IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek ”HJÆLP TIL DET IT-PRAKTISKE” ”PC FOR MENNESKER” Start 16. Marts 2010 Start 3. Maj 2010
Hvorfor har vi et IT-Hjørne? Mange henvendelser bredt indenfor IT-området Samle IT-hjælp på et sted og tidsrum Aflaste bibliotekets øvrige funktioner Tid til at imødekomme brugernes individuelle behov, ønsker og IT-evner Anonym service
Udvidet IT-service IT-Hjørnet Hvad er IT-Hjørnet? Synlig og tilgængelig IT-service samlet et sted Udvidet IT-service
Praktisk IT-hjælp / workshop IT-Hjørnet Bedre tid til at afhjælpe problemer og vejlede / undervise Praktisk IT-hjælp / workshop Udvidet IT-service
Praktisk IT-hjælp / workshop IT-Hjørnet Udvidet IT-service Praktisk IT-hjælp / workshop IT-kurser Kurser og individuelle forløb på baggrund af erfaringer og fra IT-Hjørnet
Det kan IT-Hjørnet hjælpe med Offentlige tjenester / selvbetjening NemID eBoks Skat Sociale netværk Facebook Messenger-klienter Internettet generelt Browsere Informationssøgning Sikkerhed E-mail Billedbehandling og scanning Tekstbehandling Gratis programmer/ alternativer Mobiltelefon Billetbestilling Med meget mere…
IT-Hjørnet i Gellerup og Hasle lige nu Generelt Udvidet IT-service en succes forskellige åbningstider giver forskellige muligheder: Hasle både formiddag og eftermiddag – Gellerup formiddag Indkøringsfase: borgerne lærer efterhånden tilbuddet at kende Gellerup Bibliotek - stor efterspørgsel efter IT-hjælp og kurser Brugerne: Flest 50 + – flest med anden etnisk baggrund – mange IT-svage brugere – sprogproblemer giver it-problemer – efterhånden flere etnisk danske – gensidig læring og brugersamarbejde Hasle Bibliotek – langsom, men sikker, stigning i henvendelser Brugerne: overvejende 50 + – flest etnisk danske Mest hjælp til e-mail, tekstbehandling, print, scanning m.m.
Muligheder for IT-Hjørnet fremadrettet Behovet for IT-hjælp er tilstede generelt blandt ældre med svage netværk og danskere med anden etnisk baggrund IT-Hjørnet er på projektstadiet på begge biblioteker Kombination af frivillige og fastansatte - Forankring i biblioteket er væsentlig - IT-Guiderne Synlighed og forankring i lokalområdet / reklame – netværk