Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/10 2014 Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Denne serie vil vise nogle af mine sjove billeder
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Udvikling af digital kultur
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Vores erfaringer med at bruge iPad i det pædagogiske arbejde.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
CAREFUL WITH THAT AXE by Cameron Stevens DET DANSKE FILMINSTITUT Børn & Unge • Opleve • Forstå • Skabe.
En case – baseret på arbejde med ”Film i Kufferten” på biblioteket. Gentofte kommune. Peter Nordahl – Børnebibliotekar, Gentoftegade Bibliotek - 21/
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Jeg støtter barnet ved:
Hvad render vi rundt og laver?
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
En ny model for bibliotekernes rum
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Alle børn er alles ansvar
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Børn og pædagoger i en digital verden
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Relations kompetencer
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Børnebiffen medium Oplev film….
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Mit passionerede projekt
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Digital transformation
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg, kreativitet dannelse
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Digital dannelse i dagtilbuddet
Præsentationens transcript:

Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten

Film i kufferten – et legeredskab til at opleve, forstå og skabe film Legeredskab der stimulerer fortællelyst og filmforståelse Børn skal kunne ”tale flydende film” ”Kameraet som blyant” Relevans ift. dagtilbuddenes eksisterende praksis og de pædagogiske læreplaner

At opleve film Børn har ofte fri adgang til film Filmoplevelser med kunstnerisk kvalitet og kulturel diversitet Børneindgang til Filmcentralen.dk via i Film i kufferten

At skabe film Nye teknologier giver fri mulighed for filmproduktion Enkle og inspirerende materialer og tilpassede værktøjer Skabe en fortælling med billede, og lyd – sammen med andre

At forstå film Erfaring og gentagelse Dialog og refleksion Kompetente formidlere Eksemplariske øvelser og forløb

Udvikling af prototype DFI i samarbejde med Copenhagen Bombay og Skoletjenesten Støtte fra Det Obelske Familiefond Fysisk kuffert -iPad med stativ -Animationsmaterialer -Vejledninger og øvelser -Tre udvalgte film Digital kuffert -App til stopmotion og live action -Film i kufferten app med tutorials, inspirationsfilm og vejledninger “Det er noget specielt, noget eventyragtigt, hemmeligt, uforudsigeligt, eventyrligt at det er en kuffert. Allerede det, at man kommer med en rød kuffert, så indbyder det altså til leg og fantasi og kreativitet. For mig i hvert fald. Og det tænker jeg også at man gør for mange af børnene.” - Pædagog i Børnehaven Porskjær

Test med følgeforskning Århus Universitet, Stine Liv Johansen Testdeltagere: Fem børnehaver, en skole, Gentoftegade bibliotek Hovedpointer -Film i Kufferten virker motiverende på børnene -Materialets åbenhed giver plads til børnenes egne inputs -Pædagoger finder den relevant i forhold til læreplanerne -Øvelserne var tilpas udfordrende og gjorde kufferten tilgængelig -Stopmotion er et godt sted at starte – især pixilation -Potentiale ift. brobygning og børn med særlige udfordringer -Kufferten kan fint anvendes af ældre skoleelever

Film i kufferten møder børnene Fri adgang til digital kuffert: Værktøjer og øvelser til at opleve, forstå og skabe film Bibliotekerne værter for eksemplariske forløb og kurser for pædagoger Pilotfase

Alle børn skal have de bedste muligheder for at opleve, forstå og skabe film Fordi: ”Enhver generation forstår sin omverden med afsæt i de teknologier og medier, den er vokset op med og er fortrolige med at bruge.” - Stine Liv Johansen, Børns liv og leg med medier, 2014 ”Film er på mange måder en fantastisk legekammerat. De sætter fantasien i gang og skaber idéer til lege, der kan forlænge filmens univers og forandre det over i nye lege.” - Citat fra pædagog på Filmpilot Kursus