Dialogisk læsning Fokuseret indsats.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Sprogpakken Tosprogede.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
småbørns sproglige udvikling
Dialogisk læsning.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogindsatser i Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Nye teorier om børns sprogtilegnelse
En kompleks opgave for dansklæreren
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
- Hvad kan I forvente som forældre?
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Skoleparathed Sunds skole.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Når børn skriver sig til læsning
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Inklusion og inkluderende processer
Læsning.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
READ – sammen om læsning
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Strategiske pejlemærker
Systematisk og bevidst sprogarbejde i Strandhuse Børnehave
Præsentationens transcript:

Dialogisk læsning Fokuseret indsats

Opsamling - Fokuseret indsats Tre indsatser kan danne afsæt for arbejdet med børn, der har særlige eller fokuserede behov: Dialogisk læsning Samtaler i hverdagen Tematisk sprogarbejde

Opsamling-Fokuserede indsatser To læringsstrategier: Implicit læring Eksplicit. Læring Fokuserede indsatser kræver en eksplicit, målrettet og struktureret indsats

Fokuseret indsats (opsummering) Børn med særlige eller fokuserede behov kan have flg. sproglige profiler: Receptive vanskeligheder (problemer med at forstå sprog) Produktive vanskeligheder (vanskeligt ved at udtrykke sig mundtligt) Vanskeligheder med lydlig opmærksomhed (vanskeligt ved at skelne sproglyde fra hinanden) Kommunikative vanskeligheder (vanskeligt ved at følge spillereglerne for samtaler og sproglig interaktion)

Fokuseret indsats (opsummering) Udfordring: Stor og sammensat børnegruppe med forskellige forudsætninger Mulig løsning: Få og enkle mål, som kan omsættes i hverdagen Gøre noget for den fokuserede gruppe, som alle børn har glæde af At skabe kontakt og kommunikation Børn skal have mulighed for: · at blive støttet i at kommunikere nuanceret med bl.a. mimik, kropsprog og talesprog · at få støtte til at tilegne sig strategier i forbindelse med at skabe kontakt og forståelse · at indgå i samtaler med voksne eller andre børn, hvor der både tales og lyttes, stilles spørgsmål og gives svar, eller hvor der i fællesskab planlægges fælles handlinger At udvikle ordforråd og forståelse for sprogets regler – udvikle sproglig kompetence · at blive fortrolig med sammenhængen mellem fx kropsprog, mimik og det talte sprog · at blive støttet i at udvikle dels deres ordforråd og begreber, dels deres interesse for det skrevne sprog, eksempelvis gennem de større børns legeskrivning og de mindres ”højtlæsning” af kendte billedbøger · at de voksne støtter dem i at udvikle et varieret og korrekt sprog samt en evne til at bruge sproget, så det passer i forskellige situationer At kunne give udtryk for sig selv · at møde voksne der forstår og anerkender dem, så de kan formidle egen forståelse, meninger, tvivl, følelser og tanker · at eksperimentere med forskellige udtryksformer som eksempelvis fortælling, pjattesnak, digte, rim og remser · at få indblik i, forstå og få erfaringer med årsag, virkning og sammenhæng At forstå og have kontakt med sin omverden · at de ved hjælp af sproget får viden om deres omverden · at få støtte til at sætte ord og begreber på det, der foregår i dagligdagen · at anvende sproget til problemløsning, til regulering af andres og egen adfærd og til sammen med andre at ændre egen og gruppens situation

Dialogisk læsning Den forskningsmæssigt bedst afprøvede metode Virker på fokuserede behov, når: indsatsen er intensiv indsatsen strækker sig over lang tid indsatsen gentages tilstrækkeligt mange gange

Dialogisk læsning Virker bedst på børn med receptive og produktive vanskeligheder og i forhold til ordforråd Kan også bruges i forhold til børn, der har vanskeligheder med lydlig opmærksomhed og kommunikative kompetencer I det følgende fokuseres på Samtaler i hverdagen

Dialogisk læsning Børn med receptive vanskeligheder har brug for at træne forståelse af ordforråd vha. målord træne sprogforståelse vha. understøttende sprogstrategier, hvor den voksne skal: forklare ord, barnet ikke kender i forvejen hjælpe barnet med at sætte ord på relatere til noget barnet kender fortolke og udvide, hvad barnet siger I det følgende fokuseres på Samtaler i hverdagen

Dialogisk læsning Børn med produktive vanskeligheder har brug for at træne ordforråd vha. målord træne de sproglige udtryksfærdigheder vha. understøttende sprogstrategier, hvor den voksne skal: vente på barnets svar følge barnets interesse bruge åbnende spørgsmål

Dialogisk læsning Børn med vanskeligheder med lydlig opmærksomhed har brug for at træne Samtaler. Tal med barnet om: ordenes begyndelseslyde rimord Lydlig opmærksomhed kan også trænes ved at lave sanglege at klappe stavelser eller ord i en sætning at udpege ord i bogen at snakke om bogen som bog: forfatter, forside og bagside

Dialogisk læsning Lydlig opmærksomhed har især betydning for de tidlige læse- og skrivefærdigheder, fordi evnen til at skelne sproglyde fra hinanden er afgørende for at lære at læse senere.

Dialogisk læsning Børn med kommunikative vanskeligheder har brug for at træne regler for den gode samtale: turtagning rum og plads til at tale at kunne lytte og give plads til andre børn

Dialogisk læsning Børn med kommunikative vanskeligheder kan have brug for klare kommunikative opgaver og tydelighed mht. hvad der forventes af dem hjælp til at afkode de andres intentioner at forstå de sociale spilleregler NB: Husk de stille og tilbageholdende børn!

Gruppeopgave Vælg en sproglig profil I vil have fokus på (receptiv, produktiv, lydlig opmærksomhed, kommunikativ). Opstil mål for den fokuserede tilrettelæggelse af dialogisk læsning. Udvælg de sproglige strategier, I vil benytte i den dialogiske læsning (målord, understøttende sprogstrategier eller andet). Beskriv forløbet af den dialogiske læsning: før, under og efter læsningen.