Digitalisering af byrådsforhandlinger 1868- 1997. En digital ressource til AarhusArkivet.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Medarbejderudviklingssamtalen
Metadata, geodata og organisation
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier
Holmegaard en ny begyndelse.
Informationsforvaltning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
PDF/A Skal - Skal ikke? v/ René Mittå Specialkonsulent
Design og arkitektur for borger.dk
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Kvantitative metoder
Konsensusprocessen.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Almen sTudieforberedelse - AT
Autoopmærkning, taksonomi, borgerord og søgning Af Brian Jacobsen Halibut ApS Leverandør til OS2 Sønderborg, 29/ Drupal leverandør Taxon – automatisk.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Problemer eller udfordringer.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Innovation i AT/SO.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Løsninger og teknik
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Kontor for It-infrastruktur og implementering IT og Telestyrelsen IT Arkitekt Søren Peter Nielsen - OISAML Workshop DEL 2 Århus 31. marts 2009.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Brugerbehov og adgang til arkivmateriale
DKABM som grundlag for en samlet og konsistent adgang til den arkivalske kulturarv ODA 13/
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Sådan bruger du præsentationen
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Introduktion til Daisy Indhold Statens Arkiver Hvad er Daisy? Oprettelse af brugerprofil Bestilling i Daisy Centrale begreber i Daisy.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Din kreative online praksis! – del 2
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Forskningsdata management
Reykjavik den 27. september 2016
Forårsrengøring med Fabrikam
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Hvad er taksonomi, pixiudgaven for forretningen, og hvor bruges det?
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Digitalisering af byrådsforhandlinger En digital ressource til AarhusArkivet.dk

Problemstillinger Metoder til retrodigitalisering af kommunale arkivalier Integration af retrodigitaliserede data i en samlet digital løsning Anvendelse af crowdsourcing til berigelse af det generelle arkivsystem (udtræk af data til gennemgående entiteter // ”tags” Eksempel på digitalisering af centrale narrative og ikke statistiske eller genealogiske kilder Perspektiver: fremme brugerinvolvering fremme tilgængeligheden og dermed brugen af kommunearkivet

En donation fra Salling-fondene og kommunale innovationsmidler

Vores udgangspunkt Mission Vores mission er at give borgerne i Aarhus redskaber til refleksion over fortiden og fortidens rolle for nutiden og på kritisk grundlag skabe medejerskab til byen og understøtte byens brand. Vision Aarhus Stadsarkiv er en organisation, der på grundlag af anerkendte arkivpraksisser og innovative digitale teknikker bevarer og formidler historien som en moderne, inkluderende informationsvirksomhed.

Vores udgangspunkt Informations- og videnstrategi Vi arbejder efter en målsætning om, at information er vores mest dyrebare ressource. Vi mener, at informationer så vidt muligt skal være frie. Det, vi ved, skal borgerne også vide. Derfor arbejder vi gerne med åbne data, frie licenser, wikier og digital formidling. Arkivalieforståelse Arkivalier er data overbragt eller tilvejebragt af Stadsarkivet uanset fysisk form. Et retrodigitaliseret dokument og en formidlingstekst er også et arkivalie.

Konkrete produkter Et samlet website til alle medier og samlinger – Herunder en integration af samlingsdata (registrering), medier, dokumenter og retrodigitaliserede samlinger som Sejrs Sedler og Byrådsforhandlingerne, biblioteksbase, AarhusWiki + integration med kommunale samlinger som digitaliserede byggesager og historiske luftfotos. Et digitalt arkivsystem En billedløsning (AarhusBilleder) Digitalisering af udvalgte fotosamlinger og filmsamlinger En mobilplatform Smartarkivering fase 2 (B og K-flow integreret i det nye arkivsystem) Designløsning Studieture Digitalisering af Sallingarkivet Indsamling af Salling Memories (=udvikling af prototype på on site-indsamling) ”Din egen historiske e-bog”, udtræk af data til egen komposition

Overordnet udfordring: Hvordan sikres integration af data i både registrering og formidling? Data bindes sammen af referencedata baseret på entiteter, dvs. tags/emner, der enten udvindes fra særlige, beskrivende tekstsamlinger eller almindeligt anerkendte taksonomier (DK5, branchekoder mv.).

Hvad er entiteter i denne sammenhæng En entitet (-sklasse) er en informationsbærende enhed af blivende interesse for analyseområdet (byen og arkivet). Entiteter samles i autoritetslister En entitet - skal have en nøgle, der entydigt kan identificere de enkelte forekomster i entitetsklassen, - skal være væsentlig for analyseområdet, - kan eksistere selvstændigt, - kan være sted, ting, person, begivenhed eller begreb

Hvordan udvindes entiteter (tags) fra særlige, beskrivende tekstsamlinger? 1.Processen begynder med digitalisering af arkivalier ved indskrivning eller scanning // crowdsourcing. 2.Materialet beriges med eksisterende metadata. 3.Materialet beriges med metadata, der kan hentes maskinautomatisk, fx genkendelse baseret på kommunens adresselister. 4.Pause – metadata forstærkes med tagging ved udvidede autoritetslister.

Det begyndte med “Sejrs Sedler” fra emneindekserede kartotekskort til digital forsknings- og formidlingsressource

Samlet antal sedler: Sedler med geotags fra database: Sedler med gadenavn uden/eller ugyldigt husnr.: Sedler med markeret stedsangivelse uden geotag: Sedler med geo-information: =

Århus Byråds Forhandlinger 1.Byrådsforhandlingerne scannes (de ældste med gotisk skrift skrives ind) og oprettes som individuelle elektroniske filer (her hjælper de frivillige også til) 2.Maskingenereret opmærkning af adresser og journalnumre 3.Korrektur af skanningen. Det foregår inde fra et modul, som de frivillige logger sig ind på, og hvor de får adgang til to skærmbilleder – et med et billede af selve byrådssagen og et med den skannede tekst. 4.Den sidste fase er foreløbig, at de frivillige ”opmærker” byrådssagen. Det vil sige, at de markerer personer, steder og organisationer. 5.Emne påføres sagerne fra de sagregistre, der er udarbejdet i tidens løb (bliver nok delvis manuelt) 6.Herefter kan man ved hjælp af journalnummeret bestille den sag, der svarer til referatet, og som gerne skulle ligge nede i arkivets kælder.

Indskrivning /1900

Oprindelige emnesystematik bevares

Digitaliserede arkivalier opmærkes af de frivillige

En masse data genereres…

De opmærkede tekstområder trækkes ud og gennemses. Variationer i stavemåde og små forskydninger i tegnsætning forsøges normaliseret. De normaliserede navne matches mod vores referencedata – indtil videre primært adressedata. Hvis der findes et match kobles den matchede autoritet (entitet) på arkivaliet. Hvis ikke, oprettes autoriteten – næste slide…

Entiteter oprettes med de metadata vi nu engang har til rådighed.

Som en del af vores referencedata (autoritetslister) kan de frivilliges opmærkninger nu bruges som en kontrolleret indgang til arkivalierne.

Hvert arkivalie har i bedste fald en række tilknyttede autoritative entiteter, som kan guide brugeren videre til andre relaterede arkivalier.

Hvordan udvindes entiteter (tags) fra særlige, beskrivende tekstsamlinger? Vi kan herefter vende tilbage til de dokumentsamlinger, der tidligere er blevet tagget, og lade computerne lede efter de nytilkomne entiteter (scripts). Scrips erstatter dermed crowdsourcing i udvindingen af tags. Crowdsourcing flyttes (i denne sammenhæng) delvis over til normaliseringsarbejdet med referencedata.

Hvor anvender vi entiteterne? - eget arkivsystem - borgernes selvbetjeningsløsning, smartarkivering

Problemstillinger Metoder til retrodigitalisering af kommunale arkivalier Integration af retrodigitaliserede data i en samlet digital løsning Anvendelse af crowdsourcing til berigelse af det generelle arkivsystem (udtræk af data til gennemgående entiteter // ”tags” Eksempel på digitalisering af centrale narrative og ikke statistiske eller genealogiske kilder Perspektiver: fremme brugerinvolvering fremme tilgængeligheden og dermed brugen af kommunearkivet