Facebook - forbud eller forhandling Parat til facebook i arbejdstiden? 3. November 2009 Abelone Glahn, journalist Kontakt: Strategisk kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Digital trivsel og forældresamarbejde
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
Caseoplæg om Facebook.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
John.M.Nielsen Metode & Co.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Digitale medier og mobning
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Kørekort til de sociale medier
• Frede viser sin egen Facebook side mv. • Alle oprettes på Facebook • Vi bliver venner med hinanden • Frede laver en gruppe til træning • Bog: Facebook.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
CMS Content Management System To adskilte systemer – Åben – Lukket Det betyder, at forsiden skal bevares i hvert system at hvert system skal have sine.
Kodeks for offentlig topledelse
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
”Sociale medier i jobsøgningen”
Data for drift.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Det sociale intranet som kommunens digitale arbejdsplads.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Facebook - forbud eller forhandling Parat til facebook i arbejdstiden? 3. November 2009 Abelone Glahn, journalist Kontakt: Strategisk kommunikation på web – Employer e-branding og virtuel rekruttering Fjendstrupvej 2 Stubbekøbing Telefon:

Facebook, hvordan ?  Skal jeg være på facebook - som privatperson - som medarbejder  Skal vi være på facebook - som medarbejdere - som medarbejdergruppe - som alumni-gruppe med tidl medarbejdere også  Skal Centret være på facebook - som page for Centret, åben for fans - som gruppe, åben kun for registrerede brugere - som åben gruppe, åben for alle  Hvilken politik skal vi lægge for deltagelsen?

Man kan være på Facebook med  Personlig profil (obligatorisk)  Side (Page)(fx for CfD)  Gruppe (fx for medarbejdere ved CfD)  Falsk profil  Professionel profil (applikation eller særlige)

Personlig profil

Page - side

Gruppe

Hvordan gik det?

Facebook i dag i Danmark  42 % af danskerne (87 % blandt de årige) tilknyttet en online social netværkstjeneste  Facebook har klart flest: 95% benytter Facebook (DS okt09)  brugere (pr. 1. nov 09)  Heraf over 18  Yngre danske bruger 25 minutter i gennemsnit om dagen på Facebook  Danskerne over 15 år bruger i gennemsnit 12 % af deres tid på nettet på Facebook. (juli 09 Nielsen)

Brugen er steget markant bare på et år Kilde: Danmarks Statistik okt 09

Tæt på hver anden er på et socialt netværk Kilde: Danmarks Statistik okt 09

Men er alt, alt for åbne om sig selv 7 ud af 10 brugere ved, hvordan de ændrer privatlivsindstillingerne Kun hver tredje af de ældre brugere over 60 år ved dette. Kilde: Danmarks Statistik okt 09

Facebook - forbud  55% virksomheder forbyder FB i Australien  20 % i England  12 % i Frankrig  10 % i Tyskland kilde acidlab  Ingen dækkende dansk undersøgelse  (Delvis) forbud i f.x. Danske Bank, Dagbladet Børsen, Stepstone, skoler

Hvorfor er vi bange for facebook? - Straffelov – ytringer - Markedsføringslov - Brud på loyalitet - Persondatalov - Regler om fortrolighed og almindelig tavshedspligt - Henkastede bemærkninger spredes vidt og hurtigt - Overdrevent tidsforbrug - Virus mm - Hvor går grænsen mellem privat og arbejde?

Dilemmaer - Vores privatliv invaderes - Brugernes også - Krav til tilstedeværelse - Krav til e-færdighed + At være dér, hvor de/vi er i forvejen + Den nære kontakt + Synlighed, omdømme + Rekruttering af nye kolleger

Medarbejdere på facebook  Tilgængelig for brugere?  Skrive om brugere?  Tagget på andres billeder?  ”Ansvarlig” for andres kommentarer  Hvornår er jeg på arbejde, og hvornår har jeg fri?

Accept = krav om opdatering og aktivitet?  Altid synlig, også for arbejdsgiveren?  Hvem repræsenterer jeg? Hvornår?  Skal jeg markere, når jeg skriver som medarbejder fx som på  Krav til opførsel på nettet?

Skal vi selv være der med en Page?  Kan vi undgå at være der?  Skal vi bare sikre os ”Center for Døve”- siden?  Hvilken vedligeholdelse kræver det?

Hvad med medarbejdergrupper?  Medarbejdergrupper opstår bare…  …i flere varianter  Skal Centret stå for alumnigrupper?  Hvad skal Centret tolerere i sit navn?  Hvad skal CfD kontrollere?  Hvad kan CfD kontrollere?

Hvad med hadegrupper?  Skal man prøve at forhindre hadegrupper?  Hvad hvis medarbejdere deltager?  Eller bare går ind i dem for at forsvare Centret?  Hvordan- og skal - vi gå i dialog med dem?  Hvordan monitorerer vi, hvad der sker på nettet?

Kan man være der - uden at være der?  Privat, lukket profil kombineret med  Professionel åben profil  Lukke sin profil delvist af  Sortere sine venner i lister  Oprette Limited Profile

Opret Limited Profile

Opdel dine venner

Facebook-dilemmaer, som I har stået i “Facebook er som Hotel California You can check out any time you like, but you can never leave”

Hvordan kan jeres politik tage højde for Samtalen

Der er intet nyt under solen  Hver sin telefon  Hver sin pc’er  Syvkabale, Napoleon, Minestryger og Tetris  s  Surfing  Sms og almindelig telefoni  Sociale medier  I dag FB og twitter  I morgen……

Byg videre på den eksisterende politik....(!?)  Tag udgangspunkt i Centrets værdier.  Gennemfør en pilotundersøgelse i virksomheden for at kende udfordringerne  Læg politikken i dialog med medarbejderne  Undervis medarbejderne  - og lederne  - og brugerne

”Det lille kørekort til facebook”

 Pilotunders ø gelser f ø r fastl æ ggelse af politik  Tilretning af e-politik p å arbejdspladsen  Undervisning i facebook  Abelone Glahn  L æ s mere p å min blog: 