Landsbyggefonden – nye krav og procedurer 2011-2014 2010 16. september 2010 Landsbyggefonden – nye krav og procedurer 2011-2014 Anna Lilje Flyverbom Nordgreen Konsulent Boligsocial Funktion LBF 1
Boligsocial indsats Hvorfor lige nu? Landsbyggefonden stiller større krav til projekterne omkring målopfyldelse og dokumentation -> øget målstyring og professionalisering af det boligsociale arbejde Hvad skal vi nå omkring? Rammebetingelser Faser Indberetningskrav
Boligsocial indsats Opprioriteret indsats i LBF Flere medarbejderressourcer Fast sagsbehandler Ny rolle som faglig rådgiver og sparringspartner -> helhedsplaner udarbejdes lokalt af de implementeringsansvarlige -> tættere styring og opfølgning på projekter Men… Færre midler end sidste runde (2006-2010: 1,2 mia. 2011-2014: 880 mio. kr) Behov for prioritering og fokus – både i projekterne og i fonden!
Boligsocial indsats Flere aktører med forskellige roller – bidrager alle til at kvalificere den boligsociale indsats Center for Boligsocial Udvikling Resultatmålinger Vidensopsamlinger og best practice Boligsocialnet (BL og KL) Kurser Tema- og netværksmøder Strategisk arbejde
Boligsocial indsats Landsbyggefonden har fokus på At projekterne arbejder med målrettet styring mod at opnå effekt i indsatserne At få dokumenteret det, der virker Organisering: Områdesekretariater der kan sikre perspektiv i indsatser Tættere samspil mellem projekter og drift i både boligorganisationer og kommuner Strategiske samarbejder
Boligsocial indsats Faser i processen fra prækvalifikationsansøgning over udarbejdelse af helhedsplan til projektimplementering og afslutning Løbende registrering af fremdrift /resultater Prækvalifikations -ansøgning Udarbejdelse af helhedsplan –tæt dialog med LBF Implementering – årlig indberetning Forankring, lokal evaluering Godkendelse af helhedsplan Prækvalifikation
Boligsocial indsats Prækvalifikationsansøgningsfasen Forenklet ansøgningsprocedure Forventning om at boligorganisationerne kan selv Fokus på de mest udfordrede boligområder Fokus på fagligt perspektiv i indsatserne Al sagsrelateret kommunikation til LBF skal ske via: http://driftsstoette.lbf.dk Søg i god tid – min . 1 år før projektudløb!
Boligsocial indsats Processen fra prækvalifikation til helhedsplan 2 faste møder mellem boligorganisation, projektsekretariat og LBF- sagsbehandler Løbende dialog og indsendelse af materiale til LBF Målopfyldelsesskemaer med CFBU Lokalt: inddragelse af samarbejdspartnere, interessenter, beboere mv. Fokus på forankring – strategiske og formaliserede samarbejder
Boligsocial indsats Helhedsplanen Skabelon for disposition Kortfattet og handlingsanvisende Mål og succeskriterier på aktivitetsniveau – gerne også på plan og indsatsområdeniveau Krav Lokal medfinansiering - min 25 % Helhedsplanen skal være politisk godkendt af kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen
Indberetning Nye indberetningskrav Løbende statusindberetning på aktiviteterne Løbende målopfyldelsesregistrering på aktivitetsniveau Et vilkår for at få midler! Et styrings- og dokumentationsværktøj for flere parter Et værktøj til at sikre fokus på målstyring hos jer Monitoreringssystem for LBF - indblik i fremdrift og opnåede resultater Datatræk til videre analyse i CFBU
Indberetningsskema Hvad består indberetningen af ? Målopfyldelsesskema Milepælsplan Vurdering af samarbejdsrelationer Måling af både slutresultater og de små skridt på vejen -> Kræver løbende registrering og dokumentation Indberetning én gang årligt
2010 16. september 2010 Slut 12 LBF 12