IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
BIBLIOTEKET. En borgerindgang med mange funktioner  Borgerservicebrugere opdager biblioteks- og kulturtilbud.  Biblioteksbrugere benytter borgerservice.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Internet til alvor og sjov
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Mediernes fortælling om biblioteket Årsmøde, Bibliotekschefforeningen. 3. Februar 2012 Troels Mylenberg, chefredaktør Fyns Amts Avis.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
FBUs visionsplan 2015.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Indblik i medlemmer og aktiviteter i Guldborgsund Frivilligcenter 2013 Fra 170 foreninger – repræsenterer 2151 – har kontakt med borgere 177 borgere.
Nye veje Sundhedscafeen på Greve Bibliotek Formidlingschef Berit Sandholdt Jacobsen DB Kulturkonference - Brande den 16. september 2008.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Servicecentre i København
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Strålebehandlingkapacitet i RM
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Kultur på tværs Biblioteksverdenens synspunkt Kulturdirektør Lone Gladbo Gentofte Kommune.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Senior Online Teknologisk Institut.
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
I dialog med ”eleverne” Kurser, caféer og langsom læring.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Den ældres møde med det digitale samfund. FN’s handicapkonvention Den ældres møde med det digitale samfund - IBOS november 2014 Formålet med denne konvention.
Studiestart - hjælp med IT
RÅDMANDEN Kultur og Borgerservice Aarhus Kommune.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Opfylder vi kursisternes behov?
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Borgerservice og Biblioteker
Hold dit NemID for dig selv
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
– hvordan får vi de ansatte med?
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek ”HJÆLP TIL DET IT-PRAKTISKE” ”PC FOR MENNESKER” Start 16. Marts 2010 Start 3. Maj 2010

Hvorfor har vi et IT-Hjørne? Mange henvendelser bredt indenfor IT-området Samle IT-hjælp på et sted og tidsrum Aflaste bibliotekets øvrige funktioner Tid til at imødekomme brugernes individuelle behov, ønsker og IT-evner Anonym service

Udvidet IT-service IT-Hjørnet Hvad er IT-Hjørnet? Synlig og tilgængelig IT-service samlet et sted Udvidet IT-service

Praktisk IT-hjælp / workshop IT-Hjørnet Bedre tid til at afhjælpe problemer og vejlede / undervise Praktisk IT-hjælp / workshop Udvidet IT-service

Praktisk IT-hjælp / workshop IT-Hjørnet Udvidet IT-service Praktisk IT-hjælp / workshop IT-kurser Kurser og individuelle forløb på baggrund af erfaringer og fra IT-Hjørnet

Det kan IT-Hjørnet hjælpe med Offentlige tjenester / selvbetjening NemID eBoks Skat Sociale netværk Facebook Messenger-klienter Internettet generelt Browsere Informationssøgning Sikkerhed E-mail Billedbehandling og scanning Tekstbehandling Gratis programmer/ alternativer Mobiltelefon Billetbestilling Med meget mere…

IT-Hjørnet i Gellerup og Hasle lige nu Generelt Udvidet IT-service en succes forskellige åbningstider giver forskellige muligheder: Hasle både formiddag og eftermiddag – Gellerup formiddag Indkøringsfase: borgerne lærer efterhånden tilbuddet at kende Gellerup Bibliotek - stor efterspørgsel efter IT-hjælp og kurser Brugerne: Flest 50 + – flest med anden etnisk baggrund – mange IT-svage brugere – sprogproblemer giver it-problemer – efterhånden flere etnisk danske – gensidig læring og brugersamarbejde Hasle Bibliotek – langsom, men sikker, stigning i henvendelser Brugerne: overvejende 50 + – flest etnisk danske Mest hjælp til e-mail, tekstbehandling, print, scanning m.m.

Muligheder for IT-Hjørnet fremadrettet Behovet for IT-hjælp er tilstede generelt blandt ældre med svage netværk og danskere med anden etnisk baggrund IT-Hjørnet er på projektstadiet på begge biblioteker Kombination af frivillige og fastansatte - Forankring i biblioteket er væsentlig - IT-Guiderne Synlighed og forankring i lokalområdet / reklame – netværk