Illustrationer til undervisningsbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Onsdag: Projektplanlægning.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Illustrationer til undervisningsbrug
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Step 1: Situationsanalysen
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Illustrationer til undervisningsbrug
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Step 6: Evaluering og læring
Projektplan Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at… Pas på…
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Først - hvad er et projekt?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Illustrationer til undervisningsbrug
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Projektstyring dag 2.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Projektstyring dag 2.
Undervisningsministeriet
Funktioner og roller i projekter
Illustrationer til undervisningsbrug
At deltage i projektarbejde
Projektledelse Projekter og Projektarbejdsformen
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Implementering af strategi
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Hovedmilepælsplan - skabelon
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Den generiske kompetenceprofil
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj: Milepælsplanen
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse og Projektstyring med enkle midler. Sættet må anvendes af undervisere i projektledelse, med kildeangivelse.

Fremgangsmåde Indsatsområder Milepælsplan

Projektets struktur af indsatsområder Fremgangsmåde Opmærk somheds- punkter Projektide og vilkår ? Projektets ud- fordringer ! Projektets struktur af indsatsområder Rækkefølge for afklaring af udfordringer Handlinger vedr. ydre udfordringer Plan B overvejelser Skabe råderum Kompetencer/ressourcer til rådighed Læringsetaper Milepæle og Riskstones Beslutningspunkter Organiseringsmuligheder

De fire komplementære aspekter

“Nyttevirkning opnået” Fremgangsmåder Projektbeslutning (projektstart) “Værd at gøre” Erkendelse Tænke, se, gøre Projektgrundlag og etablering Koncept- udvikling Driftsvision og første produkt- billede ”Rigtigt set” “Rigtigt gjort” “Nyttevirkning opnået” Afslutning Gennemførelse Drift, anvendelse Projektslut Den konceptbaserede fremgangsmåde

Fremgangsmåder Behovs- analyse Krav- specifikation Design Konstruktion Afprøvning Installation Den klassiske vandfaldsmodel Ind- køring Konceptudvikling En række prototyper afprøves af udvalgte brugere Realisering Afprøvning Idriftsættelse Afprøvning af prototyper i konceptfasen

Fremgangsmåder Konceptudvikling Realisering i etaper - grundmodul og derpå supplerende moduler Idriftsættelse Modulariseret produkt realiseres i moduletaper Koncept- udvikling Koncept udvikl. Idriftsættelse og afprøvning hos udvalgte brugere Realisering 1 2 3 Iterativ udvikling af konceptet Fremgangsmåder

Koordinations- og styringstidsplan Opdel projektet i indsats-områder Beskriv fasens slut-produkt for hvert indsatsområde Tilrettelæg fremgangs-måde Planlæg milepæle beskriv milepælene afgræns hovedaktiviteter Planlæg tidsforløb Koordiner milepæle Sammenhænge mellem indsatsområderne

Planniveauer Hovedplan Beslutnings- og leveranceplan Faseplan Styrings- og koordinations- plan Arbejdsplan Plan i eget arbejde Mødereferat Opgaveliste Indsatsområder Hovedaktiviteter Milepæle Faser (delprojekter) Beslutnings- punkter

Personer Organisations- struktur Systemer Produkter Processer PPSOP modellen Projektets grundlæggende indsats- og resultatområder

Milepæle En tilstand, et resultat, en begivenhed, k r i v l a f m p n = t L o d g , u Milepæle En tilstand, et resultat, en begivenhed, som kan konstateres entydigt

Milepæle, kriterier Beskrives ved produkt/ resultat/tilstand Målbar, synlig, entydig Beskriv forudsætningerne 1-3 måneders tidsafstand Kontrol af resultatets kvalitet Ledelsen afgør om milepælen er nået Beskriv det forudgående arbejde Krav til dokumentation

Afhængighed Hovedaktivitet Milepæl Struktur i koordinations- og styringstidsplanen Projektets indsatsområder Fase: Milepæle og hovedaktiviteter Projektopgaven Indsatsområde A Indsatsområde B Indsatsområde C Omverdenen Interessenterne Projektledelse Læring Symboler Afhængighed Hovedaktivitet Milepæl Kun rækkefølgen vises. Ingen tidsskala

Koordinations- og styringstidsplanen Indsatsområder Projektopgaven Produkt og system - Forandring Omgivelserne Interessenterne Projektledelse Læring Milepæle og hovedaktiviteter for hvert indsatsområde, koordineret indbyrdes Tid

Den gode plan Gennemtænkt fremgangs-måde Planen er komplet Planen er koordineret Synlig og aftalt opgave-fordeling Realistiske ressourcemulig-heder Planen har tempo Ydre sammenhæng er kendt Planen er forankret Planen giver overblik Der kan følges op på planen

Nogle råd til tidsplanlægningen Den tidskritiske hovedaktivitet planlægges med en tidsbuffer Ikke tidskritiske aktiviteter planlægges til færdiggørelse god tid før milepælen - og gøres færdige! Vælg en stram, men realistisk varighed og indlæg tidsbuffer for at afbøde usikkerhed Flere aktiviteter i kæde – vælg kort, realistisk varighed til hver og læg summen af deres usikkerheder som buffer til sidst Studentersyndromet for arbejdsindsats Projektsyndromet for arbejdsindsats. Opgaven tager den tid som er afsat - og lidt til! Nogle råd til tidsplanlægningen

Aktiviteters varighed - Eksempler Procesbestemt Hærdetid/Væksttid Adfærds/procedurebestemt Beslutninger/Godkendelser Innovationsbestemt Design/Konstruktion Problembestemt Afprøvning/forsøg Ressourcebestemt Programmere/Mure/Grave Begivenhedsbestemt Udstilling/Messe/Konference Indflydelse fra Udførelsesmiljø Hjælpemidler Rutine, erfaring

Sandsynlig varighed af aktivitet ( ) G M P O p t m k - æ v r Ressourcebehov Sandsynlig varighed af aktivitet Middelværdi M = Spredning s = O+P+3xG 5 P-O