Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Kort introduktion til referencesøgning i databasen: LRC, Language Ressource Center Litteratursøgning i faget Litteraturvidenskab og Moderne Kultur: artikler,
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Opgaveskrivning Informationssøgning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Evalueringskriterier for artikel
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Grammatik hvorfor og hvordan?
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Kildekritik – kort fortalt
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Mødeledelse og deltagelse
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
En kogebog Synopseprøven i dansk.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Bibliotek.dk For seniorer. Bibliotek.dk Hvad kan jeg bruge det til? Søge Finde Bestille.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Synopsis VIP13 HH3.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
KOPIER TIL COPYDAN TEKST & NODE VEJLEDNING. BAGGRUND Forfattere, komponister, illustratorer og udgivere har krav på betaling, når deres værker kopieres.
1 Afsætningsfaglig metode
Kildekritik Niveau 1 for folkeskolens afgangsklasser.
Klik på et af kapitlerne nedenfor for at få flere oplysninger eller klik på knappen Næste side for at starte Selvstudie. 1.Navigation på hjemmesidenNavigation.
Kompetenceprofilen Dit overblik.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Læsning.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
Søgeformer på WWW Associativ læsning Anbefaling Systematisk Katalog Fritekstsøgning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Kildekritik Website.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Introsidernes betydning
Krav til informationsformidling
Arbejd effektivt og præcist
Værktøjslinier ved Kaj Kristensen
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Informationssøgning og referencer
Informationssøgning og referencer
Præsentationens transcript:

Kildekritik Niveau 3 for MVU

Om nødvendigheden af kildekritik

Hvem har skrevet teksten? Hvilken baggrund har forfatteren? Kan man kontakte forfatteren/webmaster? Hvor er teksten publiceret? Er det en officiel eller privat side? Hvad fortæller URL’en dig?

Hvad er formålet med teksten? Faglig ekspertise og objektivitet? Holdninger eller facts? Er tekstens udsagn underbygget? Er de faktuelle oplysninger korrekte? Kildehenvisninger?

Hvornår er teksten lavet? Hvornår er teksten trykt? Hvornår er hjemmesiden sidst opdateret? Er oplysningerne aktuelle i forhold til dit emne?

Kildertyper Det er vigtigt at være opmærksom på hvilke typer af kilder, man bruger i sin opgave. Peer review’ede bøger eller artikler Andre akademiske tekster eksempelvis lærebøger eller oversigtsartikler Almene faglige skrifter f.eks. debatbøger, monografier Populærvidenskabelige tidsskrifter ”hverdagstekster” ; aviser, ugeblade og lignende.

Brug af kilder Vælg og brug litteratur formålsbestemt Korrekte henvisninger Undgå af lægge dig for tæt op af kilderne Undgå sproglig afsmitning Husk at forholde dig til dine kilder Hold kildens udsagn og dine udsagn klar adskilt.

Formål med litteraturhenvisninger Dokumentation for opgaven Viser overblik Læseren kan finde og vurdere kilderne Beviser at man ikke har snydt og kopieret en forfatters tekst

Udarbejdelse af litteraturliste Det er en rigtig god idé at lave sin litteraturliste løbende. Litteraturlisten skal indeholde alle de kilder, som man refererer til i sin opgave. En litteraturliste er ikke en bibliografi. En litteraturliste skal være præcis. Husk dato ved elektroniske kilder. Listen ordnes i forhold til litteraturhenvisningerne i teksten.