Information Viden Læring Praksis - ‘The Social Life of Information’ af Brown & Duguid (2000) ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Refleksion i kommunikationen
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Head Lean Netværks-gruppe.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Arkitektur - data.
Fra integration til inklusion
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Siamak Amjadi …. baggrung
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Ledelse af innovation og kreativitet
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Kultur- og branchestudier
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læring og inklusion i skolen
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Niveauer for læring i organisationen
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Disposition.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Design af organisationen
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Den lærende organisation
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Reflektion over jeres egen praksis
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Videnledelse i projekter
Inklusion og inkluderende processer
Entreprenør billede-galleri Michael Mathiesen. The Entrepreneurial School  Resume  stammer fra den politiske økonomi  den der ikke er besat af ligevægte,
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Baresso.
at få sund fornuft til sund adfærd….
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Socialisering Kapitel 5.
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentationens transcript:

Information Viden Læring Praksis - ‘The Social Life of Information’ af Brown & Duguid (2000) ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r 2008 v/ Egil Boisen

Kernepointer Begreberne: –Information – viden – læring.. og praksis Proces vs praksis: –kritik af Business Process Reengineering (det grundlæggende drama i 2000) Information vs viden Learning about vs learning to become Praksis: fællesskaber og netværk –Xerox Reps-anekdoten: anvendelse af viden –Xerox Parc-anekdoten: innovation Narratologisk viden og ‘videnskab’ –Brown & Duguid som eksempel i sig selv

Proces vs praksis: kritik af BPR BPR: Business Process Reengineering –Hammer/ Champy (1993) –Fokus på processer ‘value-adding’ mål-middel/ input-output/ ‘clean sheet of paper’ ‘genopfind dig selv’/ the crisis that will not go away –Opgør med klassisk, bureaukratisk tænkning tilbage fra AdamSmith, gældende for 19. og 20. årh: –Arbejdsdeling: én proces der brydes ned i specialiserede enkeltfunktioner; en kæde af basale processer; –Bureaukrati: tænkning adskilt fra dagligt arbejde; –Masseproduktion, stordriftsfordele –Succes i 90’erne: Konsulent-vælde; IKT og generalister –Ikke fokus på lateral vidensudveksling (Brown & Duguids kritik)

IT og omstrukturering (H&C 1994, s ): IT gør det muligt at tænke nyt: Vidensdistribution (databaser; ekspertsystemer, CSCW); muligt at drage nytte af både centralisering og decentralisering; den enkelte generalist kan arbejde hjemme eller ude i marken tæt ved kunden. Personlig kontakt har altid været afgørende: interaktiv video. Automatisk identifikation: tingene kan selv fortælle hvor de er.

Proces-fokus 'Ved "proces" forstår vi simplet hen en række funktioner som, under et, producerer noget der er af værdi for en kunde - for eksempel ved at frembringe et produkt.' (Hammer & Champy 1994, s.14)

Brown/Duguid-kritik af BPR BPR er karakteriseret ved: –top down-styring –fokus på proces/ produkt primært; sekundært på personer. –Fokus på individer, snarere end på sociale systemer –Klart skel mellem 'value adding'/ non-value adding' aktiviteter: fokus på produktet/ synsvinkel 'udefra'/ input-output; Ikke fokus 'indefra' på det indimellem input-output, samt hvad disse processer betyder for de deltagende (B&D 2000, s.95); Ingen respekt for kultur. Longitudinalt perspektiv: tunnel vision Non-lateralt perspektiv: lateral links bewteen people doing similar things is considered non-value adding. –BPR's succeshistorier kommer fra brancher med veldefinerede input-output-strukturer, lineær work flow tænkning (bogholderier og militæret er eksempler)

Information vs viden IKT: informationsteknologi –gemme, genfinde og præsentere information –.. og bearbejde information ~ ‘computeriseret viden’? Information er ikke det samme som viden –Information; naturligt at spørge 'hvor'; –Viden: naturligt at spørge 'hvem‘ Knyttet til personer, engagement, praksis og fællesskaber –Mening og praksis Polanyi: tavs viden Computeriseret viden? –Ekspertsystemer som regelfølgemaskiner? –Om at følge regler Wittgenstein: findes der regler for det? Eksemplet med buschaufføren (Collins)

Læring Learning about vs learning to become (Bruner) Læring: –som noget essentielt i samtale –som noget essentielt i samarbejde –om at være ‘off piste’/ uden for landkortet –socialisering ind i praksisfællesskaber (og deres perspektiv)

Praksis: fællesskaber og netværk Praksisfællesskaber (COP; Lave/ Wenger) Network of practice (Brown/ Duguid) Anekdoterne –Xerox Reps-anekdoten: anvendelse af viden –Xerox Parc-anekdoten: innovation Matrix-modellen: –COP sammenbinder en virksomhed, mens NOP sammenbinder virksomheder

Case: Xerox 'reps' (1) Reps problemer: Dokumentation –fortalte hvad man skulle gøre i forhold til beskrevne problemtyper, men ikke hvorfor. –Ikke tilstrækkelig, fordi kopimaskiner er så komplekse og har så individuelle forhold at de får individuelle problemer.

Case: Xerox 'reps' (2) Reps egen løsning: –morgenmads-møder med 'krigshistorier' –narrative principper: tidslighed; kausalitet; principper; –fortællingens funktioner: meningsdannende; værdier; socialiserende –fortællingens dynamiske strukturer: jazz soli- analogien; 'gap closing improvisations' for at bygge bro mellem regelsæt og virkeligheden. Xerox organisationens løsning: Eureka –Vidensdelings-system med peer review

Referencer Brown, J.S. & Duguid, P. (2000): The Social Life of Information. Harvard Business School Press, Boston, 2000,kap. 3 – 5. Hammer & Champy: Omstrukturering af virksomheden. Borgen 1994 (amr. udg. 1993)