Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturmøder og kulturforskelle
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den gode fortælling som læringsredskab
Graviditetsomsorgen i Danmark
Energy-Together seminar 9. – 10. juni 2011 Konklusioner på 1.-dagen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
// Tv - Dokumentar film.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fortællinger & Genrer November 2010
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Anne Fonnesbech, november 2010
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
MUNDTLIG FREMSTILLING
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
TV-seriens dramaturgi
 8.00– 9.00 Præsentation af fag + filmklip lok. 111  workshop  pause  – workshop  Frokost 
Ledelsesperspektiver
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Niveauer for læring i organisationen
Historiefortælling.
Filmanalyse - et grundkursus -
Analyse ud fra Schönske termer. Knowing-in-action  Manglende erfaring  Vi manglede rutine til knowing-in-action.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
”Storytelling” er ikke nyt
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Hvad er så multimedier?. KommandoerValg Abstrakt procesDirect manipulation KontrolpanelInformation space RedskabMiljø BetragtesOpleves Brugergrænseflader.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Aristoteles’ fem faser
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Dokumentar.
Kortfilm: Bror min bror
KORTFILM: De fantastiske 3
Lauge og Sonny. Kortfilm: Lauges kat Personerne + miljø Se filmen Berettermodellen Hvem har magten?
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Hvad er dokumentarfilm?
Oplæsningens byggeklodser
Autoriteter.
Dansk-historieopgaven
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi. Kort sagt, så handler den klassiske dramaturgi om at skrue den gode historie sammen. Ordet dramaturgi kommer fra græsk og betyder ”læren om dramaet”.

Dramaturgi Aristoteles (384-322 f.v.t.) var manden der fandt frem til de egenskaber der kendetegner dramaet og som stadig danner grundlag for filmproduktion i dag. Aristoteles identificerede 3 grundelementer i det græske skuespil, der har paralleller til den moderne filmproduktions ønske om at fængsle publikum.

Dramaturgi Virkelighedsefterligningen (mimesis). Indlevelsen (identifikation). Psykiske renselseseffekt (katharsis). Det vigtigste for Aristoteles var virkelighedsefterligningen og det er ofte også det vigtigste i dag. Et drama vil simpelthen fungerer bedre, i jo mindre grad publikum er bevidst om, at det sidder og ser på en film.

Fortælleren I alle film er der en fortæller og man skelner mellem 2 grundlæggende forskellige fortællerpositioner. Den alvidende fortæller – tilrettelægger filmen for os og har totalt overblik over filmens forløb. Den personrelaterede fortæller – oplysninger slipper kun ud til os i takt med at fortælleren kommer i besiddelse af dem. Skaber en meget stærk identifikation, normalt med hovedpersonen.

Dramatiske strukturer Der findes flere modeller for, hvordan en dramatisk film skal struktureres. Modellerne er ikke så forskellige, som de ved første øjekast kan se ud til at være. De baserer sig på hovedelementerne om konflikt og fremdrift og anvendes både i film- og teatersammenhænge. Selv moderne nyhedsformidling benytter sig af disse dramatiske strukturer for at få formidlet deres historier bedst muligt.

Berettermodellen Her opbygges dramaet op omkring et mønster af årsags- og følgevirkninger. Anslag. Præsentation. Uddybningen. Point of no return. Konfliktoptrapning. Klimaks. Udtoning.

Plot-point-modellen Her deles filmen op i 3 akter med indlagte plot-points, hvor handlingen tager en uventet drejning. Eksposition (set-up) – 1. akt. Plot-point. Konfrontation – 2. akt. Udfaldet – 3. akt.

Bølgemodellen Denne model er skabt som modvægt til berettermodellen. Bølgemodellen anvendes således mest inden for fakta- og dokumentar-programmer. Anslag. Præsentation. Point of no return. Uddybende episode. Mellemspil.

Bølgemodellen Uddybende episode. Mellemspil. Klimaks episode. Udtoning.