Velfærdsledelse – 8 diagnoser og 8 udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Oplæg om Habermas og demokrati
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Velfærdsledelse – Diagnoser og paradokser
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Ledelse i det offentlige En udfordring på alle niveauer
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
De fleste mennesker ønsker at passe
Kultur i organisationer
Niels Åkerstrøm Andersen Asmund W. Born Kærlighed og omstilling
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Sociologi – Individ og samfund
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Organisationstruktur
Empowerment og sundhed
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Kodeks for offentlig topledelse
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Konfigurationsskolen
Men hvad med motivationen?
Netværkskoordinatormøde MDI d. 9. april Program Opfølgning på drøftelser omkring netværkskoordinatorrollen fra mødet d. 5. februar – har det givet.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Velfærdsledelse – Mellem styring og potentialitet
Uddrag af politiske principprogrammer
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Ledelse i forskellige retninger
Strategi og samfundsdiagnostik
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledere mellem profession, management og demokrati
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Partnerskaber og potentialitetsledelse
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Velfærdsledelse – 8 diagnoser og 8 udfordringer Niels Åkerstrøm Andersen Institut for Ledelse, Politik og Filosofi CBS 2011

Vores traditionelle samfundsforestilling Drømmen om staten, der kan repræsentere samfundet i samfundet, og den politiske topledelse, der både er i og uden for samfundet, og derfor kan styrer med stor S Stat Det universelle Marked Individ Det partikulære

Det funktionelt differentierede samfund Styrer/styret Betale/ikke betale Information/ikke information Sund/ikke sund Hjælp/ikke hjælp Ret/uret Politik Økonomi Massemedier Sundhed Omsorg Ret

Diagnose nr. 1 Samfundet kan ikke repræsenteres i samfundet Staten er trådt ned fra sin trin højere status Systemerne flyver blindt ind i fremtiden med en begrænset resonansevne

Udfordring nr. 1 Hvordan kan det politiske system indtage en rolle som styrende, når det ikke kan repræsentere helheden, og når det ikke er herre over om kommunikationen fortsættes som en retlig, en massemedieret, en videnskabelig eller en moralsk kommunikation?

Magt og ledelse Det er en almindelig vildfarelse af forveksle magt med tvang. Tvang består i at tvinge til en bestemt handling. Magt består derimod i at lede andres frihed. Det geniale ved magt er, at den magtoverlegne kan læsse kompleksitet over på den magtunderlegne. Man har magt, når den magtunderlegne er usikker omkring den magtoverlegnes intentioner, og styrer sig selv efter en konstant fortolkning af hvad ledelse mon kan mene. Magt forudsætter den underlegnes frihed. Ledelse er altid styring af selvstyring, så jo mere kapacitet til selvstyring desto mere magtpotentiale. Magt- overlegen + Magt- underlegen - Magt

Fra bureaukrati til supervisionsforvaltning Styreform Styringsobjekt Styringsgrænse Bureaukrati Regler/kontrol Embedsmandens adfærd Embedsmandens selvdisciplin Sektor-forvaltning Planlægning Den enkelte forvaltning Forvaltningens evne til at omsætte central input til decentral output Supervisions-forvaltning Supervisering Organisationers autonomi Organisationernes selvstændighed og egen strategiske formåen

Diagnose nr. 2: Velfærdsinstitutionernes selvstændiggørelse Den strategiske organisation Tidens ideal: Omstilling til omstilling Den fagligt ansvarlige institution Den uskyldige institution

Udfordring nr. 2 Hvordan får man et organ-i-et-hierarki til at genkende og genskabe sig selv som selvstændig med ansvar for egen udvikling, strategi og resultater? Hvordan styre institutioner hen imod selvstændige organisationer, der styrer sig selv? Hvordan styrer, gennem budskab som ”Gør som jeg siger. Vær selvstændig!” Hvordan kan der da udøves topledelse uden at ødelægge den decentrale dynamik i den enkelte organisation? Hvordan styre, når kun styring, der ikke ligner styring, virker styrende på underliggende selvstændiggjorte institutioner?

Diagnose nr. 3: Alt bliver strategisk Den strategiske organisation Strategi af første og anden orden Forestillede rum og virtualisering af muligheder Den fagligt ansvarlige institution Planlægning Substantielt rum af problemer Den uskyldige institution Beslutning Formelt rum for ledelse

”Strategizing” Tid gøres strategiseres Nutid vælges udspændt mellem en endimensional negativ fortid og en rummelig positiv fremtid Det sociale gøres strategisk Relevante sociale relationer er nogen, der må skabes og vælges gennem networking og kampagner Videns gøres strategisk Problemer er altid problemer-i-perspektiv og fremlægges af fakta og viden bliver et strategi valg af perspektiv

Det strategiske blik At se det anderledes mulige i det nødvendige og indsætte det nødvendige i det mulige Ledelse kommer generelt til at handle om at skabe og definere forestillede rum for andres ledelse Topledelse kommer til at handle om strategier af anden orden, der skal understøtte organisationernes strategier af første orden

Udfordring nr. 3 Hvordan skabe forestillede rum i hvilke andre kan bedrive ledelse? Hvordan at bedrive anden ordens strategi, når der er mange toppe? Hvordan at skabe de omgivelser, der skaber en selv? Hvordan at hacke sig ind på andre organisationers forestilliger og fremstå som en del af deres verden?

Diagnose 4: Fra tilpasning til omstilling Forandring Stabilitet Organisation: Tilpasnings- og reform-orienteret Omverden: Bestemmelig, generel og forudsigelig Fra: Til: Organisation: Fleksibel og omstillings-parat Forandring Omverden: Ubestemt, perspektivistisk og kompleks Omstilling og turbulens er det eneste stabile

Udfordring nr. 4 Hvordan bedrive forandringsledelse uden samtidig at reducere mulighederne for retningsskift og nye forandringer? Hvordan forandre mhp. det ukendte? Hvordan kan en (top)ledelse mobilisere underliggende organisationer til selv-forandring og udvikling uden at komme i vejen for samme ved at gøre sig selv til dens instans, man som institution tilpasser sig?

Diagnose nr. 5: Fra homofoni til polyfoni Styrer/styret Betale/ikke betale Information/ikke information Sund/ikke sund Hjælp/ikke hjælp Elsket/ikke elsket Banker Aviser Plejefamilier Hospitaler Partier Virksomheder Forlag Praksisser Børnehjem Interesse- organisationer Radiokanaler TV-stationer Plejehjem Familier Regering Børser Forvaltning Klinikker Bistanden Internetsider Venskaber Politik Økonomi Massemedier Sundhed Omsorg Kærlighed

Den polyfone velfærdsinstitution Kode 1 Kode 4 + - + - Kode 2 Kode 3 + - + - organisation Funktionssystem 1 Funktionssystem 4 Funktionssystem 2 Funktionssystem 3

Den polyfone socialforvaltning Bedre/ dårlige læring og udvikling Betale/ikke betale Ret/uret Hjælp/ikke hjælp forvaltning Pædagogik Økonomi Ret Omsorg

Den selvudsatte organisation Den polyfone kompleksitet kan kun vanskeligt håndteres centralt i en organisation De umulige afvejninger driver i retning af de konkrete interaktionssystemer mellem bl.a. forvaltning og borger. F.eks.: klientsamtalen, elevsamtalen, forældresamtalen, forebyggelsessamtalen, teamdiskussionen, medarbejdsudviklingssamtalen og kompetencesamtalen Disse samtaler scanner afgørelses og handle muligheder ved forskellige kodetilslutninger

Udfordring nr. 5 Hvordan at lede, når der ikke kan lokaliseres nogen superkode, der kan afveje kodernes værdier mod hinanden? Hvordan at lede, når organisationens helhed ser forskellig ud afhængigt af koden? Hvordan kan velfærdsinstitutionerne lede uden at komme i vejen som upraktiske beslutningspræmisser for beslutningsprocesser, der stadig afsøger kommunikationsmuligheder og alternative beslutningskodninger? Hvordan at undgå, at afvejninger bliver personliggjorte?

Diagnose nr. 6: Fra hierarki og kontrakt til netværk og partnerskaber Hierarkier bliver opløst i selvstændige enheder, der så igen bindes til hinanden gennem partnerskabslignende udviklingskontrakter mm. Vi har i dag et utal af selvstændige velfærdsinstitutioner både offentlige, private og frivillige med hver deres særlige programmer Enhver sag involverer i dag et utal af institutioner, der nogle gange kan orkestreres serielt, men ofte kræver samtidighed Og da hver sag anses som unik er der ingen entydige standarder for hvordan hvilke institutioner skal bringes sammen

Partnerskaber som kontrakter af anden orden Vi ser på én gang tiltagende differentiering og selvstændiggørelse, tiltagende afhængighed på tværs og tiltagende behov for fleksibilitet Det håndteres gennem løfte om senere løfter Kontrakter af anden orden: Partnerskaber: Et løfte om løfter Kontrakter af første orden Et løfte

Udfordring nr. 6 Hvordan skaber man bindinger, der samtidigt er ubunde? Hvordan stabiliserer man gensidige forventninger under forventningen om skiftende forventninger? Hvordan leder man en organisation, der i stigende grad består af en masse partnerskabs organiserede projekter, der tilmed krydser diverse interne og eksterne formelle grænser?

Diagnose nr. 7: borgerledelse Styreform Styringsobjekt Styringsgrænse Formelt bureaukrati Rettigheder og pligter Borgerens formelle handlerum Privatgrænsen Sektorforvaltning Planlægning Borgerens materielle handlerum Borgerens motivation til at modtage hjælp Supervisions-forvaltnig Supervisering Borgerens selvforhold Borgerens kapacitet til selvrefleksion og til valg af sig selv som fri

Funktionssystems fiktioner Præstationsrolle Publikum Masse Person Skuespiller Læge Lærer Socialrådgiver Publikum Patient Elev Klient

Publikumsfiktioner af anden orden Præstationsrolle Masse Masse- gørelse Præsterende publikum Personliggørelse Person

At skabe sig selv i systemets blik Funktionssystem Kodens foldning Præstationsrolle Publikumsrolle af første orden Publikumsrolle af anden orden Det pædagogiske system At lære at lære at lære Lærer Elev Ansvarlig for egen læring Det politiske system Magt til mægtiggørelse Politiker Borger Aktiv medborger Omsorgssystem Hjælp til selv-hjælp Socialrådgiver Klient Selvhjælpende klient Sundhedssystem Forebyggende livsførelse Læge Patient Den sunde borger Det økonomiske system Betale for andres betalinger Producent Forbruger Politisk forbruger

Udfordring nr. 7 Hvordan får man borgere til at genkende sig selv som aktive ansvarstagende medborgere? Som en partner for staten? Hvordan ved man, hvornår man leder, når det man vil forpligte borgeren på er en indre pligt/frihedsdialog? Hvordan kan man kontrollere en forvaltning, når den tvinges til at lede på ikke dokumenterbare præmisser? Hvordan kan vi på en gang lede på borgernes selvforhold og beskytte borgernes friheder over for staten? Hvordan kan man spørge til magten, når ledere og forvaltning ikke længere mener, de udøver magt, men blot gør borgerne mægtige? Hvordan undgår man, at den aktiverede borger faktisk begynder at tro, at han har noget at skulle have sagt?

Fra formel medlemskab til selvindmeldelse Diagnose nr. 8 Fra formel medlemskab til selvindmeldelse Det generaliserede motiv Generaliseret motiv (rolle) Person er personlig selv-motivering Person Person Medlemskab Selv-indmeldelse

Udfordring nr. 8 Hvordan kan man tage ansvaret for, at den enkelte person selv tager ansvar for sin egen inklusion i den organisation, der samtidigt hele tiden er på vej til at blive noget andet? Hvordan kan man skabe den medarbejder, der skaber sig selv i billedet af organisationen? Hvordan kan man lede medarbejdere til at udvikle sig selv uden at sige hvorhen eller hvordan? Hvordan kan man på én gang give medarbejderen frihed og binde hende? Hvordan kan man håndtere, at medarbejderen på én gang ønsker total frihed og konstant anerkendelse og klare grænser?

Samlet tese: selvskabt ledelse Hvad der før blot var rammer, lederen kunne referere til som begrundelse for handling, er i dag nogle, ledelsen selv skal tage ansvaret for at skabe. Flere og flere traditionelt eksternt fastsatte præmisser for ledelse gøres i dag til internt selvskabte præmisser. Rammer Omverden Forestillinger Grundværdier Mål Funktion Sprog …. Ledelse Selvreference Fremmedreference

Konsekvensen Velfærdsledelse er blevet en politisk ledelse!