El-biler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VE-anlæg Solceller (Case og opgave).
Advertisements

Madam Skrald – nemt og bekvemt
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
SEMINAR 23. – 24. maj OPTIMAL SLAMBEHANDLING!
Der er et yndigt land …. Der er et yndigt land …
Når felter forandres 5 Fysik – kemi i 9..
- Nordens reneste energiforsyning
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
Præsentation af Fredericia Spildevand
RESUME Køretøjer og brændsel
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Skolemad i Helle Hallen
Ribe Biogas A/S.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
VitaMeal ™ produktion & distribution Lumbadzi, Malawi Tekst og billeder: Marcus Westberg.
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Præsentation af e-takeaway.dk
Energibesparelser i offentlige bygninger
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Forgasning af affald og biomasse
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Men vi kan godt gøre en forskel.
Værdi gennem partnerskaber
BIO-DIESEL.
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Lars Barkler Direktør, Lithium Balance A/S
Grønne regnskaber Søren Kolind Hvid Landscentret | Planteavl.
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
AffaldPlus & Klimaet Oplæg ved AffaldPlus’ bidrag til Klimafestivallen 30. september 2012 ”Mere genbrug - mindre skybrud!” ”Mere genbrug - mindre skybrud!”
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Lidt baggrund 1 Aars Varmeværk ano 2014 Etableret i Forsyner 5300 forbrugere i 4 byer. Affaldskapacitet: ton per år Alternative brændselstyper,
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Europæiske udstødningsnormer for motorkøretøjer
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Udledninger og råderum
Indlæg ved Landsplanteavlsmødet 13. januar 2009 Michael Brockenhuus-Schack.
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Landskonsulent Christian Haldrup
Gruppe Intro vi er tre elever som har valgt at skrive om en teknologisk formidling, hvor vi har valgt at lave en PowerPoint.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Jonas Mortensen Tlf Agenda: Deltagelse i elbilpartnerskab Tilskud til indkøb af elbiler Få viden om elbiler Vejledning fra Copenhagen Electric.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Tekniske muligheder for grønnere opvarmning v. Jørgen K. Nielsen Individuel opvarmning i områder uden kollektiv varmeforsyning 23. marts 2015.
Dansk Supermarked i korthed
1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Frederik, Viktor AA, Julie N og Caroline
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Præsentationens transcript:

El-biler

Frederiksberg kommune Gartner – og vejservice (FGV) Vi ynder at se på os selv som den grønne oase i storbyen. Selvom vi har mere end 100.000 indbyggere på 8,77 km2, er der plads til både mennesker og dyr.

El-biler i Frederiksberg Gartner – og vejservice 4 mindre El-lastbiler, Modec (5,5 tons). (engelsk produceret) 8 Goupil mini lastere 8 Melex mini lastere 2 stama minilastere 2 El-ladcykler 2 El-cykler til tilsyn 1 Dennis Eagle (PVI bygget) el-drevet 26 tons skraldebil Totalt 23 elektriske køretøjer samt 4 elcykler

Elektriske køretøjer, som der er givet tilskud til! Modec el-skraldebil semikomprimering. Modec 5.5 tons, 2.3 tons lastekapacitet 80 km / h

Batterier til Modec, 1 tons

El-biler Andre typer af El-biler

Modec - elkomprimator

Køretøjerne Den første El-lastbil af sin slags i landet Hvorfor El-lastbil? Forsøgsområder Vinter, herunder batteriskift. Dagligt arbejde Hvad kan den? - Fordele - Ulemper - udfordringer

26 tons El-skraldebil

Tekniske specifikationer 26 tons – 3 akslet skraldebil el-diesel Nyttelast 9 ton el - diesel 12 tons (batteri 3 tons) Batteri 255 kwh. – med en aktionsradius på 120 km ved renovations kørsel og 225km ved alm. Kørsel Lade tid fra 0 til 100 procent – 9 timer ved 63 ampere. Kraftig Reducering af støj i forhold til diesel drevet hvilket er til gavn for arbejdsmiljø for skraldemændene og støj i gaderne. Ingen forurening under indsamling af affaldet Længere levetid end konventionelle skralde biler med henblik på euronormer og nedslidte diesel motor, længere holdbarhed og mindre forurening. Der er 30 års erfaring med elbiler hos producenten PVI i frankrig. 10 års funktionsgaranti 5 år kapacitets garanti på batteriet

26 tons El-skraldebil

El versus diesel (økonomi) El- skraldebil Dieselskraldebil Indsamlet affald 3.168 ton 3.266 ton Pris på bil 4.100.000 kr. 1.300.000 kr. Afskrivningsperiode 10 år 5 år Pris per indsamlet ton (investering) 129 kr./ton 80 kr./ton Pris per indsamlet ton (drift) 17 kr./ton 24 kr./ton Samlet pris (investering + drift) 146 kr./ton/år 104 kr./ton/år

El versus diesel (miljø) El skraldebil Dieselskraldebil Udledt CO2 per år 13 ton 30 ton Udledt NOX per år 0,16 ton 7 ton

Fokusområder De skal bruges Tekniske stopklodser Sikker drift Opmærksomhedspunkter ved bestilling og levering fra leverandør - Leverings tidspunkt - sikre at data er tilgængelige - kapacitets behov

HUSK KAPACITETSBEHOV!