Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Anskaffelse af ny teknologi
Overordnet målsætning:
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Kan ledelse kurere sygdom?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
LEAN Akademy.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Softwaretest – med TestLink Open source testværktøj
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder på en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Kommunikation i projekter
Beskrivelsesværktøjer
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Stress og ledelse.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Udvikling – del II.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
19. Januar 2012 Ida Hrönn Nielsen, Moderniseringsstyrelsen
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Design af hjemmeside til udsatte børn
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Kan ledelse kurere sygdom? Masterclass for erfarne ledere i Region H, 21/ Jonatan Schloss, cand.scient.pol., hospitalsdirektør.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Systemer.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
Den Regionale LEAN Enhed
Quality Management Systems
Velkommen til Lægedage
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Business cases.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Metode til Konceptudvikling
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
”BrunT Papir” - workshop
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Tilstedeværelsesundervisning
Workshop 1.
Præsentationens transcript:

Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012

Baggrund  Cost/benefit-analyse viser at der kan spares enorme summer på tværgående HR- workflows (ansættelse, kurser, fravær, løn) forbedre lederportal medarbejderportal  SAP allerede valgt som platform  Hvilke ønsker er der til indhold og funktionalitet?  Hvem er lederne og medarbejderne?  Hvad er deres situation, behov og holdninger?

Personas  Personas sammen med Lene Nielsen  Hele processen tog 21 dage Tidsforbrug for 2 personer:  Formøder: 1½ dag  Datagennemgang: 1 dag  Data indsamling: 2½ dag  Personasbeskrivelser: 1 dag  Workshop: 1 dag

Personas data  Gennemgik eksisterende materiale Personas beskrivelser 150 interviews med medarbejdere i DSB Nyt fokus: hvad er kravene til HR området  Indsamlede nye data Korte interviews med 10 personer (chefer, personale, mellemledere) Telefoninterviews med 5 sekretærer

Analysen viste  At chefer ikke vil bruge portalen  At sekretærer ikke udfører chefernes arbejde (det gør HR)  At der var forskel på den måde ledere tilgår data. Vi introducerede begreberne: kikkertsyn og helikopterblik  At 2 af de tidligere personas beskrivelser var brugbare

Personasbeskrivelser v. Lene med fokus på HR

1 dags workshop med projektdeltagere Formål  At få deltagerne til at forstå og acceptere personas beskrivelserne  At få deltagerne til at bruge beskrivelserne i use cases

Metode: Lene’s use case skabelon Brugte Lene’s use case skabelon:

Erfaringer Mine erfaringer  Hypoteser blev skrottet (bl.a. om topledelsen)  Use cases inkl. personas meget bedre hvad er brugerens situation, hvem er de og deres behov (”3D”) hvad kan gå galt og hvordan kan det løses (realistisk) projektets havde førhen kun brugt ”solskinsscenarier”  SAP-udviklere begejstrede Projektets erfaringer  Personas og use cases i indledende fase  Men tidspres og manglende modenhed med metoderne...  Fremover: coaches i længere tid

Usabilitytest Metode  Klassisk tænke-højt test  Sammen med Elisabeth Landbo, Snitkergroup  Personas som rekrutteringskriterie Erfaringer fra prototype test af portalen  Øjenåbner: Brugertestene beviste hvor værdifuldt det er at brugerteste en prototype af et system inden det implementeres!  Portalen understøttede overordnet set ikke de arbejdsgange og behov som medarbejdere og ledere har i deres hverdag  Derfor oplevede medarbejdere og ledere, at prototypen ikke fremstod som det ”effektive og nyttige daglige værktøj” som det var tiltænkt at portalen skulle være

Ledere Eksempel på resultat fra test  Forsiden burde give direkte adgang til ledernes værktøjer  Forsiden var teksttung og statisk  Lederne er forskellige og har forskellige behov: ønsker individuel tilpasning Eksempel på anbefaling  Udarbejd forsiden med direkte indgange til de emner lederne efterspørger (se trackingdata fra den eksisterende portal)  Giv mulighed for at lederne selv kan tilpasse (individualisere) forsiden, som ’Mine favoritter’-feature (f.eks. har en leder med fakturerende konsulenter behov for at se forbrugt tid)

Medarbejdere Eksempel på resultat fra test  Medarbejderne vurderede, at forsiden rummede alt for mange funktioner som man ganske sjældent vil have brug for  Derved opleves portalen som kompleks og svær at bruge Eksempel på anbefaling  Overvej at liste en top 10 med de mest benyttede funktioner (vha. tracking-data) og lad hvert link kun indeholde én handling/nøgleord f.eks.: Jeg skal melde mig syg Jeg skal raskmelde mig Jeg har barns første/anden sygedag Jeg skal til lægen/tandlægen/jordemoder Min flexsaldo Min optjente ferie

Spørgsmål?