Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Hvad er realkompetencevurdering?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FVU Årsmøde.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Præsentationens transcript:

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk status på opgaver og initiativer i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer Lisbeth Bang Thorsen Kontorchef Undervisningsministeriet Side 1 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 1

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Disposition Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, National konference mandag den 5. november 2012 i Vejle Side 2 Den igangværende proces og udfordringer i forhold til RKV / IKV Identificerede barrierer i forhold til udbredelse og kvalitet Igangsatte initiativer Videre proces Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 2

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Lovgivning lov nr. 556 af 6. juni august 2008 Redegørelse til ikrafttrædelse Lovrevisionsbestemmelser Folketinget på avu-området ophæves i august ikrafttrædelse Lovovervågning ændringslov afsluttes og en (AMU, GVU, tværgående VVU og diplom) handlingsplan vedtages Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 3 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 3

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Processen efter handlingsplan Ministeren orienteres om IKV som TUP-tema+ Styrelsen iværksætter arbejdsgruppens resultater strategisk løbende initiativer på de enkelte og uddannelsesrådenes indsatsområde uddannelsesområder drøftelser og videre proces for VEU-centrene i kvartal kvartal Styrelsen nedsætter en Styrelsen rapporterer om Flere initiativer arbejdsgruppe som arbejder arbejdsgruppens drøftelser iværksættes af med den tværgående og resultater og forslag til generel karakter og handlingsplan initiativer for uddannelsesrådene uddannelsesspecifikt Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 4 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 4

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Handlingsplanen for anerkendelse af realkompetencer på VEU-området mv. Handlingsplanen for anerkendelse af realkompetencer indeholder både tværgående initiativer og initiativer inden for de specifikke uddannelser De tværgående initiativer er følgende: 1.Kortlægning af de eksisterende rådgivningsaktiviteter før en RKV (før-fasen) med henblik på at synliggøre og eventuelt koordinere aktiviteterne bedre 2.Udredning af mulighederne for et bredere sigte ved anerkendelse af den enkeltes realkompetencer herunder et erhvervs- og beskæftigelsessigte 3.Kvalitetssikring 4.En styrket informationsindsats Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 5 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 5

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Identificerede barrierer Manglende vejledning i før-fasen for de uafklarede, som har behov for at få koblet et veldefineret jobønske til konkrete uddannelsesmuligheder Sammenhængen mellem job og beskæftigelse i relation til mulighederne for en realkompetencevurdering opleves som uklart for potentielle deltagere Behov for bedre koordinering og opprioritering af kvalitetsarbejde, herunder lærerkvalifikationer Økonomiske incitamenter opfattes som utilstrækkelige Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 6 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 6

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Konkrete initiativer som opfølgning på handlingsplanen indenfor AMU Rapport fra arbejdsgruppen til M ultimo 2011 samt tilslutning til igangsættelse af følgende initiativer: RKV er indsatsområde i VEU-centrenes resultataftaler Styrket vejledning af institutionerne januar 2012 Igangsat nyudvikling af mål om afklaring af kompetencer og jobmuligheder TUP-tema i 2012 med igangsætning af 10 projekter august 2012 Udarbejdelse af best practice eksempelsamling august 2012 Igangsættelse af RKV-kampagne oktober 2012 eVejledning: kompetenceudvikling af vejledere EUD-udvalg arbejder med forslag om voksenspor, hvor øget anerkendelse af realkompetencer spiller væsentlig rolle Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 7 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 7

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indsatsområde i VEU-centrenes resultataftaler samt styrket vejledning af institutionerne Indsatsområde 5: ”Brugerne får formelt anerkendt realkompetencer med henblik på at styrke, kvalificere og målrette efterspørgslen til uddannelse og opkvalificering” Præciserede de legale rammer på AMU-området – herunder at IKV for ledige er omfattet af betalingsloven Medførte mange spørgsmål og voldsomt aktivitetsfald i 1. halvår Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 8 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 8

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Udvikling af mål der identificerer jobkompetencer Formål: At finde hensigtsmæssig afløser for IKV i.f.h.t PUTAU Ny arbejdsmarkedsuddannelse til afklaring af voksnes kompetencer og muligheder i uddannelsessystemet (og tilhørende undervisningsmateriale) Formål er at afklare voksnes egne kompetencer, herunder med henblik på uddannelsesplanlægning, jobsøgning m.v. som supplement til AMU´s eksisterende tilbud Målgruppe: Beskæftigede, som ønsker jobskifte/opkvalificering samt ledighedstruede og arbejdsmarkedsparate ledige i AMU-målgruppen. 2 dages varighed Udvikler: Industriens Fællesudvalg (Fælleskataloget) Forventes udviklet ultimo Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 9 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 9

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Igangsatte TUP-projekter 10 projekter igangsat : 3 projekter indenfor tema 1 : En styrket anvendelse af IKV i forhold til AMU-uddannelsesstrukturer 7 projekter indenfor tema 2: Styrkelse af AMU-udbydernes arbejde med IKV i AMU Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 10 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 10

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på igangsatte TUP-projekter Tema 1: Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri (BAI) har i samarbejde med Efteruddannelsesudvalget for Mejeriet og jordbrug (MJE) igangsat TUP- projektet ”Flere faglærte via IKV og AMU i bygge-anlæg og virksomheder med dyrehold”. Projektet har fokus på udarbejdelse af uddannelsesstrukturer i form af kompetenceprofiler inden for særlige kompetenceområder. Formålet er at tilbyde individuel kompetenceafklaring i forhold til særlige uddannelsesstrukturer inden for AMU og at motivere til også at opnå kompetencer svarende til faglært. Projektet understøtter således en horisontal og vertikal udvikling og kompetenceudvikling fra ufaglært til faglært. Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 11

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på igangsatte TUP-projekter Tema 2: VEU-center Vestsjælland har i samarbejde med VEU-center Øst og Øerne og VEU-center Syd igangsat projektet ”Vurdering af kunnen mod nye job”. Projektet har fokus på at styrke den strategiske prioritering af IKV-indsatsen på skoleplan, udvikling af redskaber og kompetencer på faglærerniveau og et styrket samarbejde mellem skoler og virksomheder. Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 12

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Best practice eksempelsamling ”Anerkendelse af realkompetencer – sådan gør vi” Fokus: Individ og virksomhedsperspektiv men især institutionsperspektiv med særligt fokus på organisering af arbejdet med RKV og IKV RKV på uddannelsesinstitutionerne Når RKV giver mening for den enkelte Når RKV giver mening for arbejdspladser Udviklet af Nationalt Videncenter for Realkompetence (NVR) og Nationalt Center for Kompetemceudvikling (NCK ) Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 13 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 13

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En styrket informationsindsats på flere fronter: ”Find dit guld!” 1.Forankret på VEU-centre og med fokus på synliggørelse af vejledningsmuligheder og aktører 2.Kampagneelementer består af: Annoncer i udvalgte fagblade Online-bannere (BT, EB m.m.) Pjece til VEU-centrenes opsøgende arbejde i virksomhederne National video Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 14 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 14

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forventet effekt Øget opmærksomhed Øget aktivitet på IKV og VEU Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 15 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 15

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En flot start på opmærksomhed men endnu ikke på aktivitet Kampagnen har fået en flot start I løbet af kampagnens første uge var der unikke besøg på VEU-centrenes hjemmeside (veu-center.dk). Til sammenligning er der på en normal måned cirka 1500 unikke besøg. Halvvejs inde i kampagneperioden har der været ca klik på sitet. Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 16

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 17 Kilde: AMU-statistikken oktober 2012 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 17

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 18 Kilde: AMU-statistikken oktober 2012 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 18

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Mulige anbefalinger om etablering af voksenspor Voksne ufaglærte skal løftes via VEU-systemet Etablering af et unge spor og et voksenspor Voksenspor skal baseres på udstrakt anerkendelse af realkompetence Revitalisering af GVU – herunder økonomiske incitamenter og strukturer Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 19 Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 19

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Konkrete initiativer indenfor de videregående uddannelser (FIVU) Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte (VUS): I samarbejde med NVR udarbejdet en ”Vidensplatform” – til brug for institutionernes formaliserede arbejde med RKV på diplom- og akademiuddannelserne (håndbog til vurdering af realkompetencer) Afholdelse af 3 regionale seminarer, hvor NVR forklarer institutionerne om Vidensplatformen NVR vedligeholder Vidensplatformen i tre år (herefter overtager institutionerne) Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 20

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Konkrete initiativer inden for almen voksenuddannelse m.m. Realkompetencevurdering i forhold til almen voksenuddannelse og almengymnasiale fag på VUC er omfattet af alle fælles tiltag på området Vejledning ”Råd og vink til IKV-praktikere på VUC” (januar 2012) Konference for medarbejdere, der arbejder med realkompetencevurdering på VUC (efterår 2011) Samspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 21

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FAKTA om begreberne realkompetencevurdering (RKV) og individuel kompetencevurdering (IKV) Realkompetencevurdering er et paraplybegreb, der anvendes når realkompetencevurderingsordningerne beskrives og omtales generelt set. På de uddannelsesspecifikke områder bruges både betegnelsen realkompetencevurdering (RKV) og individuel kompetencevurdering (IKV). I arbejdsmarkedsuddannelserne bruges betegnelsen individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. I de grundlæggende voksenuddannelser bruges individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen om grunduddannelse for voksne (GVU). Inden for de almene voksenuddannelser og det almengymnasiale område bruges betegnelsen individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen om individuel kompetencevurdering i relation til fag i almen voksenuddannelse og i de almengymnasiale uddannelser. I efter og videreuddannelsessystemet for voksne bruges betegnelsen realkompetencevurdering i bekendtgørelsen om individuel kompetencevurdering (realkompetencevurdering) i videregående voksenuddannelser (VVU) og diplomuddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne. I de ordinære uddannelser på det videregående område bruges individuel kompetencevurdering i relation til ansøgere, der søger om optagelse på et andet grundlag end de fastsatte adgangskrav, i bekendtgørelsen om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser. I erhvervsuddannelserne anvendes betegnelsen individuel kompetencevurdering i bekendtgørelsen om erhvervsuddannelser. Indsæt note og kildehenvisning via Header and FooterSamspillet om anerkendelse af realkompetencer, NVR den 5. november 2012 i Vejle Side 22