Fagdidaktisk kursus i biologi
Hvad finder du særligt interessant at få ud af kurset? Fagdidaktik i biologi Læs studieordningen Hurtigskrivning: Hvad finder du særligt interessant at få ud af kurset?
Fagdidaktisk kompetence Omsætte faglige mål til læring: Forstå læreplanernes baggrund –uddannelsespolitik, læringsteori, fagtraditioner Planlægge og tilrettelægge undervisning og forløb Vælge og mestre hensigtsmæssige undervisnings- og arbejdsformer Planlægge progression Planlægge i sammenhæng med andre fag Evaluere Indarbejde nye relevante undervisningsformer
Hvor finder jeg det? Hvor mange undervisningstimer er der til biologi C? Hvilke faglige mål gælder for biologi B? Hvor finder jeg sikkerhedsregler for biologiundervisningen? Hvor er de gamle eksamensspørgsmål i biologi A? Hvad må eksaminanderne have med til forberedelse af mundtlig eksamen? http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/
Den formelle tilgang Love Bekendtgørelser Læreplaner Vejledninger
Formelle tilgang: Uddannelsesbekendtgørelser Stx-bekendtgørelsen Hf-bekendtgørelsen Htx-bekendtgørelsen Uddannelsens formål (§1) Opbygning, indhold, timetal med meget mere Fx Stx, §135 stk 3 Htx §108, hvor der står, at eleverne skal have skriftlig karakter i biologi på B-niveau
Formelle tilgang: læreplanerne Identitet og formål Faglige mål og fagligt indhold: kernestof og supplerende stof Tilrettelæggelse: didaktiske principper, arbejdsformer, it og samspil med andre fag Evaluering: løbende evaluering, prøveform og evalueringskriterier
Formelle tilgang: vejledningerne Uddannelsesvejledninger Vejledninger til alle læreplaner Fx Risiko og sikkerhed - hvordan skal man forholde sig i forbindelse med genteknologiske eksperimenter i undervisningen
Formelle tilgang Eksamensbekendtgørelsen Karakterbekendtgørelsen
Fagets identitet: Fra forskningsfag til undervisningsfag Naturvidenskabeligt fag: Kausale forklaringer Eksperimentelle metoder Kvantificering, hvor muligt Det levende <-> den fysiske verden Biologiske systemer, feedback, vækst, dynamisk ligevægt, samspil, funktion Organisationsniveauer, biokemi, celle, individ, art økosystem Biologisk information, variation, selektion Laboratorieforsøg, feltundersøgelser
Metoder og traditioner i faget biologi Naturhistorie: Viden og iagttagelse Anskuelighedsundervisning: Øvelser for at forstå teori Fra videnskabsfag til undervisningsfag: Eksperimenter for at kunne fagets praksisformer Helheds- og problemorientering: Undersøgelser for at forstå problem Kritisk perspektiv: Problemorientering og projektarbejde Kernefaglighed: Kompetencer og kernestof IBSE: Afsæt i undersøgelsen Innovation: Anvendelse af fag i praksis
Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer Empiri (FNU-rapporten, uvm) Empiri Repræsentation Modellering Perspektivering
Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation Modellering Perspektivering
Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation fx figurer, reaktionsligninger, databehandling, formidling – systematisk, overskueligt, skift mellem repræsentationsformer Modellering Perspektivering
Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation fx figurer, reaktionsligninger, databehandling, formidling – systematisk, overskueligt, skift mellem repræsentationsformer Modellering fx illustrere logisk/overskuelig sammenhæng, matematisk modellering, kvalitativt, kvantitativt Perspektivering
Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation fx figurer, reaktionsligninger, databehandling, formidling – systematisk, overskueligt, skift mellem repræsentationsformer Modellering fx illustrere logisk/overskuelig sammenhæng, matematisk modellering, kvalitativt, kvantitativt Perspektivering fx sætte konkret/aktuel viden relation til sig selv, sin omverden eller til andre fagområder/hovedområder. Globalt, lokalt, sundhed, bioetik, produktion, bæredygtighed.
Den røde tråd i kurset Formel introduktion til uddannelsen og faget Forløbs- og lektionsplanlægning Eksperimentelt arbejde Udadrettede aktiviteter Skriftligt arbejde Eksamen
Fagdidaktik i biologi Lad os så komme i gang!