ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Integrated Children’s System
Livsvilkår for børn på asylcentre
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Velkommen.
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Systematisk risikovurdering
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Velkommen til informationsmøde Projekt Tidlig Identifikation
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Det Inddragende Netværksmøde
Lærings- og praksisfortælling
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
- for samarbejdspartnere
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Dialog mod Vold som business-case
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde Diskuter casen om Marco: Ud fra jeres faglige vurdering, hvor bekymrede er I? Hvad bør/skal der ske i sagen? Evt. manglende oplysninger, som der bør følges op på?

Systematisk risikovurdering - Et redskab til fælles forståelse og systematik november 2014

Systematisk risikovurdering af kriminalitetstruede børn og unge Består af forskningsbaserede risiko- og beskyttelsesfaktorer i forhold til kriminel adfærd. Risiko- og beskyttelsesfaktorerne er defineret med udgangspunkt i de forskningsmæssige definitioner, men er tilpasset dansk praksis. Risikofaktorerne er markeret i forhold til, hvor meget de forøger risikoen for kriminel adfærd. Risiko- og beskyttelsesfaktorerne er organiseret og systematiseret i forhold til den systematik, der anvendes i børnesager: dvs. de seks områder i den børnefaglige undersøgelse samt ICS-metoden. Til vurderingsredskabet hører et handlekatalog, der knytter risikofaktorer og indsatser sammen.

Systematisk risikovurdering af kriminalitetstruede børn og unge Redskabet kan: give et fælles sprog på tværs af fagligheder. Identificere risikofaktorer og ressourcer der er relevant for udvikling af kriminel adfærd. bidrage til, at arbejdet med de unge bliver mere systematisk og helhedsorienteret. bidrage med et ressourcesyn på de unge (beskyttende faktorer). være et handle-redskab i sig selv, da det kan anvendes som et dialogværktøj sammen med den unge og familien. bidrage til en mere målrettet indsats.

Fritidsforhold og venskaber Systematikken Barnet /den unge Udvikling og adfærd Familieforhold Sundhedsforhold Andre forhold Fritidsforhold og venskaber Skoleforhold

Redskabet består af i alt 56 ressourcer og risikofaktorer. Systematikken Redskabet består af i alt 56 ressourcer og risikofaktorer. Faktorerne er inddelt efter fire kategorier: 25 ressourcer/beskyttelsesfaktorer 6 risikofaktorer med lav risiko 10 risikofaktorer med middel risiko 15 risikofaktorer med høj risiko   Beskyttelses- og risikofaktorer Vurderes forholdet at være til stede i barnets/den unges liv? Bemærkninger Grøn = modvirker risiko Kommentar Gul = let forhøjet risiko Orange = forhøjet risiko Rød = stærkt forhøjet risiko Udvikling og adfærd Ja Nej Ved ikke Ikke relevant Kan kontrollere egne impulser Er fleksibel Positiv selvopfattelse Gode problemløsningsevner Besidder gode verbale færdigheder Opmærksomhed fra forældre i forhold til udvikling og adfærd (fk = forældrekompetence) Aggressiv Lav grad af indlevelsesevne Problemer med hyperaktivitet, koncentration eller opmærksomhed Høj impulsivitet Tidligere begået kriminalitet Familieforhold God relation/positivt forhold mellem forældre og barn Positive rollemodeller i familien Struktur og regler i hjemmet At være den førstefødte Lille familiestørrelse Omsorg og støtte fra søskende eller bedsteforældre Et hjem med stor fysisk plads Mor har født det første barn som teenager Manglende erhvervsuddannelse hos far Manglende erhvervsuddannelse hos mor Forældre med misbrug Lejebolig Udsat boligområde Forældrenes relation til barnet er ringe Forældre skilt Forældre /stedforældre har udøvet eller været ofre for vold Far straffet for kriminalitet Arbejdsløse forældre Anden baggrund end dansk Konflikter forældrene imellem Uhensigtsmæssig opdragelsesstil Psykisk overgreb Fysisk overgreb Mor straffet for kriminalitet Skoleforhold Barnet / den unge er motiveret for at gå i skole Gennemsnitlig intelligens eller derover Støtte fra lærer Arbejde der understøtter skolen Opmærksomhed fra forældre i forhold til skole og læring (fk) Tegn på manglende trivsel i skolen Begrænset skolegang: Manglende skoletilbud eller stort fravær 4 eller flere skoleskift Sundhedsforhold Er fysisk aktiv Opmærksomhed fra forældre i forhold til den unges sundhed (fk) Test påviser lav IQ Misbrug Fritidsforhold og venskaber Andre omsorgspersoner end moderen, fx venner og naboer Er velfungerende i sociale sammenhænge Positive rollemodeller Nære, ikke kriminelle venner Opmærksomhed fra forældre i forhold til fritid og venskaber(fk) Anti-sociale venner Manglende sociale relationer Andre forhold Børnesag Dreng v

Fra risikofaktorer til handling Redskabet : Identificerer ressourcer og risikofaktorer Ikke hvilke børn og unge der bliver kriminelle. Skab overblikket over ressourcer og risikofaktorer og hvor der skal sættes ind. Udvikling og adfærd Familieforhold Skoleforhold Sundhedsforhold Fritidsforhold og venskaber Andre forhold Ressourcer Risikofaktorer

Hvordan kan redskabet bruges i SSP-samarbejdet? Forslag til at lette arbejdet med ressource- og risikoskemaet: Det er en fordel, at mindst en af mødedeltagerne har et indgående kendskab til redskabet, definitionerne og erfaring med at anvende skemaet. Hver mødedeltager bør have fokus på de faktorer, som man almindeligvis ud fra vedkommendes fagområde har kendskab til: Eksempelvis kan skolerepræsentanten have fokus på skoleforhold samt forhold under Udvikling og adfærd. Start med at afdække de orange og røde risikofaktorer. Er der her risikofaktorer (særligt dynamiske), som det vurderes, der skal arbejdes med, bør resten af skemaet gennemgås. Brug ikke unødig tid på faktorer, der ikke er viden om.

Hvordan kan redskabet bruges i SSP-samarbejdet? Anvend ressource- og risikoskemaet til at forberede jer til mødet om den unge. Eksempelvis skolerepræsentanten, der snakker med barnet /den unges lærer. Afklare hvilke ressourcer og risikofaktorer, I som fagpersoner har kendskab til, er til stede eller ikke til stede. Overvej hvilke ressourcer I som fagpersoner kan bidrage til at understøtte, styrke eller opbygge. Brug ressource- og risikoskemaet til at dokumentere, hvilke oplysninger I har videregivet i SSP-arbejdet (§ 115-møderne). * Anvend ressource- og risikoskemaet som et dialogredskab i dialogen med den unge om, hvorledes han /hun ser sine egne ressourcer, styrker og problemer.

Hvordan kan redskabet bruges i SSP-samarbejdet? SSP-arbejdet er faktisk forvaltningsvirksomhed. Vurderingerne skal derfor bygge på de oplysninger, som fagpersonerne er i besiddelse af, herunder oplysninger, der er umiddelbart tilgængelig i fagpersonens organisation. Er konklusionen, at der skal ske en underretning til de sociale myndigheder, kan ressource- og risikoskemaet anvendes. Det vil kunne lette sagsbehandlerens arbejde. Er konklusionen, at problemerne er begrænsede og kan klares i eget regi, så sæt fokus på at understøtte, styrke og opbygge ressourcer, der reducerer risiko for kriminalitet for eksempel: ved at styrke relationen mellem en lærer og den unge, hjælpe den unge med at få et fritidsjob eller identificer voksne i den unges netværk, der kan støtte den unge.

ØVELSE 2 (20 min.) Spørgsmål til gruppearbejde Analyser casen ud fra miniguiden ”Systematisk risikovurdering af kriminalitetstruede børn og unge” og udfyld det udleverede ressource- og risikoskema. Brug det udleverede analyseskema til at opsummere hvilke ressourcer og risikofaktorer, der er til stede i casen. Inden for hvilke områder er der særligt mange risikofaktorer, og inden for hvilke områder er der særligt mange ressourcer tilstede? Foretag på baggrund heraf en risikovurdering af Marco. Ser I nye perspektiver i sagen i forhold til øvelse 1 og i så fald hvilke?  Fx har jeres bekymring ændret sig? Vurderer I hans risiko-/ressourceprofil til at være en anden? Hvor mener I, at der bør sættes ind? Er der ting, I ikke ved, som I er blevet opmærksomme på, at der bør følges op på?

http://socialstyrelsen.dk/born-og-unge/kriminalitet-og-ekstremisme/redskaber/projekt-tidlig-identifikation