af børns læring udelukker brug af de kompetencer som samfundet efterspørger - frataget enhver mulighed for kreativitet, social ansvarlighed, problemløsning-praksis.

Historisk syn på læring og viden  Tidslinie:  5000 år siden: de første skoler (skriften kom frem, skolen matchede samfundets krav)  1700-tallet: skolen skulle sikre loyalitet mod kirken (skolen matchede ikke samfundets krav)  1800-tallet: obligatorisk undervisning indført (stadig intet match mellem skole og samfund)  Ultimo 1800-tallet: krav om at indføre praktiske og brugbare elementer (så nærmer vi os…)  Efter 1945: fokus på sammenhængen mellem læringen i skolen og det omgivende samfunds krav – børnene skal forberedes på et demokratisk samfund gennem eks. problembaseret læring, gruppearbejde, projektarbejde

Læring og mesterlære  Lærlingen udvikler evner ved at observere og deltage i produktionen som legitim perifær deltager.  Lærlingen bliver med tiden mere kompetent til at udføre opgaver og får større ansvar og dermed en mere central plads i virksomheden.  Innovation kan være vanskelig, da lærlingen ofte har en perifær plads i virksomheden.

Læring i et nyt perspektiv  Læring som et statisk og formelt begreb (udenadslære, reproducere viden, man lærer det man ”bør” lære)  Læring som et dynamisk begreb – motivationen for at lære kommer fra reelle problemstillinger. Hvordan skaffer man sig viden?  Hvordan omsættes denne viden? Entreprenørskabet.