Hvad er mål/resultat (output)?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
Advertisements

SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Lean Salgskonsulentuddannelsen
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøcertificering
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Arbejdsmiljø I kundecentre – betingelser og løsninger
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Afvigelsesrapportering
Organisationstruktur
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Det Sociale Kapitel
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Ordblinde chauffører Niels Henning Holm Jørgensen 18.sep. 13 Ordblinde chauffører på jobbet TSU-projekt på Amager.
5S – System og orden 5S er et af de første skridt mod Lean.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Organisering Som vi plejer…… eller????.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
Idegrundlag og målsætninger
Grundliggende principper
Arbejdsvilkår & organisering
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Hvad er mål/resultat (output)? Formål: 5S er en systematisk metode til at opnå en velorganiseret arbejdsplads, samt et miljø som konstant udfordrer alle former for spild. 1 Hvad er 5S 2 Hvad er mål/resultat (output)? 5S dækker over et koncept der sætter fokus effektivitet og kvalitets igennem arbejdspladsen indretning. 5S dækker over 5 ord der starter med: 1. S = Sorter 2. S = Sæt i system 3. S = Systematisk rengøring / orden 4. S = Standardiser 5. S = Selvdisciplin Resultater med 5S Et mere tiltalende og godt arbejdsmiljø Fjerne irritation og spild fra arbejdspladsen. Skaber et miljø for løbende forbedringer. Forbedre sikkerheden. Forbedre produktiviteten. Forbedre kvaliteten (proces og produkt). Reducere omkostninger Bedre IT struktur 6 Standardiser 4 S – Standardiser 5S konceptet. Definer entydige standarder for derved at opnå en fælles forståelse for retningslinjer inden for eksempelvis placering dokumenter, hjælpemidler, filnavngivning, filplacering, tekøkken, printerrum osv.. Standardisering vil være udgangspunkt for løbende forbedringer og give en klar opfattelse af arbejdsmetoder blandt medarbejdere. 3 Sorter En plads til alt, og alt på sin plads Sæt i system Rengøring er inspektion Systematisk orden Skal bruges, skal ikke bruges Sorter Standardiser Standardiserede planer Selvdisciplin Selvdisciplin = 5S kultur 1S 2S 3S 4S 5S 1 S – Sorter. Alt på arbejdspladsen opdeles i hvad der bruges og ikke bruges, smid det væk som ikke bruges, og sorter det som bruges op i tre kategorier: Lav – Bruges sjælden Middel – Bruges månedlig Høj – Bruges daglig/ugeligt Husk det dækker både de fysiske og elektroniske områder 7 Selvdisciplin 5S – Selvdiciplin. Selvdisciplin handler om deltagelse fra alle medarbejdere, hvor der er en klar defineret ansvarsfordeling og regler for vedligeholdelse af 5S konceptet. Fastholde og udvikle standarden sker gennem uddannelse og disciplin. Det er vigtigt, at alle involverer sig i udviklingen af standarden. Vær bevidst om tiden (få minutters 5S hver dag). 4 Sæt i system Mottoet for 2.S er: En plads til alting, og alting på sin plads Ved arbejdspladsens indretning er det vigtigt at sikre, at alting har en plads, som er synlig for alle Organiser alle dele så deres funktion og lokalitet bliver “kendt”. Organiser alle dele så de er lette at hente, modtage, bruge og returnere. Hvis det bruges jævnligt opbevares det tæt på arbejdspladsen. Hvis ikke opbevares det et fælles sted I afdelingen. Farvekodning af udstyr og lokalitet vil gøre det lettere at returnere og synliggøre mangler. Alt materiel som brandslukningsudstyr og sikkerhedsudstyr skal være synligt og let tilgængeligt. 5 Systematisk orden Holde orden på arbejdspladsen er det 3. S. Formålet med det 3.S er at sikre at arbejderspladsen og IT systemet ikke ender i en kaos tilstand. Hold arbejdspladsen pæn og fri for affald hele tiden Brug rengøringen som en form for inspektion/Audit Systematisk gennem gang af arbejdspladsen og IT systemet fremhæver unormale forhold og korrigerer for afvigelser Indbyg rengøring i alle vedligeholdelses aktiviteter