6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Forretningsudvikling - praksis Kort om mig Thomas Kullegaard Chefarkitekt M.A.A., stifter af Kullegaard Arkitekter AS og hovedaktionær. Arbejdsområde.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Større fleksibilitet og øget indflydelse på arbejdstidstilrettelæggelsen Pia Dybdal og Lene Wichmann Personalepolitisk messe 12. januar 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Ledelse af innovative medarbejdere
POLITIK LEDELSESSYSTEM
CSI i forsvaret.
Den Regionale LEAN Enhed
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Den anerkendende interviewform
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Direktoratet for Kriminalforsorgen
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Introduktion til Webax version 2
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Regionsrådsmøde 2. Maj
at få sund fornuft til sund adfærd….
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Udgangspunktet for vores handlinger og beslutninger er, at de skal bidrage til merværdi for borgerne og ”51/49-reglen” 51/49-reglen illustrerer, at beslutninger.
Vejledende tider for 3-timersmøde
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Arbejdsvilkår & organisering
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Tag snakken – bryd vanerne
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Interne survey som ledelsesværktøj
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Interkulturel Erhvervskommunikation 2 The cultural process
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Idegenererings-øvelse
Konference Rådet for bedre Hygiejne september 2019
Præsentationens transcript:

6M- skema - et helhedsbillede af årsager, konsekvenser og forslag ved afvigelser og forbedringer. 6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse 6M-skema Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse Søren Møller jan 2011

AFVIGELSE / FORBEDRING 6M–skema 6M-skema, også kendt som årsags-/virkningsdiagrammet, Ishikawa-diagrammet eller fiskebens-diagrammet, kan anvendes til at sortere og visualisere årsager og konsekvenser af en specifik eller potentiel afvigelse/ forbedring. Konsekvenser ……. …….. Metode Management Medarbejder AFVIGELSE / FORBEDRING Miljø Materiale Maskiner Søren Møller jan 2011

6M- skema Den ansvarlige samt relevante medarbejdere kommer med forslag til mulige konsekvenser af afvigelsen /forbedringen. Den ansvarlige samt relevante medarbejdere kommer med forslag til mulige årsager til afvigelsen / forbedringen. Fremkomne forslag noteres på 6M-skema, som danner baggrund for beslutninger og handlinger i den ansvarlige ledelse. HUSK! De fremkomne 6M-skema er et helhedsbillede af den faglige kompetence, den ansvarlige organisation har med hensyn til afvigelsen / forbedringen, dens konsekvenser og årsager. Søren Møller jan 2011

Brainstorming–metode 6M-skema Brainstorming er en metode, som kan bruges til: At få kompetencer og kreativiteten frem At indkredse mulige årsager til en afvigelse /forbedringen, samt få belyst væsentlige konsekvenser 6M- skema er et værktøj (one page) til at initiere og holde emnefokus ( årsager, løsninger og konsekvenser ) i processen for alle involverede. Søren Møller jan 2011

…….. Afvigelse / forbedring Konsekvenser Metoder Arbejdsgange Vaner, procedure Instruktion/proces Management/Ledelse Organisering Målstyring Planlægning Medarbejdere Samarbejde/kommunikation Opgaver og ansvar Uddannelse, holdning, kultur Konsekvenser Problem/ Årsag Forslag/ idé Problem/ Årsag Forslag/ idé Problem/ Årsag Forslag/ idé …….. Afvigelse / forbedring Miljø Klima/arbejdsmiljø Arbejdspladsindretning Eksternt miljø Materialer Hjælpematerialer Patienter Patientudstyr Maskiner/Apparatur Hjælpeværktøjer Redskaber IT-systemer Søren Møller jan 2011

AFVIGELSE / FORBEDRING 6M-skema Konsekvenser ……. …….. Metode Management Medarbejder AFVIGELSE / FORBEDRING Miljø Materiale Maskiner Plan for målopfyldelse Søren Møller jan 2011

6M arbejdsplan Bliv enige om en afvigelse eller forbedringsforslag Forslag til mulige konsekvenser af forbedringsforslaget. Forslag til årsager som ligger til grund for forbedringsforslaget Fremkomne forslag noteres på 6M skema, som efterfølgende danner baggrund for prioritering i en handlingsplan. Det udfyldte 6M skema er et helhedsbillede af den kompetence/viden, gruppen har med hensyn til forbedringsforslaget og som kan bringes videre som et institutions forbedringsforslag Søren Møller jan 2011