1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturmøder og kulturforskelle
Advertisements

Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Strukturelle niveauer
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
U-landsbistand og Vækst - Hvad véd vi egentlig? Carl-Johan Dalgaard Økonomisk Institut Københavns Universitet.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
5.lektion: Økonomisk politik
Problemer eller udfordringer.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
1 Lektion 25: Dansk erhvervsstruktur 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition og afslutning af DØR 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Regeringens globaliseringsudspil
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Scenarieanalyse og realoptioner
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
2. Ifølge DØR 1.Hvordan går det med dansk økonomi nu og her ifølge DØR? 2.Hvad er fremtidsudsigterne for dansk økonomi? 3.Hvad skyldes de magre fremtidsudsigter?
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Lektion 10a: mikro, afløsning, evaluering og intro til makro
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 24 DØR konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 0.Evaluering af projektforløbet 1.Økonomiske nyheder. 2.Repetitionsspørgsmål 3.Dagens.
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Lektion 1: Introduktion
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
En dårlig start på “guldalderen” perioden
Arbejdsstyrken stiger ikke nok
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
Dansk økonomi Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigt 3 5. december 2005.
Opfylder vi kursisternes behov?
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Præsentationens transcript:

1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt set er usikker. Vi begriber derfor fremtiden med forventninger. Det er især centralt ift. private investeringer, hvor den forventede efterspørgsel bestemmer de aktuelle investeringers omfang.

2 Svar 2.Hvorfor spiller efterspørgslen en så stor rolle for den økonomiske aktivitet på kort sigt? Det siger alle økonomiske teorier, og det er den empiriske erfaring, at udviklingen i efterspørgsel, vækst og ledighed spiller tæt sammen. Forklaringen er, at efterspørgslen består af en række komponenter, der hver især af forskellige grunde er vigtige for væksten.

3 Svar 3.Hvorfor spiller udbuddet en så stor rolle for den økonomiske aktivitet på lang sigt? Fordi teorien siger, at det er tilfældet. Vi ved ikke noget om det lange sigt (det lange sigt består af en række korte sigt). Argumentet er, at man ikke kan efterspørge noget, der ikke udbydes. Men også at den teknologiske udvikling (inkl. produktudvikling) = billigere/ændret udbud kan løfte efterspørgslen.

4 Svar 4.Hvorfor spiller efterspørgslen ikke en rolle for den økonomiske aktivitet på lang sigt? Fordi den udbudsorienterede monetaristiske teori dominerer. Ærkekeynesianere som undertegnede mener, at efterspørgslen også spiller en stor rolle på lang sigt. Fordi den er afgørende for forventningsdannelsen (investeringerne), den teknologiske udvikling, profittens højde, erhvervsstrukturen osv.

5 Svar 5. Hvilken finanspolitik passer til et positivt outputgab? Et negativ gab? Og hvorfor? Ved et positivt outputgab antages den faktiske ledighed at være lavere end den strukturelle ledighed – svarende til overophedning => behov for finanspolitiske opstramning som kan øge ledigheden. Omvendt ved neg. gab.

6 Svar 6.Hvad er strukturledighed, og hvor stor er den ifølge vismændene, og hvor sikkert er det tal? ”Strukturledigheden kan opfattes som det ledighedsniveau, der på lang sigt er foreneligt med en indenlandsk inflation på niveau med inflationen i euroområdet” (p. 110) –’stor usikkerhed om niveauet for den strukturelle ledighed’ (p. 29) –3,5 % ( ) +/- 1 pct-point (30.000) (skøn, p. 110)

7 Svar 7.Eksisterer strukturledighed? Ja, ifølge teorien. I virkelighed ved vi, at udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft er vigtig for løndannelsen. Men vi ved ikke på forhånd ved hvilket niveau af ledighed, der opstår markante lønstigninger. Det varierer historisk.

8 Svar 8.Hvorfor er størrelsen af dette meget usikre tal altafgørende for finanspolitikken? Fordi det afgør, om man anbefaler en stram, neutral eller lempelig finanspolitik. I øjeblikket tøver man med at lempe finanspolitikken yderligere, fordi ledigheden er betydeligt mindre end (den skønnede) strukturledighed.