Fagdidaktisk kursus i biologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
5 IT-didaktiske principper
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Undervisningsplanlægning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Den nationale faggruppe
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
Evaluering.
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Almen sTudieforberedelse - AT
Fremtidens student med kemi
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Inquiry Based Science Education - IBSE
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bæredygtighed – Naturfag
Innovation og fagligt samspil i biologi
Biologi i AT.
Celle.
Matematik efter reformen
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Grundfaget teknologi i EUD
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlige prøver i biologi og bioteknologi, 2017
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Tematisk undervisning og progression c-B-A
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
Naturfag.
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Prøven i Natur/teknologi
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Fagdidaktisk kursus i biologi

Hvad finder du særligt interessant at få ud af kurset? Fagdidaktik i biologi Læs studieordningen Hurtigskrivning: Hvad finder du særligt interessant at få ud af kurset?

Fagdidaktisk kompetence Omsætte faglige mål til læring: Forstå læreplanernes baggrund –uddannelsespolitik, læringsteori, fagtraditioner Planlægge og tilrettelægge undervisning og forløb Vælge og mestre hensigtsmæssige undervisnings- og arbejdsformer Planlægge progression Planlægge i sammenhæng med andre fag Evaluere Indarbejde nye relevante undervisningsformer

Hvor finder jeg det? Hvor mange undervisningstimer er der til biologi C? Hvilke faglige mål gælder for biologi B? Hvor finder jeg sikkerhedsregler for biologiundervisningen? Hvor er de gamle eksamensspørgsmål i biologi A? Hvad må eksaminanderne have med til forberedelse af mundtlig eksamen? http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/

Den formelle tilgang Love Bekendtgørelser Læreplaner Vejledninger

Formelle tilgang: Uddannelsesbekendtgørelser Stx-bekendtgørelsen Hf-bekendtgørelsen Htx-bekendtgørelsen Uddannelsens formål (§1) Opbygning, indhold, timetal med meget mere Fx Stx, §135 stk 3 Htx §108, hvor der står, at eleverne skal have skriftlig karakter i biologi på B-niveau

Formelle tilgang: læreplanerne Identitet og formål Faglige mål og fagligt indhold: kernestof og supplerende stof Tilrettelæggelse: didaktiske principper, arbejdsformer, it og samspil med andre fag Evaluering: løbende evaluering, prøveform og evalueringskriterier

Formelle tilgang: vejledningerne Uddannelsesvejledninger Vejledninger til alle læreplaner Fx Risiko og sikkerhed - hvordan skal man forholde sig i forbindelse med genteknologiske eksperimenter i undervisningen

Formelle tilgang Eksamensbekendtgørelsen Karakterbekendtgørelsen

Fagets identitet: Fra forskningsfag til undervisningsfag Naturvidenskabeligt fag: Kausale forklaringer Eksperimentelle metoder Kvantificering, hvor muligt Det levende <-> den fysiske verden Biologiske systemer, feedback, vækst, dynamisk ligevægt, samspil, funktion Organisationsniveauer, biokemi, celle, individ, art økosystem Biologisk information, variation, selektion Laboratorieforsøg, feltundersøgelser

Metoder og traditioner i faget biologi Naturhistorie: Viden og iagttagelse Anskuelighedsundervisning: Øvelser for at forstå teori Fra videnskabsfag til undervisningsfag: Eksperimenter for at kunne fagets praksisformer Helheds- og problemorientering: Undersøgelser for at forstå problem Kritisk perspektiv: Problemorientering og projektarbejde Kernefaglighed: Kompetencer og kernestof IBSE: Afsæt i undersøgelsen Innovation: Anvendelse af fag i praksis

Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer Empiri (FNU-rapporten, uvm) Empiri Repræsentation Modellering Perspektivering

Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation Modellering Perspektivering

Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation fx figurer, reaktionsligninger, databehandling, formidling – systematisk, overskueligt, skift mellem repræsentationsformer Modellering Perspektivering

Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation fx figurer, reaktionsligninger, databehandling, formidling – systematisk, overskueligt, skift mellem repræsentationsformer Modellering fx illustrere logisk/overskuelig sammenhæng, matematisk modellering, kvalitativt, kvantitativt Perspektivering

Kompetencer i biologi De fire naturfaglige delkompetencer (FNU-rapporten, uvm) Empiri fx observere, undres, undersøge, laboratorieforsøg, feltundersøgelser, kvalitative og kvantitative resultater , falsificere Repræsentation fx figurer, reaktionsligninger, databehandling, formidling – systematisk, overskueligt, skift mellem repræsentationsformer Modellering fx illustrere logisk/overskuelig sammenhæng, matematisk modellering, kvalitativt, kvantitativt Perspektivering fx sætte konkret/aktuel viden relation til sig selv, sin omverden eller til andre fagområder/hovedområder. Globalt, lokalt, sundhed, bioetik, produktion, bæredygtighed.

Den røde tråd i kurset Formel introduktion til uddannelsen og faget Forløbs- og lektionsplanlægning Eksperimentelt arbejde Udadrettede aktiviteter Skriftligt arbejde Eksamen

Fagdidaktik i biologi Lad os så komme i gang!